Torgeir (52) bestilte leiebil på internett – den egentlige prisen ga han hakeslepp

BLE OVERRASKET: Torgeir Skirstad bestilte leiebil via Finn.no, men er overrasket over at bilen ble mye dyrere enn prissammenligningen viste. Foto: Colourbox/Privat
BLE OVERRASKET: Torgeir Skirstad bestilte leiebil via Finn.no, men er overrasket over at bilen ble mye dyrere enn prissammenligningen viste. Foto: Colourbox/Privat
For mange blir leiebilen dyrere enn forventet. Slik unngår du å havne i «leiebilfella».

Da Torgeir Skirstad (52) fra Trondheim skulle på ferie med familien i Spania, ønsket han å leie en bil. For å sikre at bilen stod klar ved ankomst på flyplassen, bestilte han denne via leiebilsøkemotoren til Finn.no på forhånd.

– Jeg gikk inn på Finn.no. Der har de noe som heter leiebil. Jeg trykket på den, og la inn hentested og tidsperiode. Det var veldig oversiktlig og greit, sier han til TV 2.

Han anslår at han fikk opp 15 til 20 søkeresultater. Bilen, en Opel Mokka, skulle leies i én uke, og den skulle både hentes og leveres på flyplassen i Alicante. Torgeir valgte en bil som han trodde kostet 820 kroner for én ukes leie. Bilen skulle leies fra selskapet Goldcar.

– Jeg måtte legge inn kredittkortopplysningene og betale 500 kroner i bestillingsøyeblikket. Da gjenstod det 320 kroner som skulle betales på flyplassen i Alicante, forklarer han.

– De bare ristet på hodet

Den store overraskelsen dukket imidlertid opp da Torgeir og familien skulle hente bilen på flyplassen den 14. april i år.

– På flyplassen ble jeg spurt om ekstra forsikring, men jeg svarte «nei, kun standard forsikring», for det er egentlig bare egenandelen du forsikrer. Så sier de at det blir 300 euro i tillegg, fortsetter Torgeir.

Dette fikk trønderen til å reagere. Han viste til at han allerede hadde betalt mye i Norge og at det bare gjenstod 320 kroner å betale.

– Jeg viste frem kvitteringen fra Finn.no, men de bare ristet på hodet og forklarte at lokale skatter, avgifter, drivstoff og administrasjon kom i tillegg, fortsetter han.

Det hele endte med at Torgeir betalte 306 euro, altså rundt 3000 kroner, som billeieselskapet forlangte.

– Når du står på flyplassen med masse bagasje og under, så blir du til slutt så irritert at du bare betaler. Og det vet de, sier han.

REGNING: Dette er oversikten over ekstrakostnadene, etter at Torgeir Skirstad har fått refundert penger for drivstoff. Foto: Skjermdump
REGNING: Dette er oversikten over ekstrakostnadene, etter at Torgeir Skirstad har fått refundert penger for drivstoff. Foto: Skjermdump

– Tenkte du noen gang på å la være å leie bilen?

– Du har egentlig ikke mulighet til det, for da må du velge en annen operatør og starte fra scratch. Og så har du betalt litt allerede, og du har akkurat stått 40 til 45 minutter i kø. Alternativet er å stille seg i en ny kø uten en voucher, og den sjansen tar du ikke.

Torgeir sier at han heller ikke stusset over at prisen var lav i utgangspunktet.

– Hvis du kikker på siden til Finn.no, så ligger de fleste bilene fra 600 til 1100 kroner for én uke. Dette var en bitteliten bil for 820 kroner for én uke. Det er mulig jeg er blåøyd, men alle prisene ligger i den kategorien. Man kan komme opp i 1600 til 1700 kroner, men da er det store biler man leier, forklarer Torgeir.

«Mega relax-forsikring»

Han forteller at han fikk en mappe med leiedokumentene og signerte digitalt. Dokumentene var på spansk.

– Kontrakten blir ikke lagt frem og gått igjennom. De pakker det inn i en stor mappe og viser vei til plassen hvor du skal hente bilen, sier han.

TV 2 har sett oppgjøret for leiebilforholdet. Etter hva TV 2 forstår har Torgeir har blitt anført for drivstoff, drivstoffadministrasjonsavgift, dieselavgift, flyplassavgift, superforsikring og «mega relax-forsikring». Oppgjøret viser at han har fått refundert 32 euro da bilen ble levert med litt under halv tank.

– Det som er den store bløffen her er at de plusser på en forsikring som du ikke har spurt om, og faktisk har sagt «nei» til. Og så er det vel noen avgifter her som du ikke har en sjanse til å kontrollere, sier Torgeir.

Han reagerer også på at totalprisen blir så forskjellig fra prisen han fikk oppgitt på Finn.no.

I januar i år ila det italienske konkurransetilsynet Goldcar i Italia en bot på 680.000 euro for urettferdige og aggressive kommersielle praksiser. Blant annet viste tilsynet til at Goldcar påtvinger kunder forsikringer mot at depositum reduseres, ifølge Forbruker Europa.

Advarer mot «leiebilfella»

Forbruker Europa, det norske kontoret i European Consumer Centres Network, mottok i 2017 hele 130 klager på leiebil.

– Etter vår erfaring er det heller regelen enn unntaket at prisen blir høyere enn utgangspunktet, sier leder i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, til TV 2.

FORBRUKERNES MANN: Ragnar Wiik er leder i Forbruker Europa. Foto: Forbruker Europa
FORBRUKERNES MANN: Ragnar Wiik er leder i Forbruker Europa. Foto: Forbruker Europa

Han presiserer imidlertid at kunder tar kontakt med forbrukerkontoret nettopp fordi de har hatt problemer, og mange av henvendelsene handler om at leieprisen blir høyere enn man tror.

Ifølge Wiik er det spesielt forsikringene som ofte viser seg å bli selve «leiebilfella».

– Det handler om at prisen går opp når man skal hente bilen på grunn av tilleggskostnader, og en stor del av det er forsikringer, forklarer han.

– Settes i vanskelig situasjon

Forbruker-lederen viser til at man kan bli satt i en vanskelig situasjon når man skal hente bilen.

– Den bestillingen man gjør på forhånd er ikke den endelige inngåelsen av kontrakten. Det skjer først når du tar ut bilen. Da har du et problem hvis du står med familien og har fire kofferter, men ikke får deg en bil. Man har en situasjon hvor den som leier ut er i en maktposisjon, fortsetter han.

Dette må du tenke på:

  • Leiebilselskapene skal ikke kunne tvinge deg til å kjøpe ekstra forsikringer. Forbruker Europa har en oversikt over de ulike forsikringene du kan få tilbud om. Denne finner du her.
  • Får du kontrakten på et språk du ikke kan, så be om å få den på engelsk. Selv om du har sagt nei til alle forsikringer kan det være en ide å dobbeltsjekke at det framgår der at du har sagt nei til ekstra forsikringer og ekstra sjåfør. Vær obs på superforsikring (SCDW) som gjerne koster over 100 kroner per dag.
  • Ta bilder av bilen (utside og innside) både før utlevering og etter tilbakelevering. Dette er spesielt viktig hvis bilen leveres utenfor åpningstid.
  • Ikke godta det hvis kortet ditt blir belastet for påståtte skader i ettertid. Dette er ikke akseptabel oppførsel av leiebilselskapet.

Kilde: Forbruker Europa

Han anbefaler at man setter seg inn i forsikringene på forhånd, men at dette ikke alltid er mulig. Utfordringen er nemlig at forsikringskostnadene og andre kostnader ikke alltid kommer klart frem når man bestiller bilen.

– Helt generelt kan store og dyre selskap gi en form for trygghet. De har så mange kunder at de ikke kan drive og lure alle sammen, sier Wiik.

I tillegg handler mange klagesaker om skader på leiebilene.

– Det dreier seg om påståtte skader i ettertid. Også her er utleieren i en maktposisjon fordi de kan trekke rett fra kredittkortet, sier Wiik og presiserer at forbrukeren skal få mulighet til å forklare seg før penger trekkes på denne måten.

– Leiebilselskapene har ikke alltid god nok dokumentasjon på at skadene er påført av leietaker, legger han til.

Problemstillinger knyttet til drivstoff er også en gjenganger i klagesakene.

Finn.no: – Sjekk totalprisen

PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, Kristine Eia Kirkholm, skriver i en e-post til TV 2 at det er vanskelig å gå inn på et enkelttilfelle når de ikke vet hva som inngikk i prisen eller hva som ble valgt i etterkant. Hun skriver imidlertid at store deler av kostnaden er drivstoff, og at dette kunne vært unngått ved å fylle opp tanken før innlevering.

«En sammenligningstjeneste for leiebil, slik som FINN, bidrar til å gjøre det mer transparent ved å synliggjøre priser på leiebil. Men, det krever også at man er grundig. Leiebilselskaper prøver å prise bilen så billig som mulig slik at den kommer best ut i sammenligningen med andre, og det er derfor viktig å sette seg inn i hva prisen dekker, og hva man eventuelt må betale i tillegg. For eksempel vil prisen bli høyere enn hva som var utgangspunktet hvis man ikke fyller opp drivstofftanken når man leverer tilbake bilen, eller hvis man har valgt en drivstoffpolitikk med delvis refusjon. Samtidig vil totalprisen bli høyere hvis behovene endrer seg, og man f.eks. ønsker en ekstra sjåfør, barnesete, forsikring eller lignende. En god huskeregel er at jo mer du betaler på forhånd, jo mer kan du spare. Litt det samme som med flybilletter.» skiver hun.

Dette bør du være oppmerksom på når du søker etter leiebil på Finn.no

  • Finn.no viser en rating av leiebilselskapene med data fra Trustpilot – et av verdens største nettsamfunn for anmeldelser. Her kan man se en kundevurdering på leiebil fra det aktuelle stedet man vil leie fra.
  • Sjekk prisen for tilleggstjenester, og ikke bare basisprisen.
  • Sett deg inn i vilkårene for den bilen du har valgt, slik at du har oversikt over hvilke kostnader som vil komme.
  • Se hva du har fra før av, forsikring, GPS, barnesete etc, slik at du eventuelt kan spare pris her.

Kilde: Krisitne Eia Kirkholm/Finn.no

Kirkholm ber folk om å være oppmerksomme på tilleggskostnadene, og ikke bare fokusere på minimumsprisen som kommer opp i søket.

«Hvis du bestiller tilleggsutstyr på forhånd kan du få en oversikt over hva totalprisen blir, og enkeltkostnaden på utstyret. Det samme gjelder med fylling av drivstoff. Det er mye rimeligere å fylle dette selv, enn å få leiebilselskapet til å gjøre det. Det finnes gode alternativer for leiebilselskapenes forsikringer. Flere kredittkortselskaper har egenandelsforsikring innbakt i sitt kredittkort hvis du betaler leiebil med kortet. Eventuelt kan du kjøpe dette på forhånd. Det er rimeligere enn å kjøpe det på stasjonen. Leiebilselskaper vil alltid ha et incentiv til å selge forsikringer til kunden, men dette er forsikringer som kunden selv står fritt til å takke nei til. Når det gjelder barnesete kan det også lønne seg å ta med hjemmefra, alternativt bestille på forhånd.» fortsetter hun.

Hun viser til at Goldcar er en stor aktør i Spania.

«Goldcar er en veldig stor aktør, særlig i Spania, og et produkt uten dem vil gi oss mindre tilgang til biler. Dersom det går utover kundeopplevelsen i stor grad, vil vi vurdere tiltak.»

Slik svarer Goldcar

Leiebilselskapet Goldcar opplyser til TV 2 at de alltid gir kundene to valg når de henter leiebilen. Det ene valget er å betale et depositum, som ifølge selskapet vanligvis er på rundt 1100 euro.

– Hvis kjøretøyet blir skadd i leieperioden, blir kostnaden for reparasjonen trukket fra depositumet og kunden må rette et krav mot sitt forsikringsselskap for å få tilbake pengene. Alle som har rettet et forsikringskrav vet at det ikke alltid er en enkel prosess. Det andre alternativet er å benytte vår «Super Relax»-dekning. Dette betyr at kunden kan kjøre trygt i viten om at eventuelle skader vil bli dekket og at Goldcar vil ta seg av papirarbeidet. Denne informasjonen finnes også på vår nettside og på bestillingsbeviset, skriver PR-ansvarlig i Goldcar, Nathalie Perez Beyhurst, i en e-post til TV 2.

Hun skriver videre at Skirstad akseptere begge forsikringene da han hentet bilen.

– Vi har undersøkt saken til Skirstad, og ser at han aksepterte begge forsikringene. Vi har ikke vært klar over at han var uenig i disse kostnadene, da vi ikke har registrert noen klage, skriver hun videre.

Hun skriver videre at alle gebyrene kommer frem i deres vilkår og betingelser.

– Klienten aksepterte og undertegnet forsikringen og gjennom leieperioden var han beskyttet for eventuelle tilfeller. Som vi har nevnt, var vi ikke klar over at han ikke ville ha dekningen før eller under leieperioden.

Nathalie Perez Beyhurst viser også til at bestillingsprosessen på Goldcars nettsted er tilgjengelig på 14 språk, blant annet norsk. Selv om leiekontrakten er på det lokale språket, presiserer hun at de viktigste klausulene er på engelsk.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook