Aase og søstrene fikk ferien ødelagt av veggedyr – nektes erstatning av feriehusgigant

KREKFERIE: Veggedyrene ødela ferien for søstrene Strømstad. Men Novasol mener ikke de har ansvaret for skaden.
KREKFERIE: Veggedyrene ødela ferien for søstrene Strømstad. Men Novasol mener ikke de har ansvaret for skaden. Foto: TV 2 hjelper deg
TV 2 HJELPER DEG (TV 2): Aase Strømstad og søstrene hennes måtte evakueres da ferieleiligheten de leide i Frankrike ble angrepet av veggedyr. Men Novasol som formidlet leiligheten ville ikke dekke hverken hotell eller flybilletter hjem.

– Man venter jo det av et stort firma at de skal levere prikkfritt for å si det sånn. Og at de tar litt ansvar, sier Aase Strømstad.

– Vi vil aldri bruke Novasol igjen. Aldri. Vi vil ikke anbefale det til noen andre heller, sier søsteren Tove Segel-Haugen.

Det var den tredje søsteren, Bente Lundin, som oppdaget veggedyrene da hun etter noen netter i leiligheten i mars i fjor våknet opp og med røde prikker over hele seg.

– Hele ryggen hennes var dekket, forteller Strømstad.

Ekstraregning på 12 000

Søstrene tok kontakt med Novasol, som sendte et skadedyrsfirma. Leiligheten viste seg å være sterkt angrepet av veggedyr. Firmaet fant veggedyr i to av soverommene, samt i et skap i gangen i leiligheten. Veggedyrene befant seg i gardiner, på vegger og i sengene.

Søstrene fikk derfor beskjed om å evakuere leiligheten, men Novasol ville ikke dekke ekstrakostnadene for hotell eller for nye flybilletter hjem.

– Det ødela det som skulle være en hyggelig ferie. Vi måtte bare ut av leiligheten. Vi fikk ikke være der lenger. Så vi måtte reise.

Damene tok inn en natt på hotell, før de reiste hjem til Norge. Begge deler for egen regning. Både Strømstad og Segel-Haugen skulle egentlig hatt en uke til i ferieparadiset og måtte kansellere flybillettene de hadde og kjøpe nye istedet.

Søstrene Tove Segel-Haugen, Bente Lundin og Aase Strømstad er svært misfornøyde med behandlingen de har fått av Novasol. De vil ikke anbefale noen å bruke selskapet. Foto: Chris-Erik Kristoffersen.
Søstrene Tove Segel-Haugen, Bente Lundin og Aase Strømstad er svært misfornøyde med behandlingen de har fått av Novasol. De vil ikke anbefale noen å bruke selskapet. Foto: Chris-Erik Kristoffersen.

– Og det ble en dyr affære, for du får ikke hva som helst av flybilletter fra den ene dagen til den neste, sier Segel-Haugen.

Til sammen kom ekstraregningen for en natt på hotell og nye flybilletter på 12 557 kroner.

«Vanskelig å bevise hvem som er ansvarlig »

Det eneste Novasol ville gi tilbake var pengene for den siste uka søstrene skulle bodd i leiligheten, samt utvasken. Da søstrene klagde, skrev Novasol i en e-post at de kun er formidler av leiligheten og at et eventuelt krav måtte rettes til huseier. Videre skrev de:

«Det kan være vanskelig å bevise hvem som er ansvarlig for å ha bragt veggdyr til feriehuset»

«Hverken Novasol eller huseier var vitende om veggdyr angrepet og kan derfor ikke gjøres ansvarlige»

– Hvis de insinuerer at vi har hatt det med hjemmefra, så er det ingen av oss som har veggedyr hjemme. Og hvordan kunne vi da ha det med hjemmefra?, sier Strømstad.

Det norske skadedyrsfirmaet Anticimex har fått se rapporten fra det franske skadedyrsfirmaet og sier at det er umulig at det var søstrene som tok med seg veggedyrene.

– Dette er ikke bare et lite angrep. Dette er et kraftig angrep ifølge rapporten. Her snakker vi om et angrep som har vart to, tre, fire måneder. Under to måneder er ikke aktuelt slik jeg ser det.

Novasol er kun formidler

Novasol sier de ikke forsøkte å antyde at det er søstrenes skyld at veggedyrene kom til leiligheten, men påpeker at det er vanskelig å plassere ansvar:

– Det er ingen som vet om de var der fra før av, om de kom fra et annet sted, om de har vært i leiligheten en tid. Det er det som er problemet, sier Torbjörn Fredman, produktsjef i Novasol.

Han understreker også at det i leilighetskontrakten står at Novasol kun er formidler av leiligheten og ikke kan holdes ansvarlige. Det er det kun huseieren som kan.

Strømstad mener det er Novasol som må rydde opp.

– Vi kan ikke rette noe krav til eier av leiligheten. For vi vet ikke hvem det er. Vi har ikke noe navn, ikke telefon, ingenting. Vi har leiet av Novasol.

Heller ikke i kontrakten eller på nettsidene står det hvem som eier leiligheten.

Novasol sier at det gis videre ved behov, og Fredman påpeker at selv om de ikke har gitt dette til søstrene, har de heller aldri bedt om å få navn eller nummer på huseier.

Flere klager på Novasol

Søstrene får støtte av Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet. De har fått flere klager på Novasol tidligere.

De mener selskapet har et ansvar for erstatte utgiftene. Ifølge dem er ikke nettsidene eller kontrakten med leiebetingelsene tydelig nok for forbrukerne, slik at man kan få inntrykk av at Novasol tar ansvar om noe går galt.

I tillegg mener de at fordi Novasol har blandet seg delvis inn i saken, ved å sende en skadedyrsekspert og refundere den siste uka søstrene ikke bodde i leiligheten, har et ansvar.

– Med bakgrunn i bestillingen, hvor det ikke er klart nok at de ikke har ansvar for hele tjenesten, og situasjonen som oppstår underveis, hvor de påtar seg et ansvar for å løse saken, så er det naturlig at de dekker ekstrakostnader ved reise og den ene hotellnatten de måtte ta, på grunn av problemer med leiligheten, sier leder for Forbruekr Europa Ragnar Wiik.

Novasol står imidlertid fast på at de ikke har ansvar økonomisk, men kun hjelper til på stedet om problemer oppstår, som ved å hente inn en skadedyrsekspert. De mener selv at leiekontrakten er tydelig, men sier at man alltids kan bli bedre.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook