E16:

Blar opp 300 millioner til «Norges verste vei»

Regjeringen kommer med nok en budsjettlekkasje i valgkampen: – Du trenger ikke å være ingeniør for å se at den veien er dårlig.

STORE RAS: I mai 2015 kom det to store ras på E16 og Bergensbanen i løpet av to uker. Foto: Ivar Lid Riise / TV 2
STORE RAS: I mai 2015 kom det to store ras på E16 og Bergensbanen i løpet av to uker. Foto: Ivar Lid Riise / TV 2

Regjeringen setter av 300 millioner i budsjettet for 2024 til utbygging av E16 og jernbane mellom Arna og Stanghelle på Vestlandet. Strekningen er mellom Bergen og Voss.

Det har vært snakk om å oppgradere strekningen i mange år, men svært lite har skjedd.

– Regjeringen vil at Voss – Arna skal bygges. For at det skal skje, så må vi sikre at det er målrettet framdrift i planleggingen, sa Støre.

Nyheten kom under en pressekonferanse i Bergen – der statsministeren er på plass for å drive valgkamp.

Se video:

«Norges verste vei»

Veien kalles for «dødsveien» på grunn av skredfaren langs veien.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum var også til stede under pressekonferansen. Han kunne fortelle at han nylig har kjørt den aktuelle strekningen.

– Du trenger ikke å være ingeniør for å se at den veien er dårlig og rasutsatt, sier Vedum.

FORNØYD: Støre og Vedum leverte nyheten sammen søndag. Foto: Elias Engevik / TV 2
FORNØYD: Støre og Vedum leverte nyheten sammen søndag. Foto: Elias Engevik / TV 2

Siden år 2000 har det gått 168 skred på veien og toglinjen. Siden veien åpnet, skal det ha vært minst 500 trafikkulykker – 50 skal ha mistet livet. Det skriver Statens vegvesen.

Strekningen har flere ganger blitt kåret til å være Norges verste vei. Utsettelsene har i lang tid skapt mye sinne blant lokalpolitikerne i området.

ENGASJEMENT: Lokalpolitikere har i lang tid jobba for å få veien utbedret. Foto: Sorosh Sadat
ENGASJEMENT: Lokalpolitikere har i lang tid jobba for å få veien utbedret. Foto: Sorosh Sadat

Milliardprosjekt

Veien mellom Arna og Stanghelle sies å være en viktig del av hovedkorridoren mellom Oslo og Bergen. Jernbanelinjen som skal oppgraderes er en del av Bergensbanen.

Prosjektet er et samarbeid mellom Statens vegvesen og Bane NOR. Samarbeidet skal føre til at prosjektet blir billigere.

Statens vegvesen har gitt hele prosjektet en total prislapp på 30,1 milliarder kroner. Prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane NOR sier til VG at prosjektet kan stå ferdig om ti til tolv år.

Daglig leder Atle Kvamme i K5-alliansen gleder seg over at regjeringen har bevilget de 300 millionene, og håper veien kan komme raskest mulig.

ILDSJEL: Atle Kvamme i Bergen Næringsråd er også daglig leder i K5-alliansen. De jobber for å få realisert nye E16 mellom Bergen og Voss. Foto: Penelope Alida Larsen / TV 2
ILDSJEL: Atle Kvamme i Bergen Næringsråd er også daglig leder i K5-alliansen. De jobber for å få realisert nye E16 mellom Bergen og Voss. Foto: Penelope Alida Larsen / TV 2

– Denne bevilgningen er en klar bekreftelse på at veiprosjektet vil bli tatt inn i Nasjonal Transportplan (NTP) i vår. Hvis pengene ikke hadde kommet, så hadde hele prosjektet stått i fare for å bli utsatt, men nå er all usikkerhet ryddet av veien, sier Kvamme til TV 2.

– Betyr utrolig mye

Aller helst hadde han sett at regjeringen bevilget 600 millioner kroner, men det viktigste er signaleffekten om at E16-prosjektet nå ikke vil bli stoppet.

Også Vaksdal-ordfører Hege Eide Vik (Sp) jubler over pengeposen Støre og Vedum hadde med seg til Bergen.

– Dette betyr utrolig mye for oss i Vaksdal. Vi er glade for at regjeringen er tydelige på at de vil fortsette prosjektet, og at det nå blir prioritert, sier hun.

JUBLER: Vaksdal-ordfører Hege Eide Vik (Sp) sier søndagens pengedryss betyr enormt mye for innbyggerne som daglig lever med skred-frykt. Foto: Penelope Alida Larsen / TV 2
JUBLER: Vaksdal-ordfører Hege Eide Vik (Sp) sier søndagens pengedryss betyr enormt mye for innbyggerne som daglig lever med skred-frykt. Foto: Penelope Alida Larsen / TV 2

SV: – Ikke godt nok

Vaksdal SV er imidlertid ikke helt fornøyd med de 300 millionene.

I en pressemelding skriver fylkesordførerkandidat Marthe Hammer og ordførerkandidat Kjartan Haugsnes i Vaksdal Sv at det er nødvendig med mer.

– Prosjektgruppen har bedt om 600 millioner kroner for å sikre oppstart sommeren 2024. Dette blir med denne bevilgningen forsinket.

Kandidatene skriver at det nå blir opp til SV å få K5-prosjektet realisert gjennom økte bevilgninger.

– Dette minner mest om oppstart av budsjettforhandlinger, mer enn oppstart av K5.