– Burde skjønne at dette er totalt ugreit
Forbrukslånsagenten Mileni fjernet det de omtaler som en «helt redelig annonse». Nå har Forbrukertilsynet opprettet tilsynssak.

Økte strømregninger, dyrere varer og tjenester og inflasjon har ført til vanskelige økonomiske tider for mange nordmenn.
Samtidig ser noen aktører sitt snitt til å hente kunder.
«Hvordan skal jeg fortelle at det ikke blir noen julegaver i år», het det i annonsen fra låneagenten Mileni.
Forbrukertilsynet er kjent med annonsen som ble publisert 24. september – akkurat to måneder før jul. Nå har de opprettet tilsynssak.

– Vi har sett økt kreativitet hos aktører som tilbyr forbrukslån, men noe likt dette har vi ikke sett før, svarer underdirektør Tonje Drevland i Forbrukertilsynet.
Mileni tar imidlertid ingen selvkritikk på det de kaller en «helt redelig annonse». Mileni avviser at det er en oppfordring til forbrukslån.
– Annonsen promoterer refinansiering av lån med sikkerhet, skriver de i en e-post til TV 2.
Reagerer kraftig
Det er ikke bare Forbrukertilsynet som reagerer. Marie Humbernes, styremedlem i Rødt Namsos, sender også en salve i retning Mileni.
– Mengden avsky jeg føler overfor forbrukslån-pushere som utnytter at det er tunge tider for mange, er nok til å fylle opp Atlanterhavet, skriver Humbernes på Twitter.
Mengden avsky jeg føler ovenfor forbrukslån-pushere som utnytter at det er tunge tider for mange er nok til fylle opp Atlanterhavet. pic.twitter.com/1JlU3D4mRX
— Rent-a-wreck-Marie (@Marie_H_) November 24, 2022
Også forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Storebrand ser rødt:
– Her spiller de rett inn i hjerte og følelser på dem som ønsker å gi barna en god jul, sier hun til TV 2.
Ledes inn i en verre situasjon
– Ved å fremstille dette som en god løsning, leder man de menneskene som følger annonsen inn i en enda verre situasjon enn den de allerede står i.

Tvetenstrand i Storebrand mener reklamen til Mileni på ingen måte oppleves som en refinansieringsreklame. Hun mener det utelukkende oppleves som en oppfordring til forbrukslån.
– Det går jo ikke an. Det mener jeg er kynisk når den er rettet mot mennesker som allerede sliter økonomisk.
Forbrukerøkonomen presiserer at denne reklamen rammer nok de som ikke er vant til å ikke ha råd til å kjøpe julegaver.
– Vi mennesker er veldig omstillingsdyktige, men overgangen til å ikke få ting til å gå rundt, er særlig tøff nå når vi står høytidssesong.
Om markedsføringsloven er brutt i dette tilfellet er et definisjonsspørsmål, sier Tvetenstrand. Samtidig påpeker hun at markedsføring ikke må gå i strid med god markedsføringsskikk.
– Dette kan en stille spørsmålstegn ved her. Jeg mener dette krenker allmenne etikk- og moraloppfatninger.
Nekter å svare på telefon
Det er markedsansvarlig Jørgen Hanisch som svarer på vegne av Mileni.
TV 2 har gjentatte ganger bedt om et muntlig intervju med Hanisch, men han nekter å stille og vil heller svare skriftlig.
– Annonsering i sosiale medier er ikke uten begrensninger. Og grunnet lovgivning rundt personvern er det ikke mulig å bare vise annonser til de vi ønsker å nå, skriver Hanisch på e-post til TV 2.
– Derfor blir naturlig nok en rekke mennesker vi ikke kan hjelpe, eller som ikke leser «posteteksten», også eksponert.

Forbrukertilsynet understreker at markedsføring som er i strid med god markedsføringsskikk er forbudt av markedsføringsloven.
– Når det er sagt, burde næringsdrivende selv skjønne at dette er totalt ugreit, uten at Forbrukertilsynet eller andre skal måtte fortelle dem det.
Mileni hevder at annonsen som ble publisert på Facebook ikke er reklame for forbrukslån, men at de promoterer refinansiering av lån med sikkerhet.
– Den er rettet mennesker som har egen bolig, og ikke mer enn 75% total belåning på denne. Altså ikke de svakeste i samfunnet, sier han.
Finanstilsynet kontrer utspillet til Hanisch.
– Det er ikke riktig. Tilbyr man forbrukslån, og ikke spesifiserer hvilket type lån reklamen gjelder, er det snakk om reklame for forbrukslån etter loven, kontrer Drevland i Forbrukertilsynet:
– Men, det er for så vidt ikke avgjørende i denne saken. Annonsen må være i tråd med god markedsføringsskikk, uansett hvilket lån det er snakk om.
Trakk annonsen
På spørsmål om hvorfor de valgte å avpublisere en annonse de selv står inne for, svarer han som følgende:
– I morges fikk jeg høre at noen hadde reagert på selve bildet. Jeg visste ikke hva, men jeg tenkte det er enklere å slå av og lage en ny annonse fremfor å potensielt måtte forsvare en helt redelig annonse mot reaksjoner som er basert på manglende kontekst.
– TV 2s henvendelse understreker i så måte at avgjørelsen var riktig.
Forbrukertilsynet sier at tilsynssaken de nå har opprettet, kom på bakgrunn av én enkeltstående klage.
Mileni har blant annet Komplett Bank og Svea Finans som samarbeidspartnere.
TV 2 har ikke fått kontakt med Komplett Bank. Tore Kvigne, direktør for forbrukerøkonomi i Svea Finans, har blitt forelagt annonsen, men har ikke anledning til å svare på spørsmål på nåværende tidspunkt.
Et siste tilsvar
Mileni er gjort kjent med kritikken rettet mot dem. Både fra Forbrukertilsynet og forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand.
På kritikken svarer selskapet følgende:
«Vi bruker tydelige virkemidler, og det vi formidler med bilde og tekst er virkeligheten for ganske mange mennesker nå (det promoterer jo blant andre TV 2 for tiden). Vi hverken skjuler intensjon eller hensikt på noen måte. Forbrukslån er lån uten sikkerhet. Mennesker med sårbar økonomi vil ikke få lån i forbruksbank. Det sørger bankenes egne systemer for. Disse har vi ikke mulighet til å hjelpe. Derfor poengteres dette så eksplisitt i annonseteksten at dette er en annonse for de som har sikkerhet i bolig.»