Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Psykolog John Petter Fagerhaug har over 20 års erfaring med å behandle pasienter. Han sammenligner avhengighet av mobilen med avhengighet av alkohol og narkotika.

– Man sitter jo og gnukker. Jeg kan gå naken på t-banen uten at noen ser det. Også sitter man med ørepropper hele tiden, så jeg kan synge høyt uten at noen merker det, forteller Fagerhaug.

Vet ikke nok

Han er bekymret for at vi ikke vet nok om konsekvensene av avhengighet av mobilen.

– En må ha mer og mer. Det ser en også med substanser som alkohol og tobakk. Jo mer du tar jo mer må du ha. For hjernen blir vant til å ha det stimuliet, og da blir det en biologisk reaksjon. Så når vi ikke får det, så blir det en reell abstinens, forklarer Fagerhaug.

Ifølge forskere ved Norges Handelshøyskole, sjekker vi mobilen 150 ganger i døgnet. Det betyr at vi tar opp telefonen hvert 6. minutt.

Til og med Apple mener mange har et problem med hvor mye de bruker mobilen. Under den siste produktlanseringen i California i forrige uke, presenterte Apple-sjef Tim Cook en rekke nye funksjoner som skal gjøre brukerne mindre avhengige av iPhone.

Økt bevissthet

Psykolog John Petter Fagerhaug
Psykolog John Petter Fagerhaug Foto: Foto: Sveinung Kyte

Psykolog Fagerhaug tror likevel en økt bevissthet om mobilbruk hos hver enkelt kan være med på å gjøre oss mindre avhengige.

– Det er noe med å se på hvorfor vi gjør det og hva er det egentlig vi ønsker å oppnå. Det er dit vi må gå. ikke bare være fy-fy. Vi bruker mobilteknologien, det er et bra verktøy. Men hva er det vi ønsker å oppnå? I steden for å bare sitte å gnukke som mange gjør. Det blir et dop, eller et mobildop da, sier Fagerhaug.

Psykologens råd mot mobilavhengighet

  1. Ha mer fokus på «ditt» enn på «det». Fokuser på det du skal gjøre, lese, skrive, tenke, skape, oppnå, fikse, oppleve, leve - ha fokus på ditt liv. Ikke det som skjer på skjermen.
  2. Hva ønsker du å få ut av livet? Bruk teknologien til det. Spør deg selv, og ikke Google, hva du virkelig ønsker å få ut av livet. Bruk teknologien til det du virkelig ønsker å få til.
  3. Utforsk mulighetene. Dagens teknologi gir oss fantastiske muligheter hvis det brukes riktig. Utforsk mulighetene, vær og bli kreativ. Oppdag, lær og tenk.
  4. Det er din telefon, det er du som bestemmer. Teknologibruk er et valg, ikke en tvang.
  5. Ta ekte pauser. Møt deg selv, møt andre og slapp av. Lev! Da får du også bedre tid og et bedre liv.
  6. Få teknologien ut av soverommet. Søvn er verdens beste medisin. Søvn bygger deg opp og lader batteriene. Bruk vanlig vekkerklokke isteden for mobilen. De fleste slår nemlig ikke bare av vekkerklokken på telefonen, men sjekker også alt annet før de begynner dagen. (Kilde: Psykolog John Petter Fagerhaug)