legger seg flate:

Norwegian nektet Adrian (18) å bli med flyet hjem

Ferieturen til Spania fikk en ubehagelig slutt for familien Knudsen, da flyselskapet Norwegian nektet å ta med Adrians rullestol i lasterommet.

Familien Knudsen består av mor Rita, far Hans Otto og barna Adrian og tvillingsøsteren Marianne (18) som begge har cerebral parese og er avhengige av rullestol.

Etter en to ukers ferie i Spania skulle de lørdag fly hjem til Trondheim. Men ved innsjekk på flyplassen i Alicante var det full stopp.

Adrians rullestol, som han på turen ned hadde fått sende uten problemer med SAS, var ifølge personalet i Norwegian-skranken noen få centimeter for høy til å kunne sendes i flyets bagasjerom hjem igjen.

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • E-post: tips@tv2.no
  • Fra utlandet: +47 915 02255

– De kom med målebånd og fant ut at den var 6 cm for høy, og de ville derfor ikke ta oss med. Vi kom med forskjellige forslag, men de ville ikke høre på oss, sier mamma Rita Knudsen.

Tvillingsøster Marianne, som er politisk aktiv og nestleder i Norges Handikapforbunds Ungdom, forteller til TV 2 at broren ble fortvilet over situasjonen.

– Broren min ble kjempefortvilet. Han fikk dårlig samvittighet for oss andre. Han liker å reise og elsker å se verden, men nå, fordi han har en funksjonsnedsettelse og har behov for et hjelpemiddel må han leve med en redsel for at han skal bli mer isolert, sier søsteren.

FRUSTRERT: Adrians tvillingsøster Marianne Knudsen, mener det må en holdningsendring til blant transportselskaper. Foto: TV 2.
FRUSTRERT: Adrians tvillingsøster Marianne Knudsen, mener det må en holdningsendring til blant transportselskaper. Foto: TV 2.

– Ingen hjelp å få

Søsteren forteller at de både foreslo å skru av ryggen på stolen slik at den ble lavere og at den kunne legges på siden i bagasjerommet.

– Det var absolutt ingen hjelp å få, og vi fikk bare beskjed om at «nei, dere må være igjen her, han kan ikke være med flyet», hevder Marianne.

Familien endte med å måtte splitte seg og kjøpe nye billetter for Adrian og foreldrene med SAS, ettersom han måtte ha begge med som ledsagere. Prislapp: 15.000 kroner.

Søster Marianne postet historien på Norwegians Facebook-side, der den ble møtt med massiv støtte og ble delt i stort omfang.

Norwegian beklager og betaler

I en epost til TV 2 mandag skrev presseansvarlig Andreas Hjørnholm i Norwegian følgende:

Norwegians svar:

– Vi snakket i går med familien direkte og beklaget at de har hatt en ubehagelig opplevelse på flyplassen i Alicante. Vi vil kontakte dem igjen hurtigst mulig i dag eller i morgen, så vi sammen kan finne en god avslutning på saken.

– Norwegian har retningslinjer for hvor store rullestoler som kan tas med i flyets lasterom. Retningslinjene er der for å sørge for flyets sikkerhet, punktlighet og arbeidsmiljø for våre ansatte. Dessverre fikk vi oppgitt mål på rullestolen da billetten ble booket som viste seg å ikke være de faktiske mål. Likevel burde vi funnet en løsning som var bedre for familien, og vi må beklage at dette ikke var tilfelle.

– Hos Norwegian kan man få med seg sin rullestol ombord hvis den oppfyller målene slik at den kan være i lasterommet.

Andreas Hjørnholm, presseansvarlig Norwegian.

– Vi snakket i går med familien direkte og beklaget at de har hatt en ubehagelig opplevelse på flyplassen i Alicante. Vi vil kontakte dem igjen hurtigst mulig i dag eller i morgen, så vi sammen kan finne en god avslutning på saken.

(les hele svaret i den grå boksen)

Ifølge Norwegian skyldes problemene at det i kommunikasjonen mellom et reisebyrå og flyselskapet hadde blitt oppgitt feil mål på hva som er tillatt størrelse.

Tirsdag bekrefter Hjørnholm at Norwegian vil dekke kostandene familien hadde på de ekstra billettene.

– Ja, vi dekker omkostningene, skriver han i en epost til TV 2.

Søster Marianne er glad for at Norwegian hørte på familien og bestemte seg for å dekke ekstrakostnadene.

MÅTTE VENTE: Adrian (18) måtte se søsteren reise som planlagt hjem fra ferie, mens han måtte vente i flere timer for å få fly hjem fra Spania. Foto: TV 2.
MÅTTE VENTE: Adrian (18) måtte se søsteren reise som planlagt hjem fra ferie, mens han måtte vente i flere timer for å få fly hjem fra Spania. Foto: TV 2.

– Det tenker jeg er kjempebra. Jeg blir veldig lettet når jeg hører det, sier hun til TV 2.

– Ingen skal ha slike problemer

Samtidig er hun, som aktiv i Norges Handikapforbund, opptatt av å fortelle at det å reise med rullestol skaper problemer for mange flere enn hennes familie.

– Jeg prater med mange ungdommer i Norges Handicapforbund som opplever problemer når de er ute og flyr, sier hun.

Faren Hans Otto håper deres opplevelse kan føre til en bedring for alle handikappede som reiser.

– Slike problemer skal man ikke ha. Om det er buss, fly eller tog så skal de kunne reise som oss andre. Det er det vi jobber for, og det er derfor vi lagde styr om denne saken, sier Knudsen til TV 2.

– Langt igjen før det er kurant å reise med rullestol

Norges Handikapforbund er kjent med saken, og reagerer på situasjonen på flyplassen i Spania.

REAGERER: Forbundsleder Arne Lein i Norges Handikapforbund
REAGERER: Forbundsleder Arne Lein i Norges Handikapforbund Foto: Norges Handikapforbund

– Det familien opplevde er dypt beklagelig. Det er vondt for de som har planlagt en reise og opplever at det blir trøblete. Det ødelegger ferieopplevelsen, og det er også leit for de som er reiseoperatører som ser at de ikke har møtt situasjonen på riktig måte. Alle får en negativ opplevelse, sier forbundsleder Arne Lein til TV 2.

Lein mener at det store bildet viser at reising med fly vanligvis er ukomplisert, men at det både på buss og tog fremdeles er mye å gå på, spesielt med tanke på ombordstigning.

– Vi har fått nye direktiver der det blant annet er pålagt at nye busser skal ha ombordstigningsløsninger, men det går selvfølgelig for sakte. Den eneste måten å unngå slikt på er at man er seg bevisst på at en rullestolbruker først og fremst er en kunde og ikke en gjenstand som skal transporteres. Det er langt igjen før det å reise med rullestol er kurant, mener Lein.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook