Fikk salgsforbud, så skjedde det noe oppsiktsvekkende
– Dette er jo helt forferdelig gitt at det er de samme menneskene, sier kunde Ingebjørg Fauske.

TV 2 opplyser: Etter publisering av denne saken, ble nye svar fra Confluent lagt til. Saken ble republisert kl. 09:54 den 16.06. og deretter 09:00 den 29.06 2023.
Tannblekingsproduktet WhiteBright har skapt klagestorm.
Først kunne TV 2 hjelper deg fortelle om en rekke fortvilte kunder som følte seg lurt inn i et dyrt abonnement, etter at de først bestilte det de trodde var en gratis prøvepakke.
Deretter skrev Dagsavisen at Mattilsynet har lagt ned salgsforbud mot produktet på grunn av helsefare.
– Alvorlig brudd
«Et svært alvorlig brudd på regelverket som utgjør en helserisiko for forbrukere.», skriver tilsynet i sitt vedtak.
Selskapet Confluent som står bak WhiteBright, har reklamert aktivt for produktet i sosiale medier. Mange kunder har bitt på det fristende tilbudet om å prøve det som hevdes å være effektiv tannbleking gratis.

Kort tid etter fikk kundene et uventet krav på drøyt 2000 kroner for seks måneders forbruk av blekepennen.
– Det er ulovlig å markedsføre noe som gratis når man i virkeligheten bindes til et abonnement, slår forbrukeradvokat Ola Fæhn fast.
Men etter Mattilsynets vedtak 24. mai var det uansett bråstopp. Confluent, ved styreleder Victoria Fosse og daglig leder Tim Marius Årvik Fosse, måtte stoppe salget. Nettsiden whitebright.no forsvant.
Overraskende vending
Så, 8. juni, fikk TV 2 hjelper deg et tips om at en annen nettside var dukket opp.
Det spesielle er at den er så å si identisk med den gamle, men med et nytt produkt: Tannblekingsstripsene BrightNow.
Også dette nye produktet skal garantere deg et hvitere smil, og er angivelig anbefalt av tannleger. Også her lokkes du med gratis prøvepakke, men ender i et abonnement.

TV 2 hjelper deg har i flere dager prøvd å få selskapet til å svare på spørsmål knyttet til blant annet salgsforbudet, uten hell.
Med de nye opplysningene sender vi enda en e-post, til både WhiteBrights gamle adresser og adressen på nettsiden til BrightNow.

Vi ønsker svar på om det er de samme personene, Victoria Fosse og Tim Marius Årvik Fosse, som står bak BrightNow. Og om de i så fall har dokumentasjonen Mattilsynet krever for dette nye produktet.
– Psykisk terror
– Dette er jo helt forferdelig gitt at det er de samme menneskene, sier ufrivillig kunde Ingebjørg Fauske.

Hun er blant de svært mange som føler seg villedet av selskapets markedsføring. Totalt har TV 2 hjelper deg alene fått over 60 henvendelser.
Fauske trodde hun skulle få en gratis prøvepakke, uten bindingstid. 36-åringen ble svært overrasket da hun skjønte at en ny levering var på vei, sammen med en faktura på over 2000 kroner.

Til TV 2 hjelper deg sier hun at hun nekter å betale.
– Alt jeg ville var å prøve ut et produkt, jeg ante ikke hva jeg hadde i vente. Jeg vil kalle dette psykisk terror, en ekstrem daglig påkjenning. Redd for å gå i postkassa. Redd for hva det neste blir.
Tidligere har selskapet avvist kritikken, og ment det kom tydelig fram på nettsiden at kundene inngår et abonnement:
«Vi stiller oss uforstående til grunnløse anklager ift. vår handelspraksis. Abonnementet har ikke bindingstid, og kunder kan si opp når som helst inntil 14 dager før neste planlagte levering.»
Anbefaler å ikke bruke produktet
På toppen av det hele har nå altså Mattilsynet vedtatt salgsforbud, blant annet fordi selskapet ikke kunne dokumentere at produktet var sikkert, og på grunn av manglende merking.
– Mattilsynet anbefaler å ikke bruke produktet fordi det er usikkerhet knyttet til produktet, sier seniorinspektør Birgitte Lyrån i Mattilsynet.
Til sine kunder skriver selskapet:
«Mattilsynet ønsker å kvalitetssikre WhiteBright
tannbleking. I den forbindelse trekkes produktet tilbake fra markedet og vi ber
om at dere ikke bruker produktet før vi kommer tilbake med ny informasjon.»

– De kan i hvert fall ikke kreve penger for et produkt som er stoppet av
Mattilsynet på grunn av helsefare, mener Fauske.
Dette har TV 2 hjelper deg spurt Confluent om, uten å få svar.
Avviser å stå bak
Vi får imidlertid svar på spørsmålet om de også står bak siden brightnow.no:
«Nettsiden du linker til fungerer ikke og vi kan derfor ikke uttale oss
om noe av det du spør om. Denne nettsiden er ikke relatert til vårt selskap
Confluent AS.»
De avviser altså at de står bak den nye nettsiden.
Men TV 2 hjelper deg kan avsløre at siden inneholdt informasjon som sier det stikk motsatte.

Nederst sto det Dently AS, i dette selskapet er Victoria Fosse styreleder og Tim Marius Årvik Fosse nestleder.
Nettsiden til BrightNow ble tatt ned samme kveld som TV 2 hjelper deg mottok svar fra Confluent.

Etter publisering av denne saken, mottok TV 2 hjelper deg svar fra Confluent, via deres prosessfullmektig Shumaila Ashraf. De skriver blant annet at de er i god dialog med Mattilsynet:
«Det er ingenting som tilsier at selve innholdet i produktet er helsefarlig, men det mangler nødvendig merking på produktets emballasje og dokumentasjon.»
«WhiteBright vil komme med nytt produkt veldig snart hvor alt i forbindelse med merking av emballasjen og dokumentasjon er i orden på forhånd. WhiteBright ønsker derfor at kundene som er omfattet av dette sender produktene tilbake og at produsenten kan sende dem ny vare med korrekt merking.»
Om at Ingebjørg Fauske føler seg lurt inn i et abonnement, skriver de:
«Ettersom vi har levert varene i iht. avtalen som vi skal, kan vi derfor ikke slette kravet.»
Selskapet vil også gjerne få fram at de har mange fornøyde kunder som «gledelig betaler fakturaene sine».
– Stemmer ikke
I enda en ny e-post skriver Tim Fosse at det likevel er dem som står bak produktet BrightNow.
– Det stemmer ikke at
vi har avvist å stå bak den nye nettsiden, men at vi avviser at det er
Confluent AS som står bak, da nettsiden drives av et annet selskap, forklarer han.
– BrightNow er vårt
nyeste produkt som er kjempebra og vi er veldig stolt av det, legger han til.