Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nomofobi, er kort sagt frykten for å være uten mobiltelefonen, og alt det bærer med seg.

– Nomofobi anses som en moderne fobi, som er introdusert i livene våre som et biprodukt at interaksjonen mellom mennesker og mobile informasjons- og kommunikasjonsteknologier, spesielt smarttelefoner, sier Caglar Yildirim til The Huffington Post.

Yildrim var i 2015 med på å skrive en forskningsartikkel om nomofobi, og forteller at fobien handler om frykten for å ikke ha mulighet til å kommunisere og ha tilgang til informasjon.

I forbindelse med studien utviklet forskerne en test, som skal kunne si noe om hvor hardt rammet man er av nomofobi.

På 20 påstander skal man svare med tall mellom én og syv, hvor én er «sterkt uenig», mens syv er «sterkt enig».

Poengsummen du sitter igjen med til slutt, forteller hvor avhengig du er av mobiltelefonen.

Test deg selv: Hvor hardt rammet er du av nomofobi?

Del 1:

1. Jeg ville følt meg ukomfortabel uten konstant tilgang til informasjon gjennom smarttelefonen min.

2. Jeg ville blitt irritert om jeg ikke kunne sjekke informasjon på smarttelefonen min når jeg ville.

3. Å ikke ha muligheten til å sjekke nyhetene (for eksempel hendelser, været og liknende) på smarttelefonen min, ville gjort meg nervøs.

4. Jeg hadde blitt irritert hvis jeg ikke kunne brukt smarttelefonen min, og/eller dens muligheter når jeg ville.

5. At smarttelefonen går tom for batteri ville skremt meg.

6. Hvis jeg hadde gått tom for penger på mobilen, eller gått over datagrensen, hadde jeg fått panikk.

7. Hvis jeg ikke hadde datasignal eller ikke kunne koble meg på wi-fi, ville jeg konstant sjekket om jeg hadde signal eller kunne finne trådløst nettverk.

8. Hvis jeg ikke kunne brukt smarttelefonen min, ville jeg vært redd for å strande et sted.

9. Hvis jeg ikke kunne sjekke smarttelefonen min i en stund, ville jeg følt en trang til å sjekke den.

10. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen med meg, ville jeg følt meg nervøs fordi jeg ikke kunne kommunisere øyeblikkelig med familie og/eller venner.

Del 2:

11. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min med meg, ville jeg vært bekymret fordi familie og venner ikke kunne fått tak i meg.

12. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min med meg, ville jeg vært nervøs fordi jeg ikke kunne mottatt tekstmeldinger og telefoner.

13. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min med meg, ville jeg vært engstelig fordi jeg ikke kunne holdt kontakten med familie og venner.

14. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min, hadde jeg vært nervøs fordi jeg ikke kunne visst om noen hadde prøvd å kontakte meg.

15: Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min, hadde jeg engstet meg over at min konstante forbindelse til familie og venner hadde blitt brutt.

16. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min, hadde jeg blitt nervøs over at jeg hadde blitt koblet fra min «online-identitet».

17. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min, hadde jeg vært ukomfortabel med at jeg ikke kunne holdt meg oppdatert på sosiale medier og andre nettverk.

18. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min, hadde det føltes rart at jeg ikke kunne sjekke notifikasjoner for oppdateringer fra nettverket mitt.

19. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min hadde jeg vært nervøs for at jeg ikke kunne sjekket e-posten min.

20. Hvis jeg ikke hadde smarttelefonen min hadde det føltes rart, for jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjøre.

Hvor nomofobisk er du?

20 poeng: Ikke nomofobisk. Du har et veldig sunt forhold til smarttelefonen din, og har ingen problemer med å være skilt fra den.

21 - 60 poeng: Mild nomofobi. Du blir litt stresset når du glemmer telefonen din hjemme en dag, eller havner et sted uten wi-fi, men angsten er ikke overveldende.

61 - 100 poeng: Moderat nomofobi. Du er ganske knyttet til mobiltelefonen din. Du sjekker den ofte for oppdateringer mens du går på gata eller snakker med venner, og du føler deg ofte stresset når du ikke er koblet på.

101 - 120 poeng: Alvorlig nomofobi. Du kan knapt gå 60 sekunder uten å sjekke mobiltelefonen din. Det er det første du gjør om morgenen og det siste du gjør om kvelden, og det dominerer dine fleste aktiviteter i løpet av dagen.