Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er et sinnssykt kaos, sier strandede Erik Nuland Marcussen til TV 2 på telefon fra Rhodos.

Han er blant flere hundre nordmenn som er strandet på Rhodos. Problemene skyldes teknisk trøbbel hos en underleverandør av tjenester, opplyser øyas flyplass.

– Passasjerer må regne med forsinkelser. For ytterligere informasjon bør passasjerene kontakte sitt flyselskap eller reisebyrå, heter det.

Flyplassen spesifiserer ikke hva slags problemer det er snakk om, men ifølge Marcussen og flere andre tipsere er det flyplassens innsjekkingssystem som har krasjet.

– Alle reisende måtte deretter sjekkes inn manuelt, men det gikk flere timer uten at det i det hele tatt var kundebehandlere i skrankene. Vi ble stående i kø i seks timer, sier Marcussen til TV 2.

Flere hundre rammet

Til NRK opplyser Ving at 1.182 nordmenn er rammet.

STRANDET: Erik Nuland Marcussen (19). Foto: Privat
STRANDET: Erik Nuland Marcussen (19). Foto: Privat

– Det har vært en stor utfordring å få nok overnatting til alle. Det er umulig i høysesongen, sier presseansvarlig Siri Røhr Staff.

Marcussen er blant de reisende som har måtte ta til takke med solsenger etter at de ble flyttet til Sunwing Kalithea. Han var på vei hjem etter en ferietur med to andre kompiser, og skulle egentlig vært framme i Kristiansand i morgentimene mandag.

– Hotellet var stappfullt, og vi ble bedt om å finne en plass og gjøre oss komfortable. De fleste fant da veien til solsengene i bassengområdet, sier han.

– Situasjonen er mildt sagt absurd, der noen reisende har lagt seg for å sole seg, mens andre står klare med koffertene klar for avreise i lobbyen, forteller han.

– Amper stemning

Han forteller at stemningen på flyplassen ble mer og mer amper før de endelig ble transportert til hotellet.

– Frustrasjonen spredte seg som ild i tørt gress i folkemengden utenfor flyplassen, sier han.

Rundt klokken 9 mandag morgen fikk Marcussen denne meldingen fra Ving:

«Kjære gjest. Thomas Cook Airlines jobber så godt de kan med å finne den beste løsningen i forbindelse med deres hjemreise. Vi avventer fortsatt informasjon, og så snart vi har noen nyheter vil vi informere der med det samme».

– De sender altså med andre ord informasjon om at de ikke har informasjon. Nå er frustrasjonen høy her nede, sier han.

Ving vet så langt ikke hva som skjer videre med de reisende som er strandet, i tillegg til at selskapet jobber med å få avklart situasjonen for nordmenn som har havnet i Tyrkia. Alle de reisende loves kompensasjon, slik de har krav på, selv om Ving understreker at problemene ikke er deres feil.