SKUFFET FOTBALLFAN. Unisport sørget for en skuffende julaften for fotballgale Christian Johnsen (13). Foto: Privat
SKUFFET FOTBALLFAN. Unisport sørget for en skuffende julaften for fotballgale Christian Johnsen (13). Foto: Privat
Utstyrsgigant ødela julekvelden:

– Syns det var ganske dritt!

TV 2 HJELPER DEG: Kundene raser mot sportsutstyrsgiganten Unisport. 13 år gamle Christian er en av mange som måtte bite i seg skuffelsen da julegaven aldri dukket opp.

– Jeg pleier alltid å få fotballsko til jul og var sikker på at jeg kom til å få de jeg ønsket meg, nå også. Det var det jeg gledet meg aller mest til, så jeg ble veldig skuffet da jeg ikke fikk dem. Jeg syns det var ganske dritt, forteller Christian Johnsen.

– Fotballsko betyr alt for ham, og guttungen var helt knust på julaften. Jeg aksepterer at det kan ta lengre tid eller at de ikke har skoene inne. Men det provoserer meg at de ikke svarer meg slik at jeg rekker å bestille sko en annen plass, legger pappa Anders Johnsen til.

PROVOSERT: Christian og Anders Johnsen er slett ikke fornøyd med behandlingen de har fått fra Unisport. Foto: Privat
PROVOSERT: Christian og Anders Johnsen er slett ikke fornøyd med behandlingen de har fått fra Unisport. Foto: Privat

Familien er langt fra de eneste som fikk julestemningen ødelagt. Selv påstår Unisport at det er «få bestillinger som ikke er kommet frem til jul» og at de har vært «i løpende dialog» med kundene det gjelder. Les om flere uheldige kunder og se svaret fra Unisport lenger ned i saken.

Lever og ånder for fotballsko

13-åringen fra Sandnes er lidenskapelig opptatt av fotballsko – han sparer til og med på skoeskene – og bruker timevis på å lese om, og se Youtube-videoer av fotballsko.

Resten av fritiden tilbringer Chelsea-supporteren stort sett på banen med trening og kamp, der han spiller på gutter 14-laget til Hana IL og et sonelag.

FOTBALLGAL: Christian lever og ånder for fotball. Her fra fotballtur til Danmark, der han og lillebror Jesper hilser på den brasilianske Aalborg-spilleren Allan Sousa. Foto: Privat
FOTBALLGAL: Christian lever og ånder for fotball. Her fra fotballtur til Danmark, der han og lillebror Jesper hilser på den brasilianske Aalborg-spilleren Allan Sousa. Foto: Privat

– Akkurat nå har jeg tre par fotballsko, men det ene er det hull i, og det er de jeg pleier å bruke.

– Har lagt igjen noen kroner

Dermed sto et par Nike Phantom Gear øverst på ønskelista jula 2022, og de fant Anders Johnsen et godt Black Friday-tilbud på til 2099 kroner hos nettbutikken Unisportstore.no.

– Fram til nå har jeg utelukkende vært fornøyd med nettbutikken, men i år stoppet det brått, sier han.

Overraskende oppdagelse

For da jula nærmet seg og han gikk inn på nettsidene for å se hvordan det lå an med forsendelsen, oppdaget Anders til sin store overraskelse at hele bestillingen var annullert.

– Dette har jeg ikke fått varsel om, og nå var det for sent å få bestilt skoene guttungen ønsker seg en annen plass.

Ringte 180 ganger

Dermed kastet Anders seg på telefonen og forsøkte å få tak i selskapet innenfor telefontidene som var oppgitt på nettsiden Unisportstore.no.

– Det var helt umulig å få svar. Tirsdager fra klokka 11 til 13 skulle det være åpent, men tirsdag 20. desember forsøkte jeg å ringe 180 ganger i annonsert åpningstid uten at de svarte. Jeg fikk kun svarerbeskjed om at jeg hadde ringt utenfor deres åpningstid.

MANGE TELEFONER: Anders Johnsen forsøkte å ringe Unisport 180 ganger på en dag, uten å få svar. Foto: Annika Byrde / NTB
MANGE TELEFONER: Anders Johnsen forsøkte å ringe Unisport 180 ganger på en dag, uten å få svar. Foto: Annika Byrde / NTB

– Jeg forsøkte også på e-post, Instagram og Facebook, uten å få annen respons enn automatiske standardsvar med takk for at jeg tok kontakt.

Ingen penger tilbake

På nyåret fikk han omsider et personlig svar på e-post, der Unisport gir han en rabattkupong på 25 prosent ved neste kjøp som plaster på såret.

Men selskapet skriver ingenting om han kommer til å få skoene, eller få refundert pengene han allerede har betalt.

– Det er dårlig av butikken. Men jeg ønsker meg fortsatt de skoene og håper jeg får dem, sier Christian.

Skylder på lagerflytting

I en mail mange av de misfornøyde kundene har mottatt, skylder selskapet på at det er flytting av lager i Danmark som har forårsaket leveringsproblemene.

Her skriver Unisport blant annet at «vi har proaktivt og fortløpende forsøkt å informere kundene som har blitt berørt av dette.»

– Det gjaldt i alle fall ikke meg. Og det forklarer uansett ikke hvorfor bestillinger plutselig blir kansellert uten beskjed eller hvorfor det er umulig å få tak i kundeservice, sier Anders.

Stor aktør

Danske Unisport er en stor aktør på sportsutstyrsmarkedet. I tillegg til den populære nettbutikken, har de store «Flagship stores» i København, Stockholm og Paris, og her til lands driver de Norges Fotballforbunds offisielle supporterbutikk på Ullevaal Stadion.

TREFFENDE SLAGORD? Unisport driver supporterbutikken på Ullevaal. Men ikke alle kundene opplever at «dreams come true» . Foto: Nils Ragnar Løvhaug/TV 2 hjelper deg
TREFFENDE SLAGORD? Unisport driver supporterbutikken på Ullevaal. Men ikke alle kundene opplever at «dreams come true» . Foto: Nils Ragnar Løvhaug/TV 2 hjelper deg

Selskapet samarbeider også med eliteserieklubber som Brann og Stabæk.

Men i løpet av høsten har noe tydeligvis gått alvorlig galt. For Christian er nemlig langt fra den eneste som har måttet se langt etter julegavene de hadde blitt lovet.

Lovet nevøen landslagsdrakt

Venninnene Jannike Sørheim Thorson og Wenche Elisabeth Karlsen fra Bergen opplevde det samme.

Begge bestilte julegaver fra Unisport i god tid – Thorson til sin elleve år gamle nevø og Karlsen til sine to sønner.

SKUFFET: Jannike Sørheim Thorson (t.v.) og Wenche Elisabeth Karlsen møtte veggen hos Unisport. Foto: Privat
SKUFFET: Jannike Sørheim Thorson (t.v.) og Wenche Elisabeth Karlsen møtte veggen hos Unisport. Foto: Privat

– Mads blir alltid så glad og sier at tante er så god med presanger. Så i år skulle han få et sett med den norske landslagsdrakten, som han ønsket seg. Slik ble det jo ikke. Tvert imot ble det så mye stress med den julegaven at jeg ble helt utslitt av det, sukker Thorson.

Fikk bare autosvar

Selv om hun også tidligere i høst hadde opplevd problemer med en Unisport-bestilling, tok hun sjansen på en ny bestilling mot slutten av november. Nettbutikken var nemlig det eneste stedet hun fant ønskedrakten.

– Jeg ba i mange e-poster om å få bekreftet at jeg fikk varen før jul. I tillegg prøvde jeg å ringe hver dag, uten å få svar.

– Det føltes sårt

Det første svaret hun fikk – som ikke var av det automatiske slaget – kom under en uke før jul. Du har kanskje gjettet det: Overdelen til landslagsdrakten viste seg å være utsolgt og kunne ikke leveres.

– Da måtte jeg ut i butikk og kjøpe noe helt annet. Jeg hadde sagt til foreldrene at jeg skulle ordne dette, men Mads fikk aldri den drakten. Han ble jo glad for det han fikk, men det føltes sårt at jeg ikke kunne gi han det han ønsket seg.

– Aldri mer Unisport!

Selv om hun hadde betalt via Klarna og ikke tapte penger på kjøpet, og i likhet med Johnsen fikk en rabattkode på 25 prosent ved neste kjøp, er Thorsens konklusjon klar:

– Det går ikke an å holde på sånn! De kan jo ikke mene at man skal bruke så mye tid – skrive e-post annenhver dag, og ringe hver dag?

– For meg blir det i hvert fall aldri mer Unisport.

Fikk gavekort på 10 kroner

Venninnen Wenche Elisabeth Karlsen forteller en lignende historie om julegaver som aldri ble levert. Men i hennes tilfelle kom Unisport opp med en litt annen kompensasjon som plaster på såret:

Karlsen mottok en gavekortkode på 10 kroner.

– Riktignok med gratis frakt, men jeg ble uansett sjokkert over at de var frekke nok til å tilby meg ti kroner!

RAUS KOMPENSASJON: Unisport kunne by på et gavekort med verdi på 10 kroner pluss fraktkostnader. Foto: Skjermbilde
RAUS KOMPENSASJON: Unisport kunne by på et gavekort med verdi på 10 kroner pluss fraktkostnader. Foto: Skjermbilde

– Og så går det jo en måned etter bestilling før de gir beskjed at varene er utsolgt. Hvorfor selger de varer de ikke har? undrer Karlsen.

Mange misfornøyde kunder

På Trustpilot florerer det av kunder som har hatt lignende opplevelser med selskapet de siste månedene. Det er mange familier som har opplevd at Unisport har stukket kjepper i (h)jula. Her er et lite utvalg av det kundene skriver:

«Utrolig dårlig på å svare og fikk ingen ting av det jeg bestilte til jul, selv om de sa det!»

«Null julegaver ble det derfra til han som hadde ønsket seg spesifikke ting og nesten to måneder i vente på sko han gledet seg til å vise frem. Lagerbytter tar tid, men da krever det planlegging rundt og dette har langt ifra vært bra nok og vi sitter svært skuffet tilbake!»

Sender fortsatt julesvar

Når TV 2 hjelper deg et stykke ut i januar sender en e-post til Unisport for å få kontakt med selskapet, tikker det umiddelbart inn samme standard e-postsvar som Johnsen og Thorson fikk, der selskapet skriver:

ULLEVAAL: Unisport driver butikk på Ullevaal stadion i Oslo. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
ULLEVAAL: Unisport driver butikk på Ullevaal stadion i Oslo. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB

«Vi gjør ALT vi kan for å sende alle bestillinger lagt inn før 8/12 slik at de kan bli levert før jul. Hvis bestillingen din er bestilt i etterkant, kan vi dessverre ikke garantere levering før jul.»

Men både Anders Johnsen og Jannike Sørheim Thorson la altså inn sine bestillinger av julegaver allerede i november.

Beklager til kundene

Etter hvert får vi svar fra Unisport og blir dirigert til hovedkontoret i Danmark, hvor administrerende direktør Michael Burk «beklager til kundene som har opplevd frustrasjon i forbindelse med bestillinger opp til jul». Han skriver blant annet dette:

«Vi er godt kjent med perioder med høy belastning, da vi i løpet av de siste snart 20 årene har håndtert jul, Black Friday og VM-sluttspill, men ikke samtidig og ikke mens vi samtidig skulle flytte lager.

Vi ble nødt til å flytte selv om det er en veldig travel periode og det er i den forbindelse vi har hatt utfordringer, som i noen tilfeller har gjort at vi har måtte skuffe noen kunder med en lengre leveringstid enn forventet.

Utfordringene med flyttingen av lager, ga også et naturlig økt press på vårt kundeservice-team, noe vi har lært mye av. Vi er klar over at svartidene og kommunikasjonen med kundene ikke har vært som vi, eller kundene, har forventet.»

– Ikke godt nok

Om sakene til Johnsen, Thorson og Karlsen svarer Unisport at «det naturligvis ikke er godt nok at hun/han får svar så sent og som bekjent relaterer det seg til vår lagerflytting.»

De skriver at pengene Johnsen har utestående er tilbakeført til et tilgodebevis han tidligere har benyttet, og hevder at de nå har fått bedre orden på kundeservice og levering.

NEDTUR: Christian og Anders må fortsatt se langt etter skoene Christian ønsker seg. Foto: Privat
NEDTUR: Christian og Anders må fortsatt se langt etter skoene Christian ønsker seg. Foto: Privat

Og Unisport mener altså at «Det er få bestillinger som ikke er kommet frem til jul. De kundene har vi vært i løpende dialog med, men vi vil igjen understreke at vi er oppriktig lei oss overfor for dem vi har skuffet.»

Les hele svaret fra Unisport nederst i artikkelen.

– Det holder bare ikke!

De tre kundene vi har snakket med er ikke videre imponerte over svaret:

– En unnskyldning holder ikke, og det hjelper jo ikke på at Mads ikke fikk det som jeg skulle fikse. De burde tilbudt seg å sende gaven til meg gratis om de var så lei seg, sier Jannike Sørheim Thorson.

– Det er ikke som har opplevd forsinkelser, jeg vet om flere andre bare på min sønns lag. Dette er jo bare unnskyldninger på unnskyldninger. Det holder bare ikke! mener Wenche Elisabeth Karlsen.

Fikk ingen beskjed

Og Anders Johnsen kan bare konstatere at Christian må fortsette å trene med de hullete skoene.

– Her var det mye bortforklaringer og unnskyldninger. Jeg har ikke fått noen beskjed om at beløpet er refundert, så for meg oppfattes det som at jeg som «liten» kunde blir tilsidesatt.

– Istedenfor å gi rabattkupong kunne Unisport møtt kunden med en oppgradert versjon av skoene, som plaster på såret til en gutt som tross alt fikk julen sin ødelagt.

Les hele svaret fra Unisport her:

Først og fremst vil vi gjerne beklage til kundene som har opplevd frustrasjon i forbindelse med bestillinger opp til jul. Størstedelen av de cirka 200.000 bestillinger vi sendte i desember, er blitt levert i tide. Det er få bestillinger som ikke er kommet frem til jul. De kundene har vi vært i løpende dialog med, men vi vil igjen understreke at vi er oppriktig lei oss overfor for dem vi har skuffet.

Unisport er et selskap i vekst, hvor vi har vært så heldig å oppleve vekstrater på over 20% per år i en årrekke. Denne veksten har vært enda større og raskere enn vi hadde planlagt. Opprinnelig var et lagerbytte planlagt i midten av 2023, men på grunn av en ordreinngang som har vært større enn forespeilet, bestemte vi oss for å flytte lager et år før tiden, til tross for at det ikke var den helt ideelle timingen med fotball-VM, Black Friday og jul. Vi er godt kjent med perioder med høy belastning, da vi i løpet av de siste snart 20 årene har håndtert jul, Black Friday og VM sluttspill, men ikke samtidig og ikke mens vi samtidig skulle flytte lager.

Vi ble nødt til å flytte selv om det er en veldig travel periode og det er i den forbindelse vi har hatt utfordringer, som i noen tilfeller har gjort at vi har måtte skuffe noen kunder med en lengre leveringstid enn forventet. De aller fleste bestillinger ble levert innenfor den forventede leveringstiden og noen mye raskere enn det vi har kommunisert gjennom ordrebekreftelsen. Vi har fortløpende justert den forventede leveringstiden på siden vår, slik at den stemmer overens med situasjonen på lageret vårt.

Vi bestemte oss for å doble lagerkapasiteten vår og har nå flyttet inn i vårt nye 10.000 kvm anlegg. Til tross for mangelen på arbeidskraft og utfordringene dette skaper for mange bedrifter, har vi nå full bemanning på lageret vårt. Vi jobber 7 dager i uken, 24 timer i døgnet, ved 3 skift og bare i desember ansatte vi mer enn 20 nye medarbeidere. Dette for å sikre at vi leverer i henhold til forventet leveringstid, samt kunne redusere denne igjen etter høysesongen, slik vi pleier.

Utfordringene med flyttingen av lager, ga også et naturlig økt press på vårt kundeservice-team, noe vi har lært mye av. Vi er klar over at svartidene og kommunikasjonen med kundene ikke har vært som vi, eller kundene, har forventet.

På tross av at vi ikke er 100% ferdig med lager flyttingen, som er en lang og kompleks operasjon, har vi kommet veldig langt. Vi er nå der, hvor vi igjen kan levere raskt i Norge og vår kundeservice er klar til å hjelpe raskere enn tidligere.

I forhold til Anders Christian Johnsens ordre, er det naturligvis ikke godt nok at han får svar så sent og som bekjent relaterer det seg til vår lagerflytting. Da det dreier seg om en reklamasjon, er pengene gått inn på det tilgodebeviset han benyttet i kjøpet fra en tidligere reklamasjon. I tillegg ble han tilbudt en ekstraordinær rabatt, fordi vi ikke kunne levere det ønskede produktet.

I forhold til Jannicke Sørheim Thorsons ordre, er det naturligvis ikke godt nok at hun får svar så sent og som bekjent relaterer det seg til vår lagerflytting

I forhold til Wenche Elisabeth Karlsens ordre, er det naturligvis ikke godt nok at hun får svar så sent og som bekjent relaterer det seg til vår lagerflytting. Det er gitt kompensasjon på fri frakt på ordrene, som er 99 kr. + 10 kr. Vi er glade for å se at hun etterfølgende har hatt ordre som er avsendt innenfor 24 timer, som vi helst gjerne vil.

TIPS OSS hjelperdeg@tv2.no