Like før jul skulle Rakel Bye Brevik (14) og venninnen til frisørsalongen Klipperiet i Trondheim.

Det endte med at Rakel fikk andregradsforbrenning i store deler av hodebunnen, og havnet på legevakta med store smerter.

–­ Jeg merket underveis at det svidde. Frisøren la noen bomullsdotter mellom foliene, og da dempet det seg. Men oppi panna begynte det å svi skikkelig, jeg begynte å gråte, faktisk. Det føltes som det brant, sier Rakel til Adresseavisen, som først omtalte saken.

Åpne sår i hodebunnen

Rakels far, Frank Brevik, sier til TV 2 at Rakel var svært fortvilet da hun kom hjem fra frisøren.

SENDTE SNAP: Rakel viser frem et av sårene hun har fått i hodebunnen. Foto: Privat
SENDTE SNAP: Rakel viser frem et av sårene hun har fått i hodebunnen. Foto: Privat

– Det var klaser med farge bak i nakken til Rakel som ikke var skylt ut. Håret var tovete og ullete, sier han.

De to jentene hadde betalt totalt 6000 for frisørtimen.

– Hun hadde kjempevondt, og håret så ikke ut. Hun sa at hun hadde fått beskjed om å ikke gre håret, siden hun da kunne miste håret. Hun hadde åpne sår i hodebunnen. Jeg ble utrolig sint. Hvordan kan de sende hjem ei jente på denne måten, etter å ha krevd en skyhøy betaling? spør Frank.

Frank og Rakel dro på legevakta, hvor jenta ble behandlet for brannskader i hodebunnen.

Advarte mot medieomtale

I romjulen oppsøkte Frank frisørsalongen for å få pengene tilbake. Frisørsalongen og Frank har vidt forskjellige versjoner om hva som deretter skjedde.

SMERTEFULLT: Slik så hodebunnen til Rakel ut etter legevaktbehandlingen. Foto: Privat
SMERTEFULLT: Slik så hodebunnen til Rakel ut etter legevaktbehandlingen. Foto: Privat

– Vi snakket rolig sammen, men plutselig trykket hun bak kassa på vekter-alarmen. Det var helt utrolig, sier Frank.

Elin Stokkan er daglig leder ved den aktuelle Klipperiet-avdelingen, og hun sier til TV 2 at hun hadde god grunn til å tilkalle vekter.

Hun forteller at Rakels far ville ha dekket legeutgiftene, i tillegg til å få refundert utgiftene fra selve frisørbesøket.

– Han bare ropte og ropte og ropte, og jeg fikk ikke komme til orde. Jeg spurte om jeg kunne få se kvitteringen fra legevakten for å se hva summen kom på, men han bare fortsatte å rope. Til slutt kom han helt opp i ansiktet på meg. Jeg har aldri opplevd noe lignende i mine 17 år som frisør, sier hun.

Og:

– Jeg følte meg truet. Jeg har aldri følt meg truet av en kunde før. Da han så at jeg trykket på vekterknappen, løp han ut av butikken.

Frank kaller daglig leders uttalelser for «sjokkerende» og «løgnaktige». Han sier at han kun hevet stemmen på to ord – «løst nå» .

– Om dette er en måte for å redde sitt eget skinn på, vet jeg ikke. Etter at hun trykket på alarmknappen, fortsatte vi samtalen før vi gikk rolig ut av butikken, inn på Narvesen og tok en kaffe. Årsaken til at jeg hevet stemmen på to ord til slutt, var bare at hun gjentok seg selv og sa at vi måtte sende klage på e-post. Rakel er sjokkert over uttalelsene fra daglig leder. «Det er løgn, pappa», sier han.

Frank sier at han etter en maildialog med Klipperiets styreleder fikk pengene tilbake. I tillegg fikk Rakel frisørvarer for 600-700 kroner fra salongen. Han sier at han fikk følgende svar fra styreleder:

«Når det gjelder prisen du klager på, så er det barnelærdom. Leier du en snekker eller elektriker, så få en pris. Ikke klag etterpå når du har akseptert prisen».

La seg langflate

Harald Mihle er leder for Klipperiet-kjeden, og han sier til TV 2 at salongen – til tross for at de hevder at de ikke har gjort noe galt – har lagt seg langflate overfor Rakel.

– Noen kan få allergiske reaksjoner ved kjemisk behandling av håret, og det er nok det som skjedde med Rakel. Det er selvsagt beklagelig at det skjedde, men dette kan skje i alle frisørsalonger – ikke bare hos oss, sier han, og forteller at blekemiddelet aldri var i kontakt med hodebunnen.

– Det er bare tull. Hvordan kan Rakel ha fått etseskader i hodebunnen hvis middelet ikke var i kontakt med huden, spør Rakels far.

– Hadde skjedd uansett

Mihle forteller at han har kontaktet produktleverandøren for å få svar på hva som skjedde med Rakel.

– De forklarte at det samme ville skjedd uansett hvilken frisør en hadde vært til og hvilket blekepulver som var brukt, sier han.

– Er det vanlig å tilkalle vektere når en kunde klager?

– Faren stod jo der og brølte, slik at vår ansatte ikke fikk komme til orde. Han oppførte seg truende, så da trykket den ansatte på knappen. Da forlot han salongen, sier han.

– Jeg stod ikke der og brølte. Jeg var helt rolig. Jeg hevet stemmen min på to ord – jeg sa at jeg ville ha saken løst nå. Ellers var samtalen helt rolig, forklarer Frank.

Ville ikke ha medieomtale

Frank sier til TV 2 at han reagerer sterkt på måten Klipperiet har håndtert saken.

– De fraskrev seg jo alt ansvar, og sa at de syntes synd på Rakel som hadde en far som hadde et slikt kvinnesyn. Jeg vet ikke hvor de fikk det fra. Styrelederen sa at vi kunne få pengene tilbake hvis vi ikke gikk til media, forteller han.

Mihle forklarer til TV 2 at årsaken til at de ba Frank om å ikke uttale seg til media, er at det ikke er Klipperiets feil at Rakel er allergisk.

– Dette kunne skjedd hos alle frisører. Likevel har vi lagt oss langflate og beklaget, sier Mihle.

– Rakel har ingen allergier, noe som heller ikke er nevnt som årsak i epikrisen, kvitterer Frank.

Nekter å dra tilbake

Mihle forteller at Klipperiet også har tilbudt Rakel en ny og gratis frisørtime. Dette har hun takket nei til.

– Vi skal ikke tilbake dit, sier faren.