Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge er i verdenstoppen både for hvor mange som får hudkreft og hvor mange som dør av den alvorlige formen føflekkreft.

Nå vil myndighetene få ned tallene og kommer med flere forslag i en ny hudkreftstrategi.

– Vi må snu dette bildet og da er det å få ned solariumsbruken et av tiltakene, sier Lill Tove Nilsen, forsker hos Statens strålevern og en av forfatterne av strategien.

Reklameforbud

I den nye strategien foreslås det derfor et reklameforbud mot solarium i Norge.

– Vi mener et forbud vil ha god effekt og at det ikke skal være lov å reklamere for et kreftfremkallende produkt, sier Nilsen.

– Som med tobakk og alkohol så vil vi ikke tillate reklame for noe som kan skade oss og det vil få færre til å bruke solarium, sier hun.

Det foreslås også at et totalforbud mot solarium skal utredes nærmere.

– Vi vil kutte 25 prosent av hudkrefttilfellene innen 2040, det er et høyt mål men vi må jobbe med dette nå.

Hun etterlyser også holdningsendring hos nordmenn.

– Vi må få ned den overdrevne solingen blant nordmenn, det er den som er farlig. Vi må få nordmenn til å ikke streve etter å bli så brune når det ikke er naturlig for oss, sier Nilsen hos Statens strålevern.

Kritisk

Men Norsk Solarieforening synes forslaget er feil:

– Vi vil bruke de kanalene vi har og prøve å påvirke så dette ikke blir noe av , sier formann Ronny Rath Pedersen.

– De fleste blir solbrent ute og ikke inne i solarium, så god informasjon er bedre enn å forby, mener han.

De er også kritisk til at de ikke har fått delta i arbeidsprosessen rundt strategien.

– Det er dårlig faglig fundert, og vi har ikke fått komme med våre innspill fra bransjen, sier Pedersen til TV 2.

Forslagene sendes nå ut på høring med frist til høsten.