Sliter du med å sove i varmen? Da bør du prøve disse knepene

SOVER: Slitne føtter hviler seg i sengen. Foto: Sara Johannessen / Scanpix
SOVER: Slitne føtter hviler seg i sengen. Foto: Sara Johannessen / Scanpix
Joda, du bør sove bort «sumarnatta».
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høye temperaturer har den siste tiden preget store deler av landet. Faktisk er det varmere i flere byer i Sør-Norge enn i mange «norske» feriefavoritter i Syden.

At varmen bare varer og varer, er nok en gledelig nyhet for mange.

Men det er ikke alltid like enkelt å legge seg etter en trivelig sommerkveld på balkongen eller den lokale badestranden. Kanskje minner temperaturen på soverommet mest om en badstue – og hvis man åpner vinduet får man ikke sove på grunn av høylytte lyder fra feiebilen eller naboens sommerfest.

Dessuten kan det hende at det minst like varmt ute som inne.

– Det er mange grunner til at det er vanskelig å sove nå, og varme er én av disse tingene, forklarer Torhild Pedersen, stipendiat ved Bergen Stress and Sleep Group på Universitetet i Bergen.

– Få nok søvn

Hun forklarer at kroppstemperaturen synker når vi sover.

– Men hvis temperaturen rundt oss blir for høy, så kan kroppen få problemer med å holde den optimale kroppstemperaturen, noe som gjør at vi våkner oftere enn vi vanligvis gjør, fortsetter Pedersen.

STIPENDIAT: Torhild Pedersen er stipendiat ved Bergen Stress and Sleep Group. Foto: Universitetet i Bergen
STIPENDIAT: Torhild Pedersen er stipendiat ved Bergen Stress and Sleep Group. Foto: Universitetet i Bergen

I tillegg kan lyse sommerkvelder og sollys om morgenen skape utfordringer for mange.

– Lyset er aktiverende for hjernen, og gjør at man får en tidligere oppvåkning enn man ellers ville ha gjort, sier stipendiaten.

Hun minner om at det er viktig å sove, selv om enkelte trenger mindre søvn om sommeren.

– Man bør helst prøve å få rundt de åtte timene man bør ha, men noen klarer seg med mindre søvn. Vi klarer oss gjerne med mindre søvn om sommeren fordi man blir mer våken av lyset.

– Dropp dynen

Hun har flere konkrete råd dersom du sliter med å sove i sommervarmen.

– Man bør holde temperaturen på soverommet på nivået man synes er komfortabelt, sier hun.

Men hvor varmt skal det egentlig være på soverommet? Ifølge søvneksperten bør denne ideelt sett være på mellom 18 og 20 grader.

Hvis man synes at soverommet er for varmt, kan man sjekke om det er et annet rom i boligen som er kjøligere.

– Man kan også ta av seg dynen og bruke et laken i stedet for, forteller Pedersen.

– Hva med å putte dyna i fryseren?

– Nei, da ville jeg heller tatt på meg et laken. At det blir for kaldt er heller ikke bra.

For mange er det kanskje mer fristende å ta en kald dusj før man finner sengen om kvelden.

– En oppfriskende dusj kan fungere for enkelte, men man må passe på at man ikke kjøler seg ned for mye før man legger seg.

Dessuten bør man heller ikke være for kald på føttene.

– Det er ikke optimalt å være for kald på føttene da dette kan hindre den naturlige nedgangen i kroppstemperaturen.

Hvis man har en varmepumpe, kan man i de fleste tilfeller også bruke denne som aircondition.

– Bruk sovemaske

Mange faller også for fristelsen og åpner et vindu når man skal sove.

– Det er ikke noe i veien med å sove med vinduet åpent. Frisk luft er bra, men hvis det er varmere ute enn inne, så er det ikke sikkert det er så lurt, sier hun.

Dessuten kan et åpent vindu føre til andre problemer, for eksempel støy.

– Hvis man sover med vinduet åpent, kan man sove med ørepropper for å få bort forstyrrende lyder, tipser Pedersen.

Lys fra vinduet kan også være en utfordring.

– Da kan man bruke en sovemaske for å skjerme seg for lyset.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook