Mistet mannen i Turøy-ulykken:
– Det må aldri skje noe slikt igjen

Anny Britt Telle håper Airbus Helicopters og Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA lytter til konklusjonen i den endelige rapporten etter ulykken som krevde mannens liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi møter Anny Britt Telle og familien ved helikopterterminalen ved Bergen lufthavn. Det var hit mannen hennes var på vei 29. april 2016.

Men Lyder Martin Telle kom aldri frem. Like ved Turøy utenfor Bergen skjedde ulykken som førte til at 13 mennesker mistet livet.

Tøff dag for de pårørende

Vi møter Anny Britt sammen med barna Martin (29), Anne Mette (32) og Ørjan (34). De har brukt dagen sammen med andre pårørende etter Turøy-ulykken, som sammen har fått en grundig gjennomgang av Havarikommisjonens endelige rapport etter Turøy-ulykken.

– Dette har vært en dag vi har sett frem til, men den har samtidig vært veldig tøff, sier Anny Britt, omkranset av sine tre barn.

Utmattingsrbrudd i tannhjul

I rapporten som kommisjonen presenterte torsdag, heter det at den direkte årsaken til ulykken var utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i hovedgirboksen.

– Sprekkene startet i en liten skade på overflaten og utviklet seg uoppdaget under overflaten til en katastrofal feil, skriver kommisjonen.

Klare likheter

Granskningen har avdekket klare likheter med en ulykke med en Airbus Super Puma AS 332 L2 utenfor kysten av Skottland i 2009.

Denne ulykken var også et resultat av et utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir, men tiltakene som ble igangsatt var ikke tilstrekkelige for å forhindre et nytt tap av hovedrotor, skriver Havarikommisjonen.

– Gjorde Airbus Helicopters og EASA et grundig nok arbeid etter ulykken i 2009?

– Vi mener de kunne ha gjort mer, sier Ingvild Ytrehus, assisterende undersøkelsesleder ved luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon.

– Hvorfor mener dere det?

– Vi ser jo at det er et nytt tpa av hovedrotor skjedde syv år etter det første, og vi mener å se at det er mulignes de samme mekanismene som ligger bak.

Familien Telle sier de opplever Havarikommisjonens rapport som svært grundig. Det er viktig for dem, sier de. F.v: Martin, Anne Mette, Ørjan og Anny Britt Telle. Foto: Chris Ronald Hermansen
Familien Telle sier de opplever Havarikommisjonens rapport som svært grundig. Det er viktig for dem, sier de. F.v: Martin, Anne Mette, Ørjan og Anny Britt Telle. Foto: Chris Ronald Hermansen

– Umulig å iverksette tiltak

Airbus Helicopters ønsker ikke å stille til intervju med TV 2, men har sendt ut en generell uttalelse på e-post til pressen. Der uttrykker de sin medfølelse og sympati med de etterlatte etter ulykken.

I uttalelsen skriver de også at det er likhetstrekk til ulykken med G-REDL (helikopteret som styrtet utenfor Skottland, journ. anm.) i 2009 men fordi det ikke fantes klare beviser den gangen var det umulig å iverksette tiltak som kanskje kunne ha forhindret LN-OJF (Turøy-helikopteret, journ. anm.) ulykken.

– Vondt å høre

Familien synes det gjør vondt å høre at oppfølgingen etter 2009-ulykken kunne ha vært bedre.

– Det føles så meningsløst med at to så like ulykker kan skje, at det ikke blir tatt på alvor. Det føles urettferdig, rett og slett, sier Anne Mette Telle.

De håper nå at lærdommen fra Turøy-ulykken blir tatt til følge av de involverte partene. Anny håper at noe godt kan komme ut av den tragiske ulykken.

– Det må være at de nå tar til etterretning alt det osm Havarikommisjonen har kommet fram til. Og at noe som dette aldri må skje igjen, sier Anny Britt Telle.