Matkontrollen har veid innholdet i kyllingwrapper fra de populære kjedene Starbucks, Deli de Luca, Narvesen og Espresso House. Dette ble gjort i fire omganger. I tillegg har klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius sett på ingredienslista.
– Det er litt lite protein, og det betyr lite kylling, og så er det litt forskjellpå hvor mye grønnsaker det er, sier Borchsenius.
Hun sier mange av wrappene er greie, men at mengden fyll blir for lite og mengden lefse blir for mye.
Store variasjoner
Borchsenius trekker frem wrappen fra Espresso House som et godt alternativ fordi den har mindre lefse og mer fyll enn de andre wrappene. Men, når Matkontrollen tar flere stikkprøver av wrappen viser det seg at det er store variasjoner på hva man egentlig får.
I to av wrappene fra Espresso House var det 26 gram kylling, i en var det 37 gram, mens i det den fjerde wrappen var hele 71 gram kylling.
– I denne kyllingwrappen skal det være ca. 50 gram kylling, sier administrerende direktør i Espresso House Torodd Gøystdal.
– Har ikke fulgt oppskriften
Gøystdal forteller at deres wraps produseres for hånd hver dag.
– Dermed skal de være ferske og ikke bli liggende i dagesvis, slik det gjøres hos mange andre kjeder, sier Gøystdal til Matkontrollen.
– Fordi det gjøres manuelt har vi gode rutiner for å veie opp og kontrollsjekke at oppskrifter følges. Men vi beklager selvfølgelig at oppskriften ikke er blitt fulgt i dette tilfellet på denne ene avdelingen.
– Produktet hadde ikke kunne selge så mye hvis ikke gjestene hadde vært fornøyd. Så vi tror at gjestene er fornøyd, alle indikasjoner tyder på det, sier Gøystdal.