– Jeg ville legge meg ned og gråte
Sara Abrahamsson fikk sjokk da hun så seg i speilet etter frisørbesøket.

– Alt jeg ville var å bli fin til 17. mai, sier Sara Abrahamsson (33)
Resultatet og opplevelsen ble ikke slik 33-åringen hadde sett for seg.
– Dette er den verste frisøren jeg har vært hos i hele mitt liv.
Bestilte klipp og striper
Den 10. mai skulle Abrahamsson til frisøren for klipp og striping av etterveksten.

– Jeg bestilte time hos Chic frisør Tamari i Oslo. Jeg hadde aldri vært der før, men på timma.no sjekket jeg ledige frisører i nærheten av jobben min.
– Dette var rett før 17. mai, og det var ikke så mange frisører å velge mellom. Da jeg så at Chic frisør Tamari hadde ledig time, bestilte jeg der, legger hun til.
Kaldt og lyst
Da hun kom til timen, hadde hun med et inspirasjonsbilde av hvordan hun ønsket at håret skulle bli.

– Frisøren så på bildet og sa at det kunne han ordne, forteller hun.
– Jeg spurte flere ganger om han hadde gjort foliestriper før, da jeg syntes han virket litt usikker.
Likevel forsikret frisøren henne flere ganger at dette kunne han ordne, hevder Abrahamsson.
– Frisøren farget også håret mitt, selv om det ikke var det jeg ba om, sier hun.
Resultatet ble noe helt annet enn det hun så for seg.
Begynte å gråte
Da frisøren fønet håret og Abrahamsson så resultatet, fikk hun sjokk.
– Håret mitt var helt oransjerødt.

– Jeg har gjort foliestriper i flere år hos mange forskjellige frisører. Jeg har aldri hatt oransje hår, og jeg hadde blondt hår fra før av, og skulle jo bare fikse etterveksten.
– Jeg gjorde frisøren oppmerksom på dette umiddelbart, men da sa han at jeg bare skulle gå hjem og vaske håret med blåsjampo.
Les svaret fra frisøren lenger ned.
Blåsjampo:
Blåsjampo brukes til å korrigere uønsket gul- og rød-skjær i håret og gir håret en kaldere nyanse.
Kilde: Vita.no
Hun betalte derfor 2700 kroner for resultatet, dro hjem og vasket håret med blåsjampo etter alle kunstens regler – hele tre ganger.
– Det var til ingen nytte, forteller hun.
– Jeg ville seriøst legge meg ned på gulvet og gråte da jeg så meg i speilet.

– Jeg angrer virkelig på at jeg betalte da jeg dro, men jeg ble helt sjokkert og ville bare hjem.
Hun sendte derfor en SMS til frisøren og spurte om han kunne fikse håret.
– Vi ble enige om at jeg skulle komme til salongen dagen etter. Da jeg kom dit, var han ikke der, så jeg måtte ringe ham og be han komme.
– Da han kom til salongen, sa han plutselig at han ikke kunne ordne det.

– Jeg ba da om å få tilbake pengene, noe han sa jeg ville få, men siden kasseapparatet var nytt, måtte han finne ut hvordan han gjorde en refusjon.
Abrahamsson dro derfor hjem, med en muntlig avtale om å få pengene tilbake.
Nekter å betale tilbake
Timene gikk og 33-åringen hørte ikke mer fra frisøren.
– Senere samme dag tok jeg kontakt med han igjen via tekstmelding. Da skrev han at han ikke kunne tilbakebetale allikevel.
– Jeg ble så lei meg.
To ganger drar hun tilbake til salongen, og ber om pengene tilbake, noe frisøren avviser, ifølge 33-åringen.
I ren panikk bestilte Abrahamsson en ny time ved en annen frisørsalong, for å rekke å rette opp feilen før nasjonaldagen.
– Ødelagt
Fem dager før 17. mai, fikk hun en time hos Studio M på Majorstuen.
– Der fikk jeg beskjed om at håret mitt var alvorlig skadet og ødelagt.
– Frisøren sa det var vanskelig å rette opp, da røde pigmenter er krevende å få bort fra hår.
Likevel fikk hun rettet opp fargen og 33-åringen måtte ut med ytterligere 4256 kroner for arbeidet.

– Jeg ble så fornøyd med resultatet mitt til slutt hos Studio M, legger hun til.
«Worst case scenario»
TV 2 hjelper deg tar kontakt med den aktuelle frisøren, Malene Moe Synes ved Studio M, som «reddet» håret til Abrahamsson.

Synes bekrefter at håret til Abrahamsson var ødelagt.
– Abrahamsson kom inn i salongen og var så fortvilet. Hun hadde rett og slett helt oransje hår. Det var brukket av i lengdene og håret var «worst case scenario» for en frisør å rette opp i.
– På hvilken måte?
– Håret var så ødelagt og jeg ante ikke hva frisøren før meg hadde gjort med håret. Hvilke produkter som var brukt, og hvor mye mer håret eventuelt ville ta skade, eller knekke etter at jeg prøvde å rette opp i det.
– Vi jobber jo med kjemi, så håret kan plutselig ta fyr eller falle av i slike tilfeller, og da er det jo jeg som sitter igjen med det «ansvaret», forteller hun.

– Jeg syntes så synd på henne. Jeg sa at hun kunne komme klokken 07:00 dagen etter, så skulle jeg gjøre mitt beste.
Selv mener Synes at tilbudet fra Chic frisør Tamari var stusslig:
– Det hjelper jo ikke med en balsam og sjampo her. Det beste hadde vært å beklage og si «jeg forstår om du ikke stoler mer på meg, jeg skal forsøke å fikse dette, men dersom du ikke ønsker det, så tilbakebetaler vi pengene», avslutter hun.
Les hva Chic frisør Tamari sier om dette, lenger ned i saken.


Ønsker pengene tilbake
Selv om Sara Abrahamsson i dag er fornøyd med håret, sitter hun fremdeles igjen med en følelse av urettferdighet.
Frisøren har tilbudt sjampo og balsam som kompensasjon, i tillegg til ny gratis klipp, noe Abrahamsson ikke ønsker.
– Jeg har totalt betalt 7000 kroner for dette, så alt jeg ønsker er å få pengene tilbake, avslutter hun.


Hun har også tatt saken videre til Forbrukertilsynet. Selv ikke her kom partene til enighet.
Kreft-kommentar
Abrahamsson er ikke alene om å ha opplevd problemer hos Chic frisør Tamari.
På nettstedet Google har frisørsalongen 3 av 5 stjerner på totalt tolv anmeldelser.
Noen kunder er fornøyde, mens andre blant annet klager på klipp og striping, og skriver at de opplever frisøren som frekk, uhøflig og lite kundevennlig.
Til en av anmeldelsene svarer frisøren ved å kommentere at kunden hadde hatt kreft.
Nå er kommentaren slettet av Google, men TV 2 hjelper deg har skjermdump:

Vi har tatt kontakt med den aktuelle kunden. Hun opplyser til TV 2 hjelper deg at også hun har valgt å klage på frisøropplevelsen til Forbrukertilsynet, som foreløpig ikke har startet mekling i saken.
Videre sier hun dette til TV 2 hjelper deg:
– Da jeg så svaret hans på anmeldelsen min, fikk jeg helt vondt i hjertet.
Frisøren svarer: – Hun ble fornøyd
Vi tar kontakt med frisør og eier av Chic frisør Tamari, Yosef Tamari.
Han svarer at han synes saken med Sara Abrahamsson er veldig rar.
– Jeg har aldri opplevd at en kunde sier «gi meg pengene tilbake», fordi hun likte ikke fargen.
– Hun har selv bestilt farge og striper, og hun fikk akkurat det hun ville, til en sum av 2700 kroner.
Han legger til at farge og striper vanligvis prises til 5000 kroner.


– Fordi jeg hadde nyåpnet salong, fikk hun en veldig bra pris. Jeg jobbet med henne i omtrent fire timer og brukte masse produkter.
– Hun ble veldig fornøyd til slutt, hevder han.
Frisøren legger til at han til nå har hatt omtrent 200 kunder, hvorav 180 av dem er blitt faste kunder.
– Kan ikke returnere pengene
Videre forklarer han at kunden kom tilbake en time senere, og ønsket pengene tilbake.
– Hun ville ha pengene tilbake fordi en venninne av henne sa at det ikke var fint! Jeg sa derfor ok.
– Jeg snakket med Timma.no, siden de fikk en del av de 2700 kronene. De sa «nei, vi kan ikke returnere pengene», forteller han.
Videre synes Tamari det er merkelig at frisøren ved Studio M valgte å «fikse» håret til kunden:
– Frisøren fikk 4200 kroner for å si at håret er ødelagt? Hvis håret var ødelagt, hvorfor stripet frisøren det enda mer?, spør han.

Falske anmeldelser?
TV 2 hjelper deg spør hva han syns om tilbakemeldingene på Google, og hvorfor han i ett tilfelle valgte å svare som han gjorde.
Da svarer Tamari dette:
– Det er ikke ekte mennesker.
– Jeg kjenner ikke til dem, da det er falske anmeldelser, hevder han.
