Dette er tiden på året tusenvis av motorsyklister har lengtet etter gjennom hele vinteren. Med plussgrader og bar asfalt, i hvert fall i deler av landet, er det klart for å vekke motorsykkelen fra vinterdvalen og starte sesongen.

Men kald asfalt, løsgrus og skyggefulle partier hvor det fortsatt kan være glatt er skummelt for tohjulingene. Om man ikke er ekstra oppmerksom, kan man ende opp i grøfta.

Felt av veisalt

Dette er noe alle motorsyklister er klar over, også Fabian Rosenberg. Men under sesongens første tur i 2016 gikk han likevel rett i asfalten.

Alt lå til rette for en flott tur. Veien var tørr og bar, det var lite trafikk og et tosifret antall varmegrader. I et kryss i Kråkstad i Akershus gikk det likevel galt.

– Det som skjedde, var at jeg skled i noe tørket veisalt. Det skjedde så fort at jeg ikke skjønte noe før jeg lå der, forteller Fabian til TV 2.

Heldigvis var farten lav, og Fabian slapp fra hendelsen uten skader. Sykkelen fikk skader på kåpen, og girsjalteren knakk. Kjøreutstyret ble også ødelagt.

– Jeg slapp billig unna, konstaterer 24-åringen.

– Ble du skremt av opplevelsen?

– Jeg hadde en annen motorsykkel til disposisjon og kastet meg på den dagen etterpå for ikke å bli skremt, sier han.

– Alle er «ferske» om våren

Siden har han fortsatt å kjøre. Fabian forteller at han tilbakelegger mellom 20.000 og 40.000 kilometer per sesong på tohjuling. Nå venter han spent på en ny Yamaha.

UPs råd til MC-folket:

• Betrakt alle bilførere med en liten dose skepsis og ta selv ansvar for at ting skal gå bra.
• MC-førere må langt på vei også ta ansvar for andre trafikanters feilhandlinger.
• Trafikkreglene er der for å skape forutsigbarhet og godt samspill i trafikken og for å forhindre ulykker.
• Politiets motorsyklister starter vårsesongen med å «riste av seg rusten» etter en lang vintersesong og vi anbefaler derfor deg å gjør det samme.
​• Utrykningspolitiet ønsker at du som motorsyklist skal oppleve en sesong uten ulykker, med kjøreglede, frisk luft og trivsel på veien.

– Har du endret kjørestilen etter uhellet?

– Jeg er enda med oppmerksom om våren og er blitt mer bevisst på å ligge i hjulsporene på veien, der salt og grus blåses vekk av bilene. Jeg er også litt mer defensiv tidlig i sesongen og er forsiktig med gassen i svinger og i kryss, sier Fabian, og råder andre MC-førere til å ta hensyn til at det er flere måneder siden forrige kjøretur.

– Det er greit å ha i bakhodet at uansett hvor mange år man har kjørt, er man alltid «fersk» når våren kommer.

Hard vinter

I tillegg til at MC-folket må «kjøre av seg rusten» etter vintersesongen, er mange veier preget av en lang vinter med frost, snø og brøyting. Årets harde vinter gjør at det mange steder vil ta lengre tid enn vanlig før mange veier får «vårpussen».

Vegvesenet i Trøndelag meldte denne uken at de får mange henvendelser om veier som er i dårlig forfatning. Telen har satt seg dypere enn normalt, og når dette tiner, fører det til sprekker i asfaltdekkene, ujevne dekker og grusveier som nærmest går i oppløsning enkelte steder.

– Det som er ekstra viktig i denne tiden, er at folk kjører etter forholdene, sier seksjonsleder Arne Iversen i Statens vegvesen i en artikkel på Vegvesenets nettsider.

Folk som ferdes på to hjul, må være ekstra aktsomme. Haakon Førde, tidligere redaktør i MC-avisa, mener det viktigste er at folk folk bruker hodet. Man kan ikke forvente juniforhold i april, påpeker han.

Vegvesenets vår-tips til MC-folket

1. Ta en vårsjekk på sykkelen. Sjekk minimum dekk, bremser og drivlinje.
2. Vær forberedt på dårlig vegdekke om våren.
3. Det er for de fleste av oss flere måneder siden vi kjørte motorsykkel. Kjør litt saktere enn du har lyst til de første 15-20 milene, for å gi hodet og kroppen mulighet til å venne seg til å kjøre motorsykkel igjen.
4. Andre trafikanter er ikke vant med se etter oss på to hjul, så kle deg for synlighet, og kjør for å bli sett. Bruk sikkert kjøreutstyr.

– Det er ikke mer skummelt føre nå enn resten av året, det finnes alltid noe å skli på. Det handler altså ikke om føret, om bilistene, om synligheten eller dårlige dekk. Det handler om folk som ikke tenker seg om, mener Førde.

Velg rett fart

Seniorrådgiver Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen jobber med trafikksikkerhet for motorsyklister. I tillegg til å sjekke sykkelen og å ta det med ro i starten av sesongen, anbefaler han MC-førere å delta på frivillige kjørekurs.

– Slik utvikler man seg som MC-fører. Man blir mer bevisstgjort og får enda større kjøreglede, sier Haslie.

HOLDT IKKE MÅL: Fabians MC-bukse klarte ikke å stå imot et fall i lav fart. Foto: Privat
HOLDT IKKE MÅL: Fabians MC-bukse klarte ikke å stå imot et fall i lav fart. Foto: Privat

Bilførere og andre trafikanter som ikke har et forhold til motorsykkel, kan oppleve en MC-fører som skremmende i trafikken på grunn av støy eller høy fart. Kjør på en måte som gjør deg til en populær medtrafikant, oppfordrer Haslie.

– Ikke overrask og skrem andre trafikanter med din kjøremåte. Kjør tydelig (fart, tegn og plassering) og bidra med din del til god samhandling og flyt i trafikken. Velg rett fart og kjør aldri ruspåvirket, sier han.

Viktig sikkerhetsutstyr

​Fabian Rosenberg er glad for at han veltet i lav fart og ikke i 80 eller 100 kilometer i timen. Kjøredressen hans viste seg å være av dårlig kvalitet. Det gikk hull på buksene, og hanskene revnet.

Etter hendelsen for to år siden har han aldri blitt fristet til å kjøpe rimelig beskyttelsestøy.

– Ikke spar på kronene når du handler kjøreutstyr. Det gikk hull på buksa med en gang, jeg kunne like gjerne hatt på meg olabukse. Sånn skal det ikke være. Dette kunne blitt en mye dyrere lærdom for min del, sier han.