SAS-streiken:

Begge parter bekrefter: – Har blitt enige om avtale

STOCKHOLM / OSLO (TV 2): Pilotene og SAS-ledelsen har kommet frem til en avtale etter langvarige og intense forhandlinger. Pilotene selv er ikke spesielt fornøyd med resultatet.

Ved 03.20-tiden tirsdag kom representanter fra begge parter ut av forhandlingsrommet og møtte pressen. De kunne opplyse at de har underskrevet en avtale.

SAS skriver en pressemelding natt til tirsdag der de bekrefter dette.

– Partene er blitt enige om en kollektiv avtale på 5,5 år. SAS vil gå tilbake til normal drift så raskt som mulig, opplyser de.

– Vi har hatt noen veldig dårlige uker, og vi vil beklage ovenfor alle passasjerer som har vært rammet. Nå har vi fått en avtale som gjør at pilotene er om bord og vi kan se framover, sier SAS-sjef Anko van der Werff til TV 2 natt til tirsdag.

– Viktig løsning

TV 2 fikk allerede mandag kveld bekreftet fra flere hold at partene har kommet til enighet.

Tirsdag vil pilotene være tilbake på jobb og flyene tilbake i luften. Samtidig vil det kunne ta to til fire dager før selskapet er tilbake til normal drift igjen.

– Jeg er utrolig glad for at vi klarte det, det har vært en lang, lang reise, og vi har virkelig stått på for å finne denne løsningen, sier SAS' forhandlingsleder, Marianne Hernæs.

Hernæs bekrefter også at avtalen innebærer at 450 piloter som tidligere mistet jobbene sine, får jobben tilbake.

Pilotene, på sin side, var ikke så fornøyde da de kom ut av forhandlingsrommet.

– Det er en todelt følelse nå – jeg er glad vi er ferdige og kan få flyene opp i lufta igjen. Det er positivt. Men så er det sånn at vi har bidratt med enorme innsparinger, som reduserer våre avtaler til noe helt annet enn det var. Totalt ned 25-30 prosent, sier Jan Levi Skogvang, i SAS Norge Flygerforening (SNF), til TV 2.

Han forteller at pilotene under streiken har vært sjokkert over det SAS har tilbudt når dette er blitt fremlagt på medlemsmøter.

– Det er en gedigen nedtur for pilotene. Jeg synes dette er tungt, en tung dag for pilotene i SAS. Det er fint å være ferdig, og vi skal se framover, men vi er satt ganske mye tilbake i forhold til de avtalene vi hadde, sier han.

Dette er Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening og nestleder i SAS Pilot Group, helt enig i.

– Det er klart at jeg har blandede følelser i dag. Det er elementer her som bærer preg av at vi har vært skvist opp i et hjørne, sier han.

Klokset sier at partene ikke går samlet ut av forhandlingsrommet.

– Det tror jeg alle har sett underveis her, at det er en dyp og betent konflikt som har pågått i lang tid. Det handler blant annet om at SAS-ledelsen har gått for en strategi der de setter ansatt-grupper opp mot hverandre, og det fungerer ikke. Vi må trekke i samme retning, sier han.

SAMTALE: Riksmekler Mats Ruland i samtale med kommunikasjonsdirektør i SAS, Karin Nyman, og Marianne Hernæs, SASs forhandlingsleder, natt til tirsdag. Foto: TV 2
SAMTALE: Riksmekler Mats Ruland i samtale med kommunikasjonsdirektør i SAS, Karin Nyman, og Marianne Hernæs, SASs forhandlingsleder, natt til tirsdag. Foto: TV 2

Forvirring

Mandag kveld var det en stund forvirring utad rundt hvorvidt partene var enige eller ikke.

I en pressemelding mandag kveld skrev imidlertid SAS at de enda ikke hadde signert en avtale mellom forhandlingspartene, selv om en rekke medier satt med informasjon om at forhandlingene var i land.

– Meklingen mellom SAS og pilotforeningene har fortsatt gjennom dagen. Selv om meklingen har gått i riktig retning, er ennå ingen avtale signert mellom partene, skrev SAS i pressemeldingen sent mandag kveld.

Samtidig hadde selskapets styreleder bekreftet at en avtale er på plass. Det ble derfor forvirring rundt hvorvidt det var enighet eller ikke.

– Vi har en avtale. Nå skal vi bare få de siste underskriftene på plass, sier styreleder Carsten Dilling i SAS til Dagens Industri.

Bakgrunnen for streiken

Kjernen i konflikten har vært opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben.

Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter.

Et av kravene til pilotene er at de pilotene som ble avskjediget under pandemien skal få tilbake jobben sin.

Økonomisk påkjenning

Mandag 4. juli ble det brudd i meklingen, og rundt 900 SAS-piloter i Norge, Danmark og Sverige ble tatt ut i streik.

Siden da har over 2.200 flygninger i Norge blitt kansellert. Streiken har kostet SAS 100–130 millioner svenske kroner per dag.

SAS’ forhandlingsleder Marianne Hernæs snakket mandag formiddag med pressen på vei inn til forhandlingene.

– Det begynner å nærme seg et tidspunkt hvor jeg som forhandlingsleder må innse at: «Nå kommer vi ikke lenger», forklarer Hernæs.

Fakta om SAS-streiken

SAS-pilotene og ledelsen har forhandlet om en ny avtale siden november i fjor.

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter.

SAS-pilotene mener selskapet med dette forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen. SAS har på sin side avvist dette og mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.

SAS har krevd effektiviseringer for 800 millioner svenske kroner årlig hos pilotkorpset gjennom redningsplanen SAS Forward. Pilotene har vært villige til å komme selskapet delvis i møte, men partene har ikke blitt enige om effektiviseringer og jobbsikkerhet.

29. mars brøt SAS-pilotene forhandlingene etter én dag. SAS og fire pilotforeninger under SAS Pilot Group møttes deretter til mekling i Stockholm mandag 13. juni.

Mandag 4. juli ble det brudd i meklingen, og rundt 900 piloter i Norge, Danmark og Sverige ble tatt ut i streik. Siden da har over 2.200 flygninger i Norge blitt kansellert.

Streiken kommer på toppen av en økonomisk krise i SAS der selskapet har sagt at de må kutte årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner og samtidig hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i nye penger.

SAS anslår at streiken koster selskapet 100–130 millioner kroner per dag. Om lag 30.000 passasjerer rammes daglig av streiken.

Onsdag 13. juli gjenopptok partene forhandlingene i Stockholm. Siden da har de holdt på i mange timer hver dag. Søndag kveld ble samtalene avsluttet etter at de hadde pågått i nesten 33 timer i strekk.

Partene møttes til nye forhandlinger mandag morgen. SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs sa da at SAS trolig er ferdig med å forhandle dersom det ikke blir enighet i løpet av dagen.

Kilde: NTB.