TAKE OFF: Et Norwegian og SAS-fly klar til avgang i Stockholm.
TAKE OFF: Et Norwegian og SAS-fly klar til avgang i Stockholm. Foto: Johan Nilsson

Norwegian og SAS sjekker fly etter skrekkulykke i USA

Norwegian skal undersøke motorene på sju fly og SAS på hele 66 fly etter at en kvinnelig passasjer mistet livet i en flyulykke i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegians kommunikasjonssjef Andreas Hjørnholm sier til NTB at flyselskapet vil undersøke 14 motorer som er av samme type som på ulykkesflyet fra Southwest Airlines.

– Vi har noen av disse motorene i flåten vår, sier han, og legger til at den europeiske luftfartsmyndigheten IATA har bedt selskapene sjekke motorene.

– De må kontrolleres, og det er satt noen frister for å gjøre det, sier han.

En rekke SAS-fly skal også inspiseres etter ulykken. Informasjonssjef Knut Morten Johansen opplyser til VG at de skal sjekke motorene på 66 av sine fly etter ulykken.

– Ingen SAS-flygninger blir kansellert eller forsinket på grunn av at vi gjør en slik sjekk, opplyser han.

Boeing 737-maskinen fra Southwest Airlines måtte nødlande i Philadelphia tirsdag etter et kraftig fall i kabintrykket. Det skjedde etter at deler fra en av flyets to motorer hadde falt av og truffet et vindu som ble knust.

En kvinne ble alvorlig skadd da flydelene traff vinduet hun satt ved og lagde et hull. Kvinnens arm og kropp ble sugd mot åpningen i vinduet, men andre passasjerer kom henne til unnsetning og fikk dratt henne inn igjen. Hun døde senere på sykehus av skadene.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters hadde flyet en CFM56-7B-motor. Flere andre flyselskaper meldte onsdag at de sjekker motorene på sine fly.

CFM, som produserer motoren, sier at flere enn 8.000 slike motorer sitter på Boeing 737-fly. Ikke alle selskaper som flyr med Boeing 737, er berørt av pålegget om å sjekke motorer av samme type som dem som satt på ulykkesflyet.

(©NTB)