Advarer nordmenn: – Rødt flagg
Posten stålsetter både seg selv og kundene for at vi nå går inn i en høysesong for svindel.

Posten har de siste ukene merket en økt strøm av kunder som opplever å bli svindlet.
– Vi går nå inn i en periode med høysesong for handel på nett med Black Friday og jul. Da følger profesjonelle kriminelle med, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen til TV 2.

Utspekulerte metoder
Han forstår at det kan være lett å la seg lure.
– Siden det sendes ut så mange svindelmailer, og folk er stresset og venter på pakkene sine, er det lett å gå i baret.
Mens man tidligere kunne avsløre svindlerne på grunn av dårlig bruk av Google Translate, er det nå stadig mer utspekulerte metoder som tas i bruk.
– Dette er profesjonelle svindlere som er flinke til å gjemme seg, og de beveger seg fort. Hadde vi bare visst hvem de var, så hadde det vært enkelt, sier pressesjefen.
– Vil bli intensivert
Han ber nå kundene stålsette seg, og være ekstra varsomme.
– Denne type svindelforsøk vil bli intensivert i tiden fremover.
Posten reagerer sterkt på at deres merkevare stadig blir misbrukt av svindlere.
– Vi gjør det som står i vår vakt for å minimere muligheten for at kundene utsettes for dette. Det er både fælt og utrolig trist når det skjer, og det er det siste vi ønsker, sier Tjønndal Pettersen.
– Det er et rødt flagg
Posten prøver å skolere kundene sine slik at de skal unngå å bli lurt.
– Det viktigste kunder må vite, er at all kommunikasjon fra oss går via appen.
Pressesjefen understreker at de aldri sender ut e-post eller SMS med link om at kunder skal legge inn betalingsinformasjon.
– Det er et rødt flagg, og kunden har all grunn til å være varsom.