Livet består av store og små spørsmål, og The Telegraph har nå fått svar på hvorfor fly nesten alltid blir malt hvite.

Mange beslutninger blir tatt ut fra et økonomisk perspektiv, og flymaling er intet unntak.

– Malingen på et fly veier mellom 237 og 544 kilo, og ekstra vekt betyr mer drivstoff, sier en talsperson for flyprodusent Boeing til nettsiden.

Han forklarer at et fly krever enorme mengder maling, og at det kan koste mellom 400.000 og to millioner bare å male det.

Beskytter for sola

Professor R. John Hansmann sier til Business Insider at hovedårsaken til at flyprodusentene velger å male flyene hvite, er for å beskytte dem.

– Hovedårsaken til at fly er malt i hvite eller lyse farger er at det reflekterer sollys og minimerer både oppvarming og potensielle skader fra solstråler, sier han.

Videre forteller han at det også er lettere å oppdage skader og oljelekkasje på en hvit overflate, og at hvitt i de fleste tilfeller er lettere å se hvis flyet mot all formodning styrter.

Hansmann sier til nettstedet at flykomponenter som er laget av plastikk og komposittmaterialer som for eksempel karbonfiber og fiberglass, trenger beskyttelse fra sola.

Dette er årsaken til at for eksempel flyets snute hvor værradaren sitter, vanligvis blir malt hvit eller lysegrå.

Fare for fugler

En ulempe med at de fleste fly er hvite, er at det er vanskelig for fugler å se dem.

I en amerikansk studie fra 2011, som ble publisert i fagbladet Human-Wildlife Interactions, ble det sett på korrelasjonen mellom fulglekrasj og fargen på det aktuelle flyet.

Konklusjonen ble at fly som er malt mørkere kan redusere forekomsten av potensielt farlige møter med fugler, da mørkere farger gjør det lettere for fuglene å oppdage faren før et eventuelt sammenstøt.