Twitter har trappet opp kampen mot falske og mistenkelige kontoer, og har stengt over én million kontoer hver dag de siste månedene, skriver Washington Post.

Selskapet stengte over 70 millioner kontoer i mai og juni, og tempoet økte i juli, ifølge avisens opplysninger.

De offensive tiltakene kan føre til et fall i månedlige brukere i annet kvartal, noe som er uvanlig, melder Washington Post.

– Jeg skulle ønske at Twitter hadde tatt grep tidligere. Etter måneder med fokus på dette, ser det ut til at Twitter slår ned på bruken av bots og andre falske kontoer, sier senator Mark R. Warner i Senatets etterretningskomité.

Utnytter sosiale medier

I 2017 måtte Twitter ta opp kampen mot troll og bot-kontoer, som kan få falske nyheter til å trende, etter at det ble avdekket hvordan sosiale medier ble brukt av Russland for å påvirke USA-valget.

I mars 2017 offentliggjorde amerikanske forskere en studie som viste at opptil 15 prosent av Twitter-brukerne var roboter. Twitter kunngjorde deretter at de hadde oppdaget rundt 200 falske kontoer, og hevdet samtidig at de tok bot-problemet på alvor.

I november 2017 ga NATO-tenketanken StratCom COE ut en rapport som viser hvordan politiske aktører utnytter sosiale medier i de baltiske landene og Polen. Hele 39 prosent av de engelskspråklige Twitter-kontoene viste seg å være virtuelle roboter som spredte automatisert russisk innhold, het det i rapporten «Robotrolling 2017».

Russisk trollfabrikk

I flere år har forskere hevdet at problemet er langt større enn Twitter har vært villige til å innrømme. Samuel C. Woolley i Digital Intelligence Lab sier til Washington Post at internett-roboter kan oppdages ved å se på åpenbart mistenkelig aktivitet.

– Har du en konto som tvitrer over 1000 ganger daglig, er det ingen tvil om at det er en bot. Twitter må gjøre mer, sier Woolley.

Ifølge Washington Posts kilder kommer forandringene fra Twitter etter politisk press i kjølvannet av avsløringene om den statsdrevne russiske trollfabrikken «Internet Research Agency LLC». Tiltakene mot USA var en del av en internasjonal påvirkningsoperasjon som russerne internt omtalte som «prosjekt Lakhta».

Ifølge Twitter kontrollerte den russiske trollfabrikken over 3000 Twitter-kontoer under presidentvalget i 2016, og ytterligere 50.258 bots var knyttet til russiske myndigheter. En gransking som selskapet utførte, viste at mange kontoer som russiske ansatte på trollfabrikken i St. Petersburg brukte, var bots som hadde blitt kjøpt opp på det svarte markedet, sier sjefen i selskapet New Knowledge til Washington Post.