Antallet unge trafikkdrepte stuper – UP-sjefen er ikke i tvil om årsaken

E 16 KLØFTA/MELHUS (TV 2) Antall drepte og hardt skadde ungdommer i trafikken er halvert på fem år. Hovedårsaken er krystallklar, mener UP-sjefen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette er kanskje det mest gledelige som har skjedd i trafikken de siste årene, sier en opprømt UP-sjef Runar Karlsen.

Han studerer ulykkestallene for ferske sjåfører fra 2012 og frem til i dag.

– I den perioden er det en reduksjon på 53 prosent på drepte og hardt skadde 18 og 19-åringer, opplyser Karlsen.

I 2012 var det 54 hardt skadde og drepte i denne gruppen. I fjor var tallet nede i 25.

– Jeg er ikke i tvil om hovedårsaken; det er dobbel prikkbelastning for ferske sjåfører, sier UP-sjefen.

Straffes hardt

Det betyr at veien til førerkortbeslag er kort for ungdommer med ny «lapp»: To overtredelser og man mister retten til å kjøre bil - og en må ta ny førerprøve.

– Ungdommen er livredd for å miste førerkortet, sier Karlsen.

Men UP-sjefen fremhever også flere andre faktorer i arbeidet med å få ned ungdomsulykkene.

– Vår innsats gjennom fartskontroller, automatisk førerkortbeslag på 0,2 promille, masse bra holdningsskapende kampanjer i samarbeid med blant andre Statens vegvesen og Trygg Trafikk, sikrere biler og tidligere kjøreopplæring bidrar alt til å få ned ulykkestallene.

– Registrerer dere også en holdningsendring blant de med førerkortet på prøve?

– Ja, det henger jo sammen. Man er redd for å miste førerretten – da tilpasser man også adferden til at man får beholde førerkortet lenger. Resultatet er effektivt; sjåførene reduserer hastigheten og kjører uten rus.

Start tidlig

Og holdningen i trafikken er noe det jobbes med blant ungdommene i Kjør for livet-prosjektet i Melhus i Trøndelag. BIlmekaniker Ørjan Brurud (19) har lært både holdninger og trafikksikkerhet her siden han var ti år gammel.

BEVISST UNGDOM: 19 år gamle Ørjan Brurud har prikkbelastningen i bakhodet når han kjører bil.Foto: Tommy Andersen/TV 2.
BEVISST UNGDOM: 19 år gamle Ørjan Brurud har prikkbelastningen i bakhodet når han kjører bil.Foto: Tommy Andersen/TV 2.

– Jeg tror det skyldes at foreldre er flinkere til å øvelseskjøre med ungdommen når de er 16 år. For å bli flink i trafikken må du bare kjøre mye bil, sier Ørjan til TV 2.

Han og de andre ungdommene får testet grensene på motorcrossbana i stedet for å drive testing på veien. Og han har prikkbelastningen i bakhodet.

– Det betyr absolutt noe at man risikerer dobbel prikkbelastning i prøvetiden. Det tenker jeg på når jeg kjører til og fra jobb. Jeg er sikker på at de unge blir mer forsiktig og lar seg skremme av at førerkortet kan ryke, sier 19-åringen.

Han deler også UP-sjefens argument om at trygg bil bidrar til å redusere antall hardt skadde og drepte ungdommer i trafikken.

– Kvaliteten på bilen er viktig! Nå er det lettere å få tak i bra bil og det er viktig at ungdommen kjører sikre biler, sier 19-åringen som mener ungdommen har blitt mer fornuftig.

Bjørn og kollega Erlend i den sivile UP-patruljen kjører E18 mellom Kløfta og Kongsvinger i jakten på råkjørere. Hittil i år har de plukket 68 førerkort for grove fartsovertredelser.

SJEKKER FARTA: UP-betjentene Bjørn (t.v.) og Erlend kjører sivil videobil i UP. De hyller dobbel prikkbelastning for ungdom. Foto: Arne Rovick/TV 2.
SJEKKER FARTA: UP-betjentene Bjørn (t.v.) og Erlend kjører sivil videobil i UP. De hyller dobbel prikkbelastning for ungdom. Foto: Arne Rovick/TV 2.

– Vi mener at prikkbelastning er mer preventivt enn å miste førerkortet i en kortere periode, sier UP-betjent Bjørn.

De får mange rare forklaringen på hvorfor folk bryter fartsgrensa.

– Men i bunn og grunn på at man i dag rett og slett har for dårlig tid, og der tror jeg ikke ungdommer skiller seg ut annet enn at de er mer fartssøkende enn vi voksne er. Der har vi vel vært alle sammen.