Bli med om bord på monsterskipet: – En flytende flyplass

OSLOFJORDEN (TV 2): Snart går ferden nordover. Ekspert tror økt amerikansk tilstedeværelse i Norge kan by på problemer.

Onsdag ankret verdens største krigsskip opp utenfor Oslo.

Skipet er drevet av to kraftige atomreaktorer, og er på sitt første operative tokt.

Skipet skal brukes i områdene til det amerikanske sjøforsvarets sjette og andre flåte.

BRUSAUTOMAT: I messa finner de fleste ombord sin favorittdrikk. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
BRUSAUTOMAT: I messa finner de fleste ombord sin favorittdrikk. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
FRITID: På en av veggene henger forslag til fritidsaktiviteter i Oslo. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
FRITID: På en av veggene henger forslag til fritidsaktiviteter i Oslo. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
KORRIDORER: Hangarskipet er gigantisk og det er lett å gå seg bort i ganger som ser tilforlatelig like ut. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
KORRIDORER: Hangarskipet er gigantisk og det er lett å gå seg bort i ganger som ser tilforlatelig like ut. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
OVERSIKT: Utsikten fra broen er det ingenting å si på. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
OVERSIKT: Utsikten fra broen er det ingenting å si på. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
NYSGJERRIGE: Mannskapet har ikke vært i land på lenge og er ivrige etter å komme seg ut og utforske Oslo. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
NYSGJERRIGE: Mannskapet har ikke vært i land på lenge og er ivrige etter å komme seg ut og utforske Oslo. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2

Det vil si Atlanterhavet og nordområdene.

– Bråkete

Om bord på skipet står de grå jagerflyene tett i tett på rekke og rad.

Jonathan Cox bærer tittelen Senior Chief Petty Officer. Han møter TV 2 på dekk torsdag formiddag.

KONTOR: Jonathan Cox sier at han for det meste jobber på kontor om bord på hangarskipet. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
KONTOR: Jonathan Cox sier at han for det meste jobber på kontor om bord på hangarskipet. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
OSLOBESØK: Cox gleder seg til å se Oslo. Selv har han tenkt seg en tur på Munchmuseet. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
OSLOBESØK: Cox gleder seg til å se Oslo. Selv har han tenkt seg en tur på Munchmuseet. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
FRI: Marinegastene er klare for å sjekke ut hva den norske hovedstaden har å by på. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
FRI: Marinegastene er klare for å sjekke ut hva den norske hovedstaden har å by på. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2

– Mannskapet har vært på sjøen i litt over en måned nå, forteller den uniformerte offiseren.

Ifølge de offisielle tallene er det plass til «75+» fly på hangarskipet.

SJEFEN: F/A -18 jageren til sjefen i Raging Bulls skvadronen. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
SJEFEN: F/A -18 jageren til sjefen i Raging Bulls skvadronen. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
ANKER: USS Gerald R.Ford ligger innerst i Oslofjorden. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
ANKER: USS Gerald R.Ford ligger innerst i Oslofjorden. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
TETT: Selv ikke sjefene var helt sikre på hvor mange fly som er om bord på skipet nå. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
TETT: Selv ikke sjefene var helt sikre på hvor mange fly som er om bord på skipet nå. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2

Offiserene om bord sier de selv er usikker på nøyaktig hvor mange fly som er på skipet akkurat nå.

Det amerikanske forsvaret skriver at skipet kan sende av gårde to fly i minuttet på sitt raskeste.

– Her har vi for det meste F-18-jagerfly, sier Cox og peker utover.

– Dette er en flytende flyplass.

HEIS: Flyene kan flyttes ned i hangaren i underetasjen for å gi mer plass på rullebanen. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
HEIS: Flyene kan flyttes ned i hangaren i underetasjen for å gi mer plass på rullebanen. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
LANDLOV: Køen av mannskap som skal på landlov er lang og strekker over to hangarer. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
LANDLOV: Køen av mannskap som skal på landlov er lang og strekker over to hangarer. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
SOL: Lange rekker med F/A - 18 jagerfly pryder dekket på USS Gerald R. Ford Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
SOL: Lange rekker med F/A - 18 jagerfly pryder dekket på USS Gerald R. Ford Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2

Ute på rullebanen forteller Cox at hans oppgaver på skipet primært foregår på et kontor.

– Kontoret mitt er faktisk like under her, så det blir noen ganger litt bråkete når flyene tar av og lander. Det kan du jo se for deg, sier han med et smil.

– Uønsket spenning

Cox mener besøket markerer det tette militære samarbeidet mellom Norge og USA.

USS Gerald R. Ford

  • USS Gerald R. Ford er det største krigsskipet som noen gang er bygget.
  • Byggingen av det nye skipet startet allerede i 2009, og i 2013 ble det døpt.
  • Skipet er på sitt første operative tokt noensinne, og Oslo ble første havn som besøkes.
  • Skipet er 333 meter langt. Bredden er på 41 meter ved vannlinjen, mens flydekket er 78 meter bredt. Toppfarten til skipet er på over 30 knop.
  • De fire propellene i bronse veier 30 tonn hver og er 6,4 meter i diameter.
  • Om bord er et mannskap på 4500, og det er plass til rundt 90 fly og helikoptre.
  • Prisen var på 13,3 milliarder dollar – med dagens kurs rundt 145 milliarder kroner.
  • Skipet drives av to atomreaktorer. For å kontrollere at det ikke slippes ut radioaktivt vann mens hangarskipet er i Oslo, skal prøver analyseres før, under og etter anløpet.
  • Skipet har 11 våpenheiser som kan frakte 11 tonn om gangen.
  • Et søppelforbrenningsanlegg brenner i snitt mellom 1,1 og 1,4 tonn søppel om dagen. På denne måten blir 100 kilo søppel redusert til ett kilo aske
  • Mannskapet har også tilgang til blant annet frisør, tannklinikk, flere butikker, kaffebar og en fullt utstyrt sykestue.

Mer amerikansk tilstedeværelse framover kan skape hodebry for Norge, tror professor i militær strategi, Tormod Heier.

Heier sier at USAs operasjonskonsept er basert på overraskelse. Russerne skal aldri vite hva som kommer.

MANNSKAP: Jamison Lytle trives godt ombord på USS Gerald R.Ford Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
MANNSKAP: Jamison Lytle trives godt ombord på USS Gerald R.Ford Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
SKIPSMESSE: President Gerald Ford var en stor fotballfan og det preger innredningen av skipsmessa. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
SKIPSMESSE: President Gerald Ford var en stor fotballfan og det preger innredningen av skipsmessa. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
FAN: Jamison Lytels hjemmelag er Ohio State Buckeyes som pryder et av bordene i messa. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2
FAN: Jamison Lytels hjemmelag er Ohio State Buckeyes som pryder et av bordene i messa. Foto: Martin Berg Isaksen / TV 2

– Dette er fint for USA, for da kan de lettere avskrekke russerne i nord, sier Heier.

– Men for Norge, som ofte har ønsket forutsigbarhet og åpenhet i samme område, kan samordningsproblemer med USA føre til uønsket spenning.

Nye spilleregler

Han sier det særlig kan skape problemer i farvannet der Norge daglig henter ut milliardinntekter i olje, fisk og gass.

– Å opprettholde en form for lavspenning i de norsk-russiske grenseområdene, samtidig som norske myndigheter også åpner opp for en mer uforutsigbar amerikansk militær tilstedeværelse, er et vedvarende problem for lille Norge, mener Heier.

NABOER: Når spenningen mellom USA og våre russiske naboer i nord øker, vil det bli mer amerikansk tilstedeværelse, tror Heier. Foto: Daniel Berg Fosseng / TV 2
NABOER: Når spenningen mellom USA og våre russiske naboer i nord øker, vil det bli mer amerikansk tilstedeværelse, tror Heier. Foto: Daniel Berg Fosseng / TV 2

Det er en posisjon Norge har vært i lenge. Under den kalde krigen, for eksempel.

Da sa Norge nei til både atomvåpen og amerikanske baser på norsk jord.

Etter krigen i Ukraina, som har endret spillereglene i Europa, kan det hende USA kommer med nye krav.

Heier tror en konsekvens av den økte spenninga, er at amerikanerne vil ha mer tilstedeværelse i nord.

SPENNING: Tormod heier tror monsteskipets oslobesøk har en viktig militærfaglig funksjon for både Norge og USA. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
SPENNING: Tormod heier tror monsteskipets oslobesøk har en viktig militærfaglig funksjon for både Norge og USA. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB

– Ofte er det slik at handlingsrommet til Norge krymper når spenningen rundt oss øker, sier Heier til NTB.

Viktig for Norge og USA

Rent militærfaglig sier Heier at flåtebesøket i Oslo har en viktig militærfaglig funksjon for både Norge og USA.

– Amerikanerne blir bedre kjent med de særnorske forholdene, spesielt den politiske og militære sensitiviteten overfor den russiske Nordflåten på Kolahalvøya.

ØVELSER: Norske soldater trener ofte med soldater fra andre allierte land. Her besøker Natos generalsekretær Jens Stoltenberg Troms under øvelsen Cold Response. Foto: Daniel Sannum Lauten / TV 2
ØVELSER: Norske soldater trener ofte med soldater fra andre allierte land. Her besøker Natos generalsekretær Jens Stoltenberg Troms under øvelsen Cold Response. Foto: Daniel Sannum Lauten / TV 2

Heier sier at det lett kan oppstå kriser og uforutsette spenninger i de norsk-russiske områdene dersom amerikanerne trår feil. For eksempel ved at de sender feil signaler i måten de opererer på.

– Dette spillet kan norske soldater til fingerspissene, legger han til.

For Norges del gir besøket en unik anledning til å samspille med en gigantisk hangarskipsgruppe.

– Spennende

Det er planlagt øvelser med det norske forsvaret i forbindelse med besøket av monsterskipet. Etter at stoppet i Oslo er over, skal skipet nordover.

INTERESSANT: Sjefen for sjøforsvaret Rune Andersen forteller at norske soldater ofte øver med amerikanerne. Foto: Tom Rune Orset / TV 2
INTERESSANT: Sjefen for sjøforsvaret Rune Andersen forteller at norske soldater ofte øver med amerikanerne. Foto: Tom Rune Orset / TV 2

Selv om båten er stor, mener sjøforsvarssjefen at den er avhengig av støttefartøy rundt seg. Det er her Norge skal bidra.

– Når vi snakker om den avskrekkende effekten, så er dette skipets rette element ute på havet, sier sjefen for det norske sjøforsvaret, Rune Andersen til TV 2.

Under innseilingen til Oslo, ble det amerikanske krigsskipet eskortert inn av den norske fregatten KNM Roald Amundsen.

STØRRELSESFORSKJELL: Her blir det amerikanske krigsskipet eskortert inn av den norske fregatten KNM Roald Amundsen (til høyre). Foto: Sveinung Kyte / TV 2
STØRRELSESFORSKJELL: Her blir det amerikanske krigsskipet eskortert inn av den norske fregatten KNM Roald Amundsen (til høyre). Foto: Sveinung Kyte / TV 2

– Det var faglig interessant og spennende. Vi måtte kjøre opp alle nettverk og sambandssystemer for å samarbeide tett på sjøen, sier Andersen.

– Vi pleier å samarbeide ganske ofte. I fjor var ett av våre fartøy utplassert med en amerikansk hangarskipsgruppe over tid. Vi har de prosedyrene og systemene for å koble oss opp mot dem.