Flere døde i trafikken:

Advarer mot ny ulykkessommer

Antall drepte på norske veier har gått opp fra samme periode i fjor. Trygg Trafikk er bekymret for sommeren.

KJØRER FORT: Høy fart er ofte årsaken til alvorlige bilulykker, ifølge Trygg Trafikk. De er bekymret for sommeren. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
KJØRER FORT: Høy fart er ofte årsaken til alvorlige bilulykker, ifølge Trygg Trafikk. De er bekymret for sommeren. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2

40 mennesker har mistet livet i trafikken hittil i år, ifølge Statens Vegvesen.

Tallet er høyere enn på samme tid i fjor, som var 37. Det bekymrer organisasjonen Trygg Trafikk.

DØDE: 13 personer døde i trafikken i mai. Så langt i år har 40 personer mistet livet. Foto: Jan-Petter Dahl / TV 2.
DØDE: 13 personer døde i trafikken i mai. Så langt i år har 40 personer mistet livet. Foto: Jan-Petter Dahl / TV 2.

Flere dør på sommeren

– I fjor kom det en ganske kraftig økning antall drepte fra mai og ut sommeren, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen.

Steen advarer derfor mot at vi kan miste mange i år også.

BEKYMRET: Christoffer Solstad Steen er pressesjef i Trygg Trafikk. Han er bekymret for sommeren. Foto: Morten Leander Kristoffersen / TV 2
BEKYMRET: Christoffer Solstad Steen er pressesjef i Trygg Trafikk. Han er bekymret for sommeren. Foto: Morten Leander Kristoffersen / TV 2

– Vi vet allerede at det er i sommerperioden vi har flest drepte i trafikken. Vi håper virkelig ikke vi skal havne i samme ulykkessituasjon i år, som i fjor. Men vi frykter vi kan gjøre det.

I fjor døde totalt 116 mennesker i trafikken, viser ferske tall fra SSB. Det var 36 flere i 2021. Bare i sommermånedene mistet 47 mennesker livet.

Blir distrahert

Det er mange grunner til at folk dør i trafikken. Steen trekker fram særlig to faktorer som spiller inn.

For det første kjører mange fortere.

– På sommeren opplever mange at veiene er tørre, trygge og fine å kjøre på. Mange tar større risiko enn de ellers ville gjort. De kjører for fort etter forholdene. sier Steen.

Den andre faktoren er dårlig oppmerksomhet. Folk blir rett og slett distrahert når de sitter bak rakket.

DISTRAHERER: Mobilen stjeler oppmerksomheten vår når vi kjører, mener Trygg Trafikk. Foto: Aleksander Myklebust / TV 2
DISTRAHERER: Mobilen stjeler oppmerksomheten vår når vi kjører, mener Trygg Trafikk. Foto: Aleksander Myklebust / TV 2

– Vi mistenker at mobilen har en betydelig rolle her. Det kan også være skjermer i bilen, og en rekke andre ting som tar oppmerksomheten fra deg, sier Steen.

Kun et øyeblikks uoppmerksom kjøring kan være forskjellen på om du kjører ut av veien eller inn i et møtende kjøretøy.

– Aktiver bilmodus

Trafikken kommer til å ta seg kraftig opp de neste ukene, da mange begir seg ut på sommerferie.

Steen i Trygg Trafikk har særlig ett råd for å forebygge ulykker på veien.

– Sett gjerne mobilen i bilmodus, så slipper du å få unødvendige distraksjoner.

MOBIL I BIL: Trygg Trafikk anbefaler kjøremodus på mobilen din, og full fokus på veien. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
MOBIL I BIL: Trygg Trafikk anbefaler kjøremodus på mobilen din, og full fokus på veien. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2

Han forklarer at de fleste smarttelefoner har en slik kjøremodus, som skjuler varsler og anrop mens du kjører.

I tillegg gjelder det å passe farten. Selv om det kan være fristende å tråkke på gassen.

– Ta det med ro. Hvis du er stresset knyttet til ferie eller å reise langt, kan du kanskje ta dårlige beslutninger, advarer Steen.

OPPMERKSOMHET: Det skal ikke mye til før du mister oppmerksomheten bak rattet. Det kan gi alvorlige følger. Foto: TV 2.
OPPMERKSOMHET: Det skal ikke mye til før du mister oppmerksomheten bak rattet. Det kan gi alvorlige følger. Foto: TV 2.

Færre dør enn før

Selv om ulykkestallene har gått noe opp den siste tiden, har det blitt tryggere å kjøre på norske veier.

FORSKER: Alena Katharina Høye forsker på trafikksikkerhet ved Transportøkonomisk institutt. Foto: Tove Lauluten
FORSKER: Alena Katharina Høye forsker på trafikksikkerhet ved Transportøkonomisk institutt. Foto: Tove Lauluten

– Hver ulykke og hvert dødsfall er selvfølgelig ett for mye. Samtidig jobber vi i Norge systematisk med trafikksikkerhet og ligger helt i verdenstoppen når det gjelder forebygging og oppfølging.

Det sier Alena Katharina Høye, forsker ved Transportøkonomisk institutt.

Tall fra SSB viser at antallet døde og hardt skadde i trafikken er betydelig lavere nå enn for 20 år siden.

Høye understreker at vi likevel ikke må hvile på laurbærene.

TRAFIKK: Vi har god trafikksikkerhet i Norge, men den kan alltid bli bedre, mener TØI-forskeren. Foto: TV 2.
TRAFIKK: Vi har god trafikksikkerhet i Norge, men den kan alltid bli bedre, mener TØI-forskeren. Foto: TV 2.

– Det blir flere av oss, i tillegg kommer det stadig nye transportformer på markedet, noe som gir økt mobilitet og behov for at vi hele tiden jobber aktivt med trafikksikkerhet, sier forskeren.