Et skritt nærmere rettsoppgjør etter Turøy-ulykken?

Statens havarikommisjon retter hard kritikk mot Airbus Helicopters og EUs flysikkerhetsbyrå EASA. Spørsmålet er om dette fører saken nærmere en domstol.

Torsdag la Havarikommisjonen frem den endelige rapporten som avslutter Havarikommisjonens undersøkelse etter helikopterulykken ved Turøy 29. april 2016.
Foto: Paul S. Amundsen / NTB Scanpix
Torsdag la Havarikommisjonen frem den endelige rapporten som avslutter Havarikommisjonens undersøkelse etter helikopterulykken ved Turøy 29. april 2016. Foto: Paul S. Amundsen / NTB Scanpix Foto: Amundsen, Paul Sigve

I over to år har etterlatte og berørte stilt samme spørsmålet gang på gang. Kunne og burde Turøy-ulykken vært unngått? Om svaret er ja: Hvem kan og bør da stilles til ansvar?- Vil ramme hardtUten å indikere noe som helst kan en slå fast følgende: Dersom en rettskraftig dom konkluderer med at Turøy-ulykken kunne og burde vært unngått, vil det kunne ramme både den franske helikopterprodusenten og EUs flysikkerhetsorgan EASA med en kraft en knapt kan forestille seg.

Mer innhold fra TV 2