UTFORDRENDE: Å kjøre buss i Norge kan være utfordrende, som her i Tromsø under en snøstorm i fjor. (Foto: Rune Stoltz Bertinussen/SCANPIX)
UTFORDRENDE: Å kjøre buss i Norge kan være utfordrende, som her i Tromsø under en snøstorm i fjor. (Foto: Rune Stoltz Bertinussen/SCANPIX)

Advarer mot 18 år gamle bussjåfører

Samferdselsdepartementet åpner for at 18-åringer kan sette seg bak bussrattet. Trygg Trafikk er svært skeptisk og advarer mot forslaget.

Samferdselsdepartementet forsøker å bøte på mangelen på sjåfører ved å foreslå å senke aldersgrensen for bussjåfører fra 20 til 18 år, skriver Bergens Tidende.

– Vi er meget skeptiske. All statistikk viser at det er høy risiko med 18-åringer i biltrafikken. Det er ikke uten grunn at forsikringspremien er høyere for biler som brukes av de yngste sjåførene, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk til BT.

Les også: NSB tjener mest på buss og eiendom

To år med bil

Trygg Trafikk er en av flere instanser som i løpet av denne uken skal ha gitt en høringsuttalelse til utspillet fra Samferdselsdepartementet.

– Vi kommer til å svare at man må ha kjørt bil i minst to år før man kan kjøre buss. Vår mening er at ingenting kan erstatte erfaring. 18-åringer bak bussrattet vil ha for liten erfaring uansett, sier Øyen, som regner med bred støtte fra politiet.

Les også: Dette kostet bussjåføren 4200 kroner

Transport-elever

I første omgang er det et prøveprosjekt Samferdselsdepartementet har bedt Vegdirektoratet legge til rette for.

I første omgang gjelder det lavere aldersgrense for elever innen transportfag i videregående skole, slik at de også kan inngå lærekontrakt for å bli bussjåfører. Av korrespondansen i saken fremgår det imidlertid at håpet er å senke aldersgrensen for bussertifikat til 18 år. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2