Valgt feil på videregående? Nå kan du bli snekker eller kokk allikevel

Nå kan elever på videregående skole, som angrer på å ha valgt studiespesialisering, ombestemme seg og begynne på yrkesfag i stedet for.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå skal det bli lettere for elever på videregående å skifte mening. I dag må alle som oppdager at de egentlig har lyst til å studere yrkesfag starte helt på nytt, dersom de i utgangspunktet valgte den mer teoretiske studiespesialiseringen etter ungdomsskolen.

Fra høsten innfører regjeringen en ordning som gjør at elever kan hoppe over på yrkesfaglig studieretning, uten å miste et år.

Mulighet til å endre

Erna Solberg lanserte de nye reglene under åpningen av Unge Høyres sommerleir på Hove utenfor Arendal onsdag ettermiddag.

Blant leirdeltakerne var i hvert fall én særlig glad for utspillet. 16-åringen Ty Ellefsen fra Kongsberg er en av mange som har slitt med å bestemme seg for enten studiespesialisering eller yrkesfag på videregående.

Han endte på studiespesialisering, men nå får han mulighet til å skifte mening neste år, uten at det første året var bortkastet.

– Jeg kunne godt tenke meg for eksempel kokkelinja, og nå kan jeg skifte uten å tape et helt skoleår, sier Ellefsen.

Statsministeren oppfordrer alle fylker til å gå ut med tilbud om å kunne gå rett over i Vg2 på yrkesfag allerede fra høsten. Hun håper tiltaket vil produsere færre skoletapere og redusere frafallet i videregående, i hvert fall når ordningen får full effekt fra neste år.

Ty Ellefsen er glad for at man nå kan ombestemme seg hvis man har valgt feil på videregående.
Ty Ellefsen er glad for at man nå kan ombestemme seg hvis man har valgt feil på videregående. Foto: TV 2

Kan lette trykket

Paradoksalt nok har det lenge vært åpent for å bytte motsatt vei, fra yrkesfag til studiekompetanse. Med de nye reglene vil man kunne bytte «ustraffet» begge veier.

Ty Ellingsen tror omleggingen vil kunne lette trykket på mange 16-17-åringer som sliter med å ta et linjevalg, som kan være avgjørende for resten av livet.

– Allerede fra femårsalderen begynner vi jo å tenke på hva vi skal bli. Men når du kommer dit og må ta valget etter ungdomsskolen, er det ganske brutalt, og det kommer brått på for mange. Dette var bra, sier Ty til TV 2.

Slik blir de nye reglene

Det innføres en ordning der elever fra Vg1 studiespesialisering kan gå over til Vg2 yrkesfag, og samtidig fullføre opplæringen på normert tid. Ordningen gjelder elever som har fullført Vg1 studiespesialisering, og gjelder for alle de yrkesfaglige programområdene på Vg2.

Disse elevene har fullført kravet til fellesfag på Vg2 yrkesfag. Det frigjør 196 årstimer som kan brukes til opphenting av programfag fra Vg1 i det aktuelle yrkesfaglige utdanningsprogrammet. De 196 timene organiseres i et eget fag som får navnet yrkesfaglig opphenting. Eleven skal ha standpunktkarakter, og skal ikke opp til eksamen i faget yrkesfaglig opphenting.

Ellers følger elevene den vanlige opplæringen på Vg2 i det aktuelle yrkesfaget.

Frivillig for fylkeskommunene

Det blir frivillig for fylkeskommunene om de ønsker å tilby en slik ordning.

Ordningen kan tas i bruk fra skoleåret 2018/2019, men den får trolig større betydning neste år fordi det da også blir mulig å søke dette alternativet i våren før skoleåret starter.

Utdanningsdirektoratet har fastsatt nasjonale rammer for utvikling av lokale læreplaner i faget yrkesfaglig opphenting. Rammene, som har forskriftstatus, inneholder nasjonale krav for utvikling av lokal læreplan for eleven og bestemmelser om sluttvurdering. Det er også utarbeidet forslag til mal for en slik lokal læreplan.

Fylkeskommunen får ansvar for at det blir utviklet en lokal læreplan i faget yrkesfaglig opphenting. Denne planen skal beskrive hvilke kompetansemål eleven skal hente opp fra Vg1. Planen skal også beskrive hvordan opplæringen skal organiseres.

For å legge til rette for erfaringsdeling mellom fylkene, vil Utdanningsdirektoratet samle læreplaner for yrkesfaglig opphenting på sine nettsider.

Utdanningsdirektoratet skal evaluere ordningen og blant annet vurdere om modellen gjør det mulig for elevene å hente opp tilstrekkelig kompetanse fra programfagene på Vg1, samtidig som de følger progresjonen i Vg2. I tillegg vil de se på om kompetansen disse elevene oppnår også gjør at de blir attraktive søkere til læreplass etter Vg2.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook