SVINDEL: Antall svindelforsøk øker i forkant av Black Friday. Ifølge eksperter er det spesielt én metode som benyttes. Foto: Paul Ellis / AFP / NTB
SVINDEL: Antall svindelforsøk øker i forkant av Black Friday. Ifølge eksperter er det spesielt én metode som benyttes. Foto: Paul Ellis / AFP / NTB

Advarer mot svindel før Black Friday

I forkant av Black Friday griper svindlere muligheten til å utnytte distraherte forbrukere. Ifølge ekspert er det særlig tre grupper som er ekstra utsatt.

Årets store handelsmåned er godt i gang, og denne uken braker det virkelig løs.

I forbindelse med Black Friday florerer det av gode tilbud og kampanjer. Likevel er noen for gode til å være sanne.

I forkant av handelsdagen utnytter nemlig svindlere distraherte shoppere.

Derfor oppfordrer sikkerhetsselskapet Check Point Software folk til å være ekstra oppmerksomme rundt netthandel nå.

– Svindel foregår hele tiden, men øker alltid under Black Friday og Black Week. Grunnen er at folk handler mer nå og fremover mot jul, sier sikkerhetsarkitekt Paal Aaserudseter til TV 2.

SVINDEL: Paal Aaserudseter understreker at phishing-forsøkene på e-post i mange tilfeller nå har blitt veldig avanserte. Foto: Check Point Software Norge
SVINDEL: Paal Aaserudseter understreker at phishing-forsøkene på e-post i mange tilfeller nå har blitt veldig avanserte. Foto: Check Point Software Norge

Han forklarer at svindlere lanserer sine egne tilbud i form av phishing-kampanjer og falske nettsteder.

Én metode skiller seg ut

Stigende priser gjør nå at folk nå er på jakt etter gode tilbud, forklarer Aaserudseter. Dermed er det lettere å falle for fristelsen av å sjekke falske tilbud.

Han peker på tilbud tilsendt på e-post som eksempel.

– I tillegg benyttes gjerne svindelmetoder nå i form av at mange mottar post eller pakker, sier Aaserudseter.

Fakta om phishing

Phishing er en form for sosial manipulering hvor en angriper forsøker å lure noen til å utføre en handling, for eksempel åpne et e-postvedlegg, klikke på en lenke eller betale en falsk regning.

Kilde: Datatilsynet

Det gjør postleverandørene spesielt utsatt for å bli utnyttet i phishing-forsøk, både på e-post og SMS.

En svært vanlig melding går i retningen av «Vi har mottatt pakken din, du må betale 27,49 kroner for å behandle leveringen».

– 22 prosent av alle svindelforsøk i verden er meldinger fra svindlere som utgir seg for å være fra DHL, sier Tina Jerstad i en pressmelding.

SVINDELMETODE: En svært vanlig svindelmetode er å utgi seg for å være Posten, PostNord eller DHL. Foto: Ingvild Gjerdsjø / TV 2
SVINDELMETODE: En svært vanlig svindelmetode er å utgi seg for å være Posten, PostNord eller DHL. Foto: Ingvild Gjerdsjø / TV 2

Hun er markedsansvarlig i Tenerity, et selskap som hjelper folk som er blitt offer for økonomisk svindel på nettet.

– Årsaken til at metoden funker godt nok til å bli brukt er at den sendes ut til veldig mange, sier IT-sikkerhetssjef i Frende Forsikring, Tron Ingebrigtsen.

Han legger til:

– Selv om de fleste av forsøkene mislykkes, gjør mengden utsendinger at den likevel er lønnsom for de kriminelle.

Tre grupper mest utsatt

I løpet av det siste året har ni prosent av nordmenn blitt lurt av falske nettbutikker, viser tall fra Klarna. Det tilsvarer 300.000 nordmenn.

Ifølge svindelekspertene i Tenerity er det særlig tre grupper som er utsatt. De ber deg passe litt ekstra på hvis du:

  • Har et stramt budsjett og ser etter veldig gode tilbud.
  • Har bestilt en vare på nett og venter på oppdateringer om leveringen.
  • Er sent ute med julehandelen og vil bare få det kjapt unnagjort.

Fellestrekkene for disse er at du har lite penger å bruke, venter på nyheter om en bestilling eller har dårlig tid, utdyper Tenerity.

RETT PÅ NETT: Shopper du Black Friday-tilbud på nettet, må du passe deg for svindlere. Foto: Tim Goode / Pa Photos
RETT PÅ NETT: Shopper du Black Friday-tilbud på nettet, må du passe deg for svindlere. Foto: Tim Goode / Pa Photos

– Da er det lett for å klikke på annonser som popper opp i sosiale medier, e-poster eller nyhetsbrev, uten å tenke deg om en ekstra gang, sier Jerstad.

Aaserudseter understreker at phishing-forsøkene på e-post i mange tilfeller nå har blitt veldig avanserte.

Noe som gjør det tilnærmet umulig å selv skille mellom legitime og ondsinnede henvendelser.

– I en stresset førjulstid er det fort gjort å gjøre feil. Ofte gjør vi det fra mobiltelefoner også, som i de aller fleste tilfeller ikke er sikret på samme måte som jobbdataen.

Seks råd for å unngå svindel

1) Kjøp alltid fra en autentisk og pålitelig kilde:
Før du kjøper, er det viktig å autentisere nettstedet du bruker for å foreta kjøpet. Så, i stedet for å følge en lenke sendt via e-post eller tekstmelding, gå direkte til forhandleren ved å søke etter dem i den valgte nettleseren og finne kampanjen selv.

2) Vær oppmerksom på lignende domenenavn:
Mange svindelnettsteder vil ofte bruke et domenenavn som merket eller bedriften det prøver å replikere, men med flere bokstaver eller feilstavinger. For å sikre at du ikke overleverer bankinformasjonen din til svindlere, vær oppmerksom på nettadressene, er det noe vanlig eller ukjent?

3) Se etter «for godt til å være sant»-tilbud:
Ofte lover phishing-svindel ekstremt gode rabatter på svært populære varer. Hvis du mottar et tilbud som ser ut til å være for godt til å være sant, ikke forhast deg med kjøpet. Ofte kommuniseres det også begrenset antall eller en kortere tidsfrist for å kjøpe, hvorpå sjansen er stor for at det er svindel.

4) Se alltid etter hengelåsen:
En rask måte å se om et nettsted er sikkert, er å se på om nettadressen starter med HTTPS. Dette er en indikator på at den er i samsvar med internasjonale sikkerhetsstandarder, og den ledsages vanligvis av en hengelås for å gjenspeile dette.

5) Bruk endepunktsikkerhet
Selv om det er en økning i svindelmailer i populære shoppingperioder, brukes phishing-mailer av nettkriminelle hele året. Derfor bør alle være ute etter å implementere sikkerhetsløsninger for å forhindre at de lander i innboksene våre i utgangspunktet.

6) Vær forsiktig med e-postmeldinger om tilbakestilling av passord
Med mange som gjør handlekurvene klare og laster betalingsinformasjonen på kontoene sine for å gjøre utsjekking raskere, vil hackere også lete etter veier inn i folks shoppingkontoer. Som et resultat bør forbrukerne være forsiktige med e-postmeldinger om tilbakestilling av passord som kan være uredelige.

Kilde: Check Point