Stor test: Dobler prisen

TV 2 HJELPER DEG: McDonald´s skrur opp prisene på natta, nå vurderer en annen hurtigmat-kjede å gjøre det samme.

Prisen på en cheeseburger på McDonald`s i Oslo sentrum endres dramatisk etter et visst klokkeslett.

TV 2 hjelper deg har undersøkt prisene på dagen og natta på McDonald`s, Burger King og Max. Forskjellene mellom kjedene er enorme.

Se priser lenger ned i saken.

PÅ NATTA: Etter midnatt kan prisene bli betydelig høyere. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg
PÅ NATTA: Etter midnatt kan prisene bli betydelig høyere. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg

– Det er helt til å grine av. De tenker at de som drikker ikke kan lese. Det er et svik fra McDonald`s sin side, synes kunde Nini Kristiansen.

Guro Olsen forstår taktikken til hamburgerrestaurantene:

– Jeg er full. Jeg vil ha mat. Jeg skjønner at de utnytter meg. Det gir mening.

– Uakseptabelt

NULL BURGER: Jakob Lommert og Herman Smedstad gikk ut fra McDonald`s uten burger fordi det kostet for mye. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg.
NULL BURGER: Jakob Lommert og Herman Smedstad gikk ut fra McDonald`s uten burger fordi det kostet for mye. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg.

– Det er grådig og uakseptabelt, sier Herman Smedstad.

Sammen med russekompisen Jakob Lommert, er han på jakt etter billig burger på nattestid i Oslo sentrum.

De rakk ikke å handle før prisene blir satt opp klokka tolv på McDonald`s. Derfor forlater de restauranten uten å ha kjøpt noe:

– Jeg gidder ikke å kjøpe når det koster nesten det dobbelte. Da drar jeg heller til Burger King, sier Jakob og henviser til en liten cheeseburger som koster 51 kr etter midnatt.

BILLIG: På Burger King kan du få denne cheeseburgeren til 27 kroner på natta. Enn så lenge. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg
BILLIG: På Burger King kan du få denne cheeseburgeren til 27 kroner på natta. Enn så lenge. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg

Tester nattpriser

På Burger King er det samme priser på dag og natt. Når TV 2 hjelper deg sjekker prisene på Burger King i Klingenberggata i Oslo etter midnatt, er de uendret.

Cheeseburgeren koster 27 kroner, enn så lenge.

For nå vurderer Burger King å følge etter konkurrenten:

– Vi skal snart i gang med å teste nattpriser på en utvalgt restaurant, Burger King i Olav Tryggvasons gate i Trondheim. Vi holder på å planlegge dette nå, og har ikke bestemt de endelige prisene ennå. I første omgang tester vi nattpriser på denne ene restauranten, sier norgessjef Olav Bæverfjord i Burger King.

TESTER: Norgessjef Olav Bæverfjord i Burger King vurderer å sette opp prisene på natta. Foto: Burger King
TESTER: Norgessjef Olav Bæverfjord i Burger King vurderer å sette opp prisene på natta. Foto: Burger King

Han sier de vurderer fleksible priser i og med at kostnadene er høyere på natta.

Bytte til kebab

Nini Kristiansen synes det er håpløst at Burger King vurderer å følge etter McDonald`s.

– Da får jeg heller kjøpe kebab eller Max-burger, sukker hun.

SKEPTISK: Nini Kristiansen mener det er til å grine av at hamburgerkjedene setter opp prisene på natta. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg
SKEPTISK: Nini Kristiansen mener det er til å grine av at hamburgerkjedene setter opp prisene på natta. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg

Den svenske kjeden Max skriver til TV 2 hjelper deg at de har samme priser på dag og natt.

På listen under ser du forskjellen på dag- og nattpris hos en McDonald´s-restaurant i Oslo:

McDonald`s priser Oslo sentrum Natt Dag
Cheeseburger 51 27
Dobbel Cheeseburger 60 42
Big Mac 89 76
Quarter Pounder 89 76
Dobbel Quarter Pounder 116 103
McChicken 89 76
Big Tasty Bacon 118 107
Dobbel Big Tasty Bacon 152 135
McVegan 83 75
Filtet-O-Fish 54 38
Stor brus 39 36
Milkshake 46 43
Cheeseburger stor meny 113 86
Big Mac stor meny 152 138
9 Chicken McNuggets 98 87
18 Chicken McNuggets 158 141

Listen viser at det er store forskjeller på hvor mye dyrere produktene blir på natta.

Cheeseburger er det produktet som øker klart mest, der blir prisen nesten doblet. Mens brusen og milkshaken bare blir tre kroner dyrere.

Forskjeller mellom byene

På McDonald`s kan prisene også være svært forskjellige fra restaurant til restaurant.

Hos den amerikanske hurtigmatkjeden er det nemlig hver enkelt restaurant som setter prisene selv. Hos Burger King er alle prisene like bortsett fra Dobbel Cheeseburger som selges for enten 47 kr eller 33 kr hos restaurantene. Max har like priser hos alle filialene.

99 kroner for Big Mac

DYRT: Ikke billig med nattmat i Tønsberg. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg
DYRT: Ikke billig med nattmat i Tønsberg. Foto: Ståle Winterkjær/TV 2 hjelper deg

Det er forklaringen på at for eksempel en Big Mac på McDonald´s koster 99 kroner på natta i Tønsberg, men bare 89 kroner i Oslo sentrum.

Hvilken by er dyrest?

Hvor mye Big Macen koster nær deg på natta, må du til restauranten for å finne ut.

Men dagprisene finner du i appen til McDonald`s.

TV 2 hjelper deg har sjekket et utvalg fra menyen i åtte store byer. Vi har valgt restauranter som ligger sentrumsnært:

McDonald`s Oslo Bergen Stavanger Trondheim Kristiansand Drammen Fredrikstad Skien
Cheeseburger 25 25 25 25 25 25 25 25
Dobbel Cheeseburger 39 39 39 39 39 39 39 39
Big Mac 70 68 69 76 69 70 75 69
Quarter Pounder 70 68 69 76 69 70 76 79
Dobbel Quarter Pounder 95 85 99 95 99 95 103 89
McChicken 70 64 64 76 64 70 76 69
Big Tasty Bacon 98 99 85 93 85 98 96 95
Dobbel Big Tasty Bacon 124 139 115 121 115 124 128 114
McVegan 69 62 59 76 59 69 76 69
Filtet-O-Fish 35 35 39 35 39 35 35 35
Brus stor 33 37 37 37 37 34 40 36
Milkshake stor 40 40 41 45 41 40 44 41
Cheeseburger stor meny 79 79 79 79 79 79 87 79
Big Mac stor meny 127 119 122 129 122 127 122 119
9 Chicken McNuggets 87 78 69 92 69 80 86 69
18 Chicken McNuggets 130 129 136 139 120 130 125 99
Total 1191 1166 1147 1233 1131 1185 1233 1126
Kommunikasjonssjef Kristina Johansen. Foto: McDonald`s
Kommunikasjonssjef Kristina Johansen. Foto: McDonald`s

Totalt i vår sjekk er det Trondheim og Fredrikstad som er dyrest.

McDonald`s kommenterer prisforskjellene på denne måten:

«For McDonald's i Norge gjøres prissetting lokalt i restaurantene. Vi ønsker ikke å kommentere på priser da vi ikke ønsker å dele konkurranse-sensitiv informasjon som pris, eller prisstrategi, med våre konkurrenter via media», skriver kommunikasjonssjef Kristina Johansen i McDonald`s til TV 2 hjelper deg.