Bent-Erik ble innlagt på sykehus etter opphold på populært Ving-hotell

INNLAGT: Bent-Erik Mosti måtte legges inn på sykehus etter å ha spist kylling som ikke var ordentlig stekt under et opphold på White Lagoon Beach i Bulgaria i 2017.
INNLAGT: Bent-Erik Mosti måtte legges inn på sykehus etter å ha spist kylling som ikke var ordentlig stekt under et opphold på White Lagoon Beach i Bulgaria i 2017. Foto: Privat
Mange nordmenn har den siste uken fortalt om elendige forhold ved et populært familiehotell i Bulgaria. I fjor tok Bent-Erik Mosti og Lindis Larsen kontakt med Ving etter at Bent-Erik fikk servert ustekt kylling ved hotellet, men hørte aldri noe tilbake.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste dagene har TV 2 fortalt om turister som har blitt syke mens de har bodd på det populære familiehotellet White Lagoon Beach utenfor kystbyen Balchik i Bulgaria.​

TV 2 har vært i kontakt med flere gjester som enten har blitt syke på hotellet, eller som forteller om kloakkoversvømmelse, dårlige hygienerutiner og rått kjøtt i restauranten.

Forrige helg fortalte kilder om flere gjester som ble syke og begynte å kaste opp. En familie på seks kom nylig hjem fra ferie etter en ukes opphold på hotellet, der to av barna fikk omgangssyke. Ifølge kildene skal det ha vært svært dårlig renhold på hotellet.

En annen hotellgjest, Yasemin Andresen, har fortalt at det ble servert rått svinekjøtt i restauranten. Datteren ble dårlig etter å ha spist der.

– For å si det slik, sykebilene har vært her oftere enn taxibiler, sa Andresen til TV 2 torsdag.

Innlagt i tre døgn

Sommeren 2017 valgte Bent-Erik Mosti og Lindis Larsen å ta med barna til White Lagoon Beach. De kom ned til hotellet 31. mai, og reiste hjem en uke etterpå.

– Under en uke etter at vi kom hjem, ble mannen min veldig syk. Han ble innlagt på sykehus, og CRP-verdiene ble målt til 236, forteller Larsen til TV 2.

CRP-verdiene for en frisk person skal ligge på rundt fem mg per liter. Bent-Erik kjente først at han fikk feber og at han var uvel. Etter hvert ble det også akutte behov for dobesøk.

– Vi trodde først det var vanlig influensa, men skjønte at det ikke kunne være det. Han ble innlagt i tre døgn og hadde nesten 41 i feber. Legene sa han var på kanten av å få blodforgiftning, forteller Larsen.

Ektemannen var også sterkt dehydrert. Legene tok prøver for å finne årsaken til at han var blitt syk, og prøvene viste at han hadde fått i seg kylling som ikke var ordentlig stekt.

– Glad for at det ikke var barna

Bent-Erik hadde spist kylling ved hotellet, og familien tok derfor kontakt med Ving for å fortelle hva som hadde skjedd. Der fikk de beskjed om at det var bra at de sa ifra, og at Ving skulle gå gjennom rutinene ved hotellet.

– Vi hørte aldri noe mer fra dem. Jeg synes det er rart at de ikke ringte tilbake. Og når vi ser hvor mange som har blitt syke i år, har de tydeligvis ikke gjort noen endringer, sier Larsen.

Hun synes det er dårlig kundeservice fra Ving at saken ikke ble fulgt opp bedre, særlig med tanke på hvor syk mannen ble.

– Dette er et familiehotell med mange barn som også bor der. Jeg er veldig glad for at det ikke var ungene som ble syke, for det kunne gått mye verre, sier Larsen.

Vond lukt og møkkete rom

En annen familie som var på ferie ved White Lagoon Beach i sommeren 2017, sendte inn en klage til Ving etter oppholdet. Det gjorde de etter en opplevelse som var langt under forventningene, spesielt med tanke på at de hadde betalt 53.000 kroner for to uker.

– Kort oppsummert var det en ferie preget av vond lukt, rom som var møkkete og sengetøy som var møkkete. Man fikk sår når man badet i bassengene, og vannet var så møkkete at datteren min ble syk av å bade der, sier moren, som ikke vil stå frem med navn.

I spisesalen måtte familien lete etter rene kopper og rent bestikk, og de syntes personalet var lite hyggelige. Selv om familien hadde booket to uker på hotellet, ønsket de å dra hjem etter bare noen dager.

Etter å ha sendt inn klagen til Ving, fikk familien tilbake deler av summen de hadde betalt.

– Jeg vet det var flere som var der samtidig som oss, som også klaget. Det er rart at Ving har fortsatt å selge turer til dette stedet, mener moren.

– Skjedd mye på hotellet

TV 2 har vært i kontakt med Vings presseansvarlig, Marie-Anne Zachrisson, som sier Ving setter pris på at gjester tar kontakt for å fortelle om sine erfaringer med Ving-ferier.

– Mange ganger kan vi på den måten tilrettelegge ytterligere på reisemålene våre, sier Zachrisson.

Videre sier Zachrisson at hun ikke har mulighet til å finne relevant informasjon om det spesifikke tilfellet der Bent-Erik Mosti ble syk, før på mandag.

– I flere år på rad har folk blitt syke ved dette hotellet, hvorfor har det ikke skjedd noen bedring?

– Det har skjedd mye på hotellet i løpet av de siste par årene. Det innebærer stor innsats på kontinuerlig opplæring av personale som jobber med renhold og mat og innføring av kontrollrutiner.

– Hva slags rutiner har Ving når folk ringer og sier fra om slikt?

– Alle henvendelser fra gjester logges, både på type henvendelser og hvilken destinasjon og hotell det gjelder. Det er også rutiner for å videresende viktig info til kolleger på reisemålene der det er hensiktsmessig, sier Zachrisson.

Også når det gjelder rutinene til Ving i forbindelse med henvendelser fra gjester, sier Zachrisson at hun kan gi et mer detaljert svar på mandag da relevante kolleger kommer på jobb.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook