– Ja, en Plug-in kan være miljøvennlig hvis den har lang rekkevidde og du har et kjøremønster som gjør at du stort sett kjører på batteriet, sier Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero.

TV 2 har bedt ham bli med og teste hvor miljøvennlig en av Norges mest solgte Plug-In-hybrider er.

På papiret skal Mercedes GLC Plug-in Hybrid gå 35 kilometer på strøm før den slår over på bensin.

– Jeg tror neppe den går så langt selv på en varm dag som denne, sier Holm.

Vi kjører fra Oslo sentrum mot Gardermoen for å få jevn kjøring på E6.

Dobler avgiften

Lave utslipp skal gi lav engangsavgift, og Mercedes GLC Plug-in Hybrid er 85.000 kroner billigere enn samme bil i ren bensin. Hybrid-bilen har i dag en listepris på 572.900 kroner – men det er før avgiftshoppet 1. juli.

– Denne vil da få en dobling i avgiften nå fordi vi må til en hver tid belønne de mest miljøvennlige bilene, sier Holm. Han jobber svært aktivt mot politikerne for å påvirke avgiftsnivået på biler.

– Nå som flere Plug-In-varianter kommer med større batteri, vil vi at det skal selges færre av denne typen her, sier han.

Hittil i år har nesten elleve tusen kunder skaffet seg en Plug-in Hybrid. De fleste av dem har mindre enn 50 kilometer rekkevidde. De med mer enn 50 kilometer rekkevidde skal fortsatt belønnes i avgiftssystemet.

– Skjønner du at folk blir frustrerte av at avgiftene endres og gjør det uforutsigbart for kundene?

– Det er en fordel at man vet hvordan rammevilkårene er når man selger og kjøper, men det er behov for raske justeringer, og nå som endringene i bilene går så raskt må vi tåle at vi strammer til. Diesel var for eksempel det mest miljøvennlige for noen få år siden, men nå er det ikke det lenger, og da må vi legge om, forklarer han.

Stopper etter 27 km

– Se her ja, nå har den gått over til bensin, sier Holm. På måleren står det 25 kilometer.

Dette bringer oss over på en ny avgiftsøkning som vil ramme både denne og de fleste andre nye biler.

For etter at Volkswagen ble avslørt i test-juks for å få utslippstallene urealistisk lave, har EU nå innført en ny test kalt WLTP. Fra 1. september vil alle nye biler bli testet på en mer realistisk måte.

– Og de fleste biler vil få høyere utslippstall, siden den nye testen er mer realistisk, forklarer Holm.

Siden den norske engangsavgiften bestemmes ut fra utslippstallene, vil de aller fleste nye biler få høyere avgifter. Men hvor mye er ennå svært usikkert. Det er ingen som har oversikten over hvor mye den nye metoden kommer til å utgjøre på enkeltbiler, men trolig vil mange små få stor økning i utslippstallet.

Bekymret

NAF er bekymret for enda økning i det norske avgiftsnivået på nye biler, selv om de er tilhengere av en bedre målemetode.

– Faren er at en del biler blir så mye dyrere at folk slutter å kjøpe dem og heller blir kjørende rundt i gamle biler, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF.

– Og så lenge det heller ikke el-biler å få tak i til alle, blir det vanskeligere og vanskeligere å nå de utslippsmålene vi har satt, sier han og viser til at 30 000 kunder nå står på venteliste på el-bil.

Bilbransjen prøver nå å få avgiftsnivået i Norge justert ned for å unngå at bruktbil-importen skyter i været.

Ikke imponert

Vår testbil blir rammet. Den får en avgift fra 1. juli på grunn av for lite batteri - og en når utslippstallene blir målt mer realistisk.

Det er helt fortjent mener Holm, for etter vår åtte mils test-tur viser måleren at totalforbruket ble 0,57 liter bensin per mil, og det er altså når 27 kilometer på strøm er trukket fra i regnskapet.

– Dette er jo ikke spesielt imponerende. 0,6 det klarte jeg med min 87-modell bensinbil som jeg hadde for mer enn 20 år siden, sier Holm.

– Denne bilen blir dyrere, og det er det helt riktig at den blir.

Mercedes sier til TV 2 at de nå sørger for å få alle slike biler registrert i Norge før 1. juli, og at de tar GLC Plug-in ut av produksjon inntil de har en med minst 50 km batterikapasitet klar for markedet. Flere andre bilprodusenter signaliserer det samme.