KrF-kvinner kritiserer «p**k» og «f**te»-kampanje

KrF Kvinner reagerer på ordbruken i denne kampanjen for kondomer.
KrF Kvinner reagerer på ordbruken i denne kampanjen for kondomer. Foto: Helsedirektoratet
KrF Kvinner reagerer på Helsedirektoratets kampanje, som oppfordrer til å bruke «kondom i din f***e» og «på din p**k».
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det vi reagerer på er språkbruken i det offentlige rom, sier Anne Kristin Bruns, som er leder i Rogaland KrF Kvinner.

Hun forteller at Rogaland KrF Kvinner tok opp saken etter å ha fått henvendelser fra flere som har reagert på Helsedirektoratets kampanje for bruk av kondom.

På fargesterke plakater står de tydelige meldingene «Bruk kondom på din p**k» og «Bruk kondom i din f***e». Dette er ordbruk Anne Kristin Bruns og KrF Kvinner mener offentligheten burde spares for.

– Vi mener det er språklig forsøpling av det offentlige rom, med tanke på hvordan skjellsord brukes i en kampanje av en seriøs aktør som Helsedirektoratet, sier hun.

Saken ble først omtalt i Dagsavisen.

Normaliser ordbruken

Bruuns mener det er utfordrende at kampanjen normaliserer bruken av slike ord, også på andre arenaer enn i det offentlige rom.

– Poenget er at når det blir så akseptert, så er det lettere å bruke på de arenaene hvor en opplever seksuelle krenkelser, ubehagelig tiltale og mobbing, sier hun, og utdyper:

– Det er jo det #MeToo-kampanjen har avdekket; det er ikke nødvendigvis i de offentlige rommene det skjer, men bak lukkede dører, på en privat fest, i samvær med kolleger eller sjefer, og det jeg synes er ille er at man legaliserer dette som et offentlig seriøst sitat.

Anne Kristin Bruns i KrF Kvinner kritiserer ordbruken i Helsedirektoratets nye kampanje.
Anne Kristin Bruns i KrF Kvinner kritiserer ordbruken i Helsedirektoratets nye kampanje. Foto: Kristelig Folkeparti

Kan få publisitet

Bruns understreker at hun ikke er en reklameekspert, som kan si noe om kampanjen fungerer eller ikke.

– Men det er ikke om det treffer eller ei, som er mitt hovedbudskap. Jeg synes ikke språkbruken skal være slik fra en offentlig etat i det offentlige rom, sier hun.

Samtidig sier hun at debatten det nå åpnes for, vil gjøre kampanjen mer kjent og at det kan føre til at folk passer mer på.

– Men da er det ikke kampanjen i seg selv som skaper oppmerksomheten, da er det vår reaksjon. Og hvis det kan bidra til at flere bruker kondom er det bra, men jeg mener fortsatt at ordbruken er feil, sier hun.

Økning av syfilis og gonoré

Divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet, Linda Granlund, sier til TV 2 at bakgrunnen for kampanjen er at man har sett en økning i antall tilfeller av syfilis og gonoré.

– Dette er tall fra Folkehelseinstituttet, som bekymrer både dem og oss, og da må vi ut og si fra, sier hun.

Kampanjen retter seg mot unge voksne i aldersgruppen 18 til 30 år, som er den gruppen med størst utvikling i antall nye tilfeller av disse sykdommene.

– Vi har da en kampanje som er veldig direkte, men som er tydelig og rett på sak. Vi håper vi bryter gjennom all annen kommunikasjon til denne målgruppen.

– Er det nødvendig å bruke ordene pikk og fitte?

– Det er det vi også har tenkt – er dette nødvendig? Tilbakemeldingene i fokusgruppene er at dette er riktig vei å gå for å få oppmerksomheten til denne gruppen. Da har vi fått tilbakemelding om at vi bør være så tydelige som vi er, sier hun.

– Dette er jo en uvant måte for oss i Helsedirektoratet å kommunisere på, så vi har gått noen runder før vi har gått ut med denne kampanjen, legger hun til.

Bruker målgruppens ord

Granlund sier at det har kommet mye positive tilbakemeldinger på kampanjen.

– Om det fører til økt kondombruk på sikt er for tidlig å si, det vil tallene videre fremover vise, men vi vekker oppmerksomheten og vi når gjennom med informasjonen til denne gruppen.

– KrF Kvinner sier dette er en ordbruk man ikke bør ha i det offentlige rom, hva tenker du om det?

– Dette er en ordbruk man ikke er vant til å se fra Helsedirektoratet, så på en måte skjønner jeg reaksjonene. Men samtidig er vår hensikt å nå en gruppe hvor vi ser en kraftig økning i tilfeller av syfilis og gonoré. For å nå denne gruppen, hvor det er mange budskap som kjemper om plassen, må vi være veldig tydelige og konkrete, sier hun.

Granlund sier at Helsedirektoratet ikke er redd for at kampanjen bidrar til å normalisere ord som «pikk» og «fitte», men at man bruker betegnelsene på kjønnsorganene som målgruppen selv bruker.

– Men vi er klar over at når vi også har dette som store plakater i bybildet, så vil også andre enn målgruppen se det. Men vi har lagt opp til en tydelig og direkte kommunikasjon som er rett på det vi mener; at man skal bruke kondom.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook