Endringene Facebook gjorde i fjor har ført til at vi bruker mindre tid på nettstedet. Nå bruker vi fem prosent mindre på tjenesten enn tidligere, det skriver CNBC.

Det høres kanskje ikke så mye ut, men det tilsvarer 50 millioner timer hver dag.

I en pressemelding skrev Facebook-sjef Mark Zuckerberg forrige uke at 2017 var et sterkt, men også hardt år for selskapet.

– I 2018 fokuserer vi på å forsikre oss om at Facebook ikke bare er morsomt å bruke, men at det også er bra for folks trivsel og for samfunnet, skriver han.

Dette vil Zuckerberg gjøre ved å oppmuntre til mer meningsfulle mellommenneskelige forbindelser i stedet for et passivt konsum av innhold. Derfor har selskapet blant annet gjort endringer for å vise færre virale videoer på nyhets-feeden vår.

Tilbake til utgangspunktet

Endringene har fått betydelige konsekvenser for selskapet.

– Tilsammen gjorde vi endringer som reduserte tiden folk bruker på Facebook med omlag 50 millioner timer hver dag. Ved å fokusere på meningsfulle forbindelser vil samfunnet vårt og virksomheten bli sterkere i det lange løp, skriver Zuckerberg i pressemeldingen.

Disse meningsfulle forbindelsene innebærer ifølge byråleder i Coxit PR, Magnus Brøyn, at Zuckerberg vil fokusere på de nære relasjonene hos brukerne.

TEKNOLOGIEKSPERT: Magnus Brøyn er teknologiekspert og leder i CoxitPR.
TEKNOLOGIEKSPERT: Magnus Brøyn er teknologiekspert og leder i CoxitPR. Foto: TV 2

Brøyn mener endringene tar Facebook tilbake mot prosjektet det var i startfasen på Harvard, nemlig en plattform for sosial interaksjon blant venner og bekjente.

– Utfordringen er at samtidig som disse endringene gjøres, gjør Mark Zuckerberg at det vi er blitt vant til er Facebook-opplevelsen, nemlig nyhetene, forsvinner, sier han.

– Facebook-opplevelsen mange har hatt er faktisk ganske radikalt endret, legger han til.

Men hvorfor gjør Facebook egentlig disse endringene nå?

Utsolgt for annonser

Facebook har vært utsolgt for annonseplass i ett års tid. Derfor har de nå strammet inn algoritmene slik at nyhetsstrømmen vår endres.

– Det gjør de fordi de trenger å henge med og fornye seg, men hovedmotivet er at de trenger å rydde plass til betalte annonser og såkalte boostede poster, med andre ord å sørge for at de kan fortsette å tjene stadig mer penger og vokse stadig mer, sier han.

Zuckerberg og co har altså nådd et metningspunkt på annonsefronten.

– Da står han igjen med et valg om å redusere rekkevidden for bedrifter, kjendiser og medier og andre som utnytter Facebook til å spre budskapet sitt uten å betale, sier Brøyn.

Ved å gjøre disse endringene vil Zuckerberg motivere brukerne til å poste mer og dele mer, for det er det selskapet tjener penger på.

– Facebook har aldri vært ment som en gratis plattform for markedsføring. Det er du og jeg som er varen på Facebook. Det er den tiden vi bruker og tilstedeværelsen og engasjementet som er selve produktet Facebook selger. Det tjener de penger på ved å få annonsører til å betale relativt dyrt, sier Brøyn.

– Lykkes Zuckerberg med å gjøre Facebook til å bli nærere og mer personlig mener han at vi blir mer aktive og at vi bruker mer tid på Facebook igjen, forklarer han.

To minutter per person

50 millioner timer hver dag er et stort tall, men ifølge Magnus Brøyn tilsvarer dette i gjennomsnitt to minutter per person. Psykolog Espen Idås tror ikke denne forskjellen gjør en stor forskjell i vår digitale hverdag.

– De to minuttene tror jeg bare blir transportert over til andre typer «digidop» som Snap, Instagram og YouTube. Det er den totale tidsbruken som må måles for å se om vi bruker mer eller mindre tid og jeg tror nok at dette fortsatt bare øker per person, sier han.

Idås mener det er bra når forbilder som Zuckerberg går foran og fokuserer på dette, men understreker at han også er mannen som har ført oss inn i dette.

– Så lenge dette ligger tilgjengelig for oss må endringene starte i oss selv. Vi må selv gjøre et valg og sette opp noen kjøreregler, men i den sammenheng kan det jo tenkes at det hjelper når Zuckerberg går i bresjen for et slikt synspunkt, sier han.

Forbrukerne endrer seg

Men det er ikke bare Facebook som endrer seg med tiden. Det gjør også forbrukerne.

– Vi har utviklet oss veldig når det gjelder digital og sosial modenhet de siste årene, sier Brøyn.

Der vi for noen år siden sjekket inn over alt og nærmest fortalte Facebook-vennene våre om alt vi spiste, er vi nå mer passive og forventer å bli underholdt og engasjert.

– Å bidra i den forstand at vi deler på Facebook hva vi gjør, det gjør stadig færre og det innebærer at spesielt de unge velger en direkte kommunikasjonsform fremfor å være åpen for alle, forteller Brøyn.

Disse endringene har Facebook blant annet prøvd å imøtekomme ved å bygge opp chatte-tjenesten Messenger og å kjøpe opp WhatsApp og Instagram.

– Utfordringen har likevel hele tiden vært at de ikke har klart å fange engasjementet til de unge og etter hvert har flere redusert det synlige engasjementet sitt og det er en problemstilling for Mark Zuckerberg, sier Brøyn, som forteller at vi dermed finner andre plattformer til å utvise engasjementet som Facebook ellers tjener penger på.

– Særlig blant unge brukere er det engasjementet nesten fraværende. Når vi bruker mindre tid og er mindre engasjerte på plattformen reduseres inntektspotensialet, for jo mer vi blar gjennom strømmen, jo mer klingende mynt raser inn i kassa til Mark Zuckerberg.