15. juli 2015 utspilte det seg dramatiske scener i Skatestraumtunnelen i Bremanger i Sogn og Fjordane.

En henger med 16.500 liter bensin løsnet fra et vogntog og tok fyr.

Vitner i tunnelen kunne fortelle om flere eksplosjoner, og svart røyk fosset ut av tunnelen i timevis.

Det befant seg 17 mennesker i tunnelen da brannen startet, men ingen ble alvorlig skadd.

Rustent hengerfeste

I november 2016 konkluderte Havarikommisjonen at et korrodert hengerfeste var årsaken til ulykken.

Hengerfestet var så rustent at hengerfestet løsnet.

Selv om saken er flere år gammel, er det først nå det er avgjort hvem som skal betale skadene som oppsto på tunnelen, og hvem det er som har den endelige skylden for ulykken.

Regningen på 10 millioner kroner går til et verksted som skulle reparere hengerfestet i 2011. Kravet dekkes av deres forsikringsselskap.

HENGERFESTET: Det var dette hengerfeste som røk og forårsaket den enorme brannen. Foto: TV 2
HENGERFESTET: Det var dette hengerfeste som røk og forårsaket den enorme brannen. Foto: TV 2

Rettssak

Opprinnelig var det forsikringsselskapet til eieren av vogntoget som fikk kravet rettet mot seg, men de svarte med å saksøke forsikringsselskapet til verkstedet som hadde hatt som jobb å reparere hengerfestet.

I Havarikommisjonens rapport går det fram at rusten ble oppdaget i 2011, og at et verksted da ble hyret til å reparere dette.

Skaden ble reparert ved å sveise plater på de rust-skadde området, uten at rusten ble fjernet eller skadene ble videre utredet.

Ifølge produsenten er det ikke slik disse skadene skal utbedres, de tillater ikke sveising og spesifiserer at skadde tilhengerdrag skal byttes.

Derfor mener arbeidsgiverens forsikringsselskap at det er verkstedet som skal betale for skadene. De argumenterte i retten med at et seriøst bilverksted bør kjenne til de gjeldende retningslinjer.

Verkstedets forsikringsselskap svarte deretter med at det var eieren av vogntoget som var ansvarlig for kjøretøyets tilstand.

Stengt lenge

Retten sa seg enig med saksøker, og dømte verkstedets forsikringsselskap til å betale de 10 millioner kronene.

I dommen argumenteres det for at verkstedet burde reparert skaden på en annen måte, og at dette ville forhindret ulykken.

I tillegg vektlegges det at platene verkstedet sveiset på, gjorde det vanskelig for eieren av vogntoget å oppdage at det var noen skade der fremdeles.

Tunnelen var stengt i helt fra 15. juli og fram til 9. desember i 2015, på grunn av de omfattende skadene.