Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) har erklært seg inhabil i behandling av saker som berører luftambulanse-krisen.

– Helseminister Bent Høye orienterte om situasjonen på regjeringskonferansen på fredag. Da erklærte jeg meg inhabil i den grad saken berører Forsvarsdepartementet, sier Bakke-Jensen til VG.

Årsaken er at ministerens ektefelle, Hilde Sjurelv, er ansatt hos Babcock, som overtar kontrakten for ambulansefly 1. juli neste år.

Statsråden varslet statsminister Erna Solberg om sin inhabilitet på fredag, og det vil bli fremmet forslag om oppnevning av settestatsråd for ham i neste statsråd, opplyser Forsvarsdepartementet i en pressemelding onsdag ettermiddag.

Styreleder i Helse Nord, Marianne Telle, har også meldt seg inhabil i luftambulansesaken på grunn av bindinger hun har til Babcock.​

Omstridt

Britiskeide Babock vant anbudet om luftambulansetjenesten. Det er blitt kjent at Babcocks anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

Men anbudet inneholdt ingen krav om virksomhetsoverdragelse, og dårligere lønns- og arbeidsvilkår har ført til at bare 14 av Lufttransports over 100 piloter har søkt på de i alt 97 pilotstillingene i Babcock.

Opposisjonen krever nå at luftambulanse-kontrakten brytes.

– Må vurderes parallelt

Flere partier på Stortinget har bedt regjeringen vurdere anbudsprosessen knyttet til luftambulansetjenesten. Parat understreker at de legger til grunn at en slik eventuell prosess likebehandler ambulansefly og ambulansehelikoptre når vedtak skal fattes.

Selskapet Lufttransport er i dag er ansvarlig for både ambulansefly og ambulansehelikoptre, men har tapt de separate anbudsprosessene til henholdsvis Babcock og Norsk Luftambulanse.

– Lufttransport har mistet begge disse kontraktene etter ellers like anbudsprosesser. Ansatte i ambulansehelikoptre er utsatt for det samme angrepet på lønninger, ansiennitet og pensjonsopptjening som sine kolleger i ambulanseflyene, sier leder Hans-Erik Skjæggerud i Parat.

– Begge anbudsprosessene må vurderes parallelt og eventuelt annulleres parallelt, sier Skjæggerud.

Han mener prosessen haster ettersom Norsk Luftambulanse overtar kontrakten for ambulansehelikoptre allerede om drøyt tre uker.

Ifølge Parats advokater er overdragelse av virksomheten fra et selskap til et annet, som i disse tilfellene, å anse som virksomhetsoverdragelser.

– Gjennom en virksomhetsoverdragelse beholder ansatte de samme lønnsbetingelsene. De to selskapene som nå har vunnet oppdragene som Lufttransport drifter i dag, benekter begge at dette er virksomhetsoverdragelse, noe som burde vært et krav i anbudsprosessen, sier Skjæggerud.

(TV 2/NTB)