HITTEGODS: Entur registrerte rundt 25.000 gjenglemte gjenstander i fjor, ifølge teamleder Arve Kristofferstuen. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2
HITTEGODS: Entur registrerte rundt 25.000 gjenglemte gjenstander i fjor, ifølge teamleder Arve Kristofferstuen. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2

Blir ikke lenger overrasket: – Fikk inn et skjelett i en pose

På Oslo S mottar de flere paller med hittegods i uka.

Har du noen gang mistet noe på reisefot? Ned en rulletrapp og bak en skranke på sentralstasjonen finnes det et rom som vitner om at du ikke er alene.

På hittegodskontoret bugner det av gjenstander. Skistaver, fiskestenger og kofferter. Kasser fylt opp med elektroniske duppeditter. Alt kategorisert og i system.

Et skap er fylt opp med briller folk har mistet – kun fra juni måned. I et annet rom, som ligner klesavdelingen til en bruktbutikk, henger det lag på lag med jakker.

LAGRES: På bildet ser du briller som har blitt samlet inn kun i juni. Entur er pålagt å oppbevare hittegodset. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2
LAGRES: På bildet ser du briller som har blitt samlet inn kun i juni. Entur er pålagt å oppbevare hittegodset. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2

Variasjonen er stor, men én ting har tingene til felles – det er hittegods funnet på tog eller togstasjoner.

– Vi har i dag omtrent 5000 gjenstander lagret i databasen for Entur hittegods, sier Arve Kristoffertuen mens han beveger seg mellom reolene inne på lageret.

– Nesten ingen begrensninger

Kristofferstuen er teamleder i Entur, og kan fortelle at de tar imot flere paller med hittegods i uka. Han sier de ser en økning i antall registrerte gjenstander.

– I fjor mottok vi grovt regnet rundt 25.000 gjenstander, fordelt på fire lokasjoner. 18.000 av gjenstandene mottok hittegodskontoret på Oslo S.

Entur har ansvaret for hittegodset, som også loggføres i en elektronisk database.

JAKKER: Skimter du jakka di? Foto: Sigve Bremen Mejdal/TV 2
JAKKER: Skimter du jakka di? Foto: Sigve Bremen Mejdal/TV 2

– Det finnes nesten ingen begrensninger på hva folk glemmer igjen, men det går aller mest i kofferter, lommebøker og elektronikk, sier Kristofferstuen.

Ifølge de ansatte pleier telefonen å gå varm, og køen foran skranken er ofte lang.

Gjenglemt gebiss

Bak skranken på hittegodskontoret samler de inn informasjon for å best mulig utføre «etterforskningsarbeidet».

– Jeg må sjekke om den er min, sier Reidun før hun titter nærmere på en sparkesykkel som passer beskrivelsene hun har oppgitt.

Hun innrømmer at det ikke er første gangen hun har måttet ta turen innom hittegodskontoret.

GJENFORENT: Reidun var heldig og ble gjenforent med sparkesykkelen hun hadde glemt på toget. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2
GJENFORENT: Reidun var heldig og ble gjenforent med sparkesykkelen hun hadde glemt på toget. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2

Sparkesykkelen viser seg å være hennes, og hun kan fornøyd rulle av gårde.

KLÆR: Noe av hittegodset doneres via frivillige organisasjoner. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2
KLÆR: Noe av hittegodset doneres via frivillige organisasjoner. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2

– Hva er det sprøeste hittegodset dere har mottatt?

– Vi mottok en gang et gebiss. En annen gang fikk vi inn et skjellet som tilhørte en student. Skjelettet spratt opp da posen ble åpnet, sier Kristofferstuen.

Han presiserer at skjelettet var både kostbart og kunstig, og at det ble gjenforent med sin rettmessige eier.

En annen gang tok hittegodskontoret imot en hund som hadde blitt forlatt på toget.

GLEMT HUND: Havnet på hittegodskontoret etter togtur. Foto: Privat
GLEMT HUND: Havnet på hittegodskontoret etter togtur. Foto: Privat

Kort tid etter ble hunden gjenforent med eieren, forteller Kristofferstuen.

Lovpålagt å oppbevare

I henhold til loven om hittegods er Entur pålagt å oppbevare gjenstandene i minimum tre måneder.

Mange av gjenstandene kommer aldri tilbake til eieren. De ansatte ved hittegodskontoret råder reisende til å merke gjenstander med navn og kontaktopplysninger.

MOBIL PÅ AVVEIE: Sebastian Holthe hjelper en som savner mobilen sin. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2
MOBIL PÅ AVVEIE: Sebastian Holthe hjelper en som savner mobilen sin. Foto: Sigve Bremer Mejdal/TV 2

– Dersom ingen ringer etter gjenstanden, eller melder inn på nettsiden innen fristen, blir det overført til frivillige organisasjoner eller resirkulering. Noe blir også kastet.

Verdisaker, som telefoner og lommebøker, blir på sin side overført til politiet hvis gjenstanden ikke er blitt gjenforent med sin rettmessige eier innen 14 dager.

Trafikken er tilbake

Kommunikasjonssjef i VY, Åge-Christoffer Lundeby, sier sommertrafikken er langt høyere i år enn i fjor.

– Generelt har vi langt større volum i våre busser og tog nå enn i fjor sommer.

Trafikken er imidlertid ikke like høy som den var sommeren før pandemien inntraff.

– Størst er forskjellen på tog, som har om lag 10 prosent færre kunder enn 2019, sier han.