Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg har prøvd alle triks i boka, sier Helle Aakesen. I stressende perioder kan hun bruke tre til fire timer på å sovne. Og foreløpig har hun ikke funnet en løsning på problemet.

Hun forteller at hun har prøvd alt fra lavendelprodukter til ulike avspenningsøvelser.

Amalie Tandberg nikker. Også hun sliter med søvnen, og må ofte bruke fridager og helger til å sove ut.

Munnspray og te

I kveldens episode av Helsekontrollen prøver de to jentene ut ulike hjelpemidler som skal gjøre det lettere å sovne. De bruker først en te kjøpt på helsekost. Teen heter Sove og beroligende te og er fra merket Klosterurter. I tillegg bruker de munnsprayen Rescue night fra merket Bach. Begge produktene bruker de i tre dager.

Teen skal man drikke mellom måltidene, samt en halvtime før man legger seg. Munnsprayen skal man spraye to ganger på tunga.

Te og munnspray fra helsekost skal hjelpe med innsovning. Foto: Siran Øzalp Yildirim
Te og munnspray fra helsekost skal hjelpe med innsovning. Foto: Siran Øzalp Yildirim

Ulik effekt

De ender opp med hver sin favoritt. Helle synes munnsprayen smaker godt, men tror hun må teste den over litt lengre tid for å få full effekt. Amalie blir glad i teen, men sier den gjør henne trøtt på dagtid óg.

– Den koppen med te jeg drakk før leggetid gjorde at jeg måtte opp på do om nettene, så det føler jeg er mot sin hensikt, ler Helle.

Skjermfrie kvelder

Helle og Amalie er begge såkalte youtubere, de har hver sin youtubekanal som de stadig oppdaterer. Både dagjobbene og youtubejobben gjør at det blir mange timer foran skjerm hver dag.

Amalie og Helle får søvnråd av psykologspesialist Jonas Sharma-Bakkevig. Foto: Anders Myhr Nielsen/Helsekontrollen.
Amalie og Helle får søvnråd av psykologspesialist Jonas Sharma-Bakkevig. Foto: Anders Myhr Nielsen/Helsekontrollen.

I tillegg til munnspray og te får de derfor følge noen ekspertråd i tre dager. Rådene får de av psykologspesialist Jonas Sharma-Bakkevig.

Til daglig holder han søvnkurs på Lovisenberg diakonale sykehus i Oslo. Kurset er for mennesker med alvorlige søvnproblemer.

Jentene må blant annet holde seg unna skjermer en time før de legger seg, og om de ikke får sove må de opp av senga og gjøre noe annet før de legger seg igjen.

Søvnråd:

  • Hvis du ikke sovner på 20 minutter, så stå opp og gjør noe annet
  • Legg deg når du tror du er trøtt nok til å sove
  • Stå opp samme tidspunkt hver dag i tre uker, f.eks. kl 7
  • Sov ut til maks kl. 8 i helgen
  • Ikke se på PC, mac, Ipad, TV eller smart-telefon etter kl 21 (lyset fra skjermen forstyrrer søvnhormonene)

Har tro på ekspertråd

Begge to sier de har mest tro på rådene de får av Sharma-Bakkevig, men at de nok må prøve det over lenger tid om det skal ha noen effekt.

– Jeg må sjekke mobilen før jeg sover, sier Amalie. og begge er enige om at mobilen foreløpig er en del av soverutinen.