Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg trodde først at dette var reelt, men da jeg logget inn så jeg at dette kunne umulig stemme, forteller Riise.

Mandag fikk TV 2-programlederen en e-post fra «Norge Netflix». I den ble han bedt om å oppdatere betalingsinformasjonen sin:

«Oppdater betalingsinformasjon. Vi klarte ikke å fakturere ditt medlemskap for inneværende måned. For å sikre at tjenesten ikke vil bli avbrutt, bør du oppdatere din informasjon i dag.»

Videre oppgis en lenke man kan klikke seg inn på for å gjøre nettopp dette.

Ble mistenksom

– Da jeg ble bedt om å oppgi betalingsinformasjon på kortet mitt ble jeg mistenksom, sier Riise.

– Den var også sendt til en av mine e-postadresser som jeg ikke bruker i Netflix-sammenheng, så det gjorde at jeg tenkte at det var noe muffens, legger han til.

Da han skjønte at han hadde blitt forsøkt svindlet, tok Riise kontakt med Netflix, og han var ikke den eneste som hadde blitt utsatt for dette.

– Da jeg kontaktet Netflix sa de at de hadde blitt kontaktet av en mengde kunder som hadde klaget på at de hadde blitt avkrevd betalingsinformasjon. Det var kunder som hadde det likt som meg – at alt var i orden med betalingsinformasjonen hos Netflix og ikke kunne skjønne hvorfor de hadde fått denne e-posten, sier han.

Forholdsregler mot phishing:

  • Send aldri sensitiv informasjon på e-post.
  • Hold musepeker over lenken for å få opp internettadressen.
  • Sjekk om adressen er feilstavet, slutter på .com i stedet for .no, eller liknende.
  • Ikke klikk på lenker i e-post. Kopier heller adressen manuelt. Hvis lenken viser til en nettside, skriv heller adressen direkte i nettleseren.
  • Vurder avsender og nettside nøye før du oppgir informasjon.
  • Forsikre deg om at nettbanker og liknende krypterer sidene (se etter https:// og et hengelåssymbol).
  • Hold operativsystem og programmer oppdatert.
  • Benytt oppdatert antivirus.

Kilde: Nettvett.no

– Veldig utspekulert

Riise påpeker at dette ikke er en e-post som er lett å avsløre som svindel.

– Det er veldig utspekulert og dyktig gjort, så vi får bare håpe at det ikke er mange som er blitt lurt, sier han.

– Jeg forstår godt at folk lar seg lure, for det virker tilforlatelig og nesten som en rutine, legger han til.

Programlederen vet ikke hvor de som står bak svindelen har fått tak i e-postadressen hans.

– Jeg synes dette er utrolig frekt, og det blir mer og mer forsøk på å svindle kortinformasjon fra folk, så folk må være veldig årvåkne på dette her, sier han.

SLETT DENNE: E-posten Arill Riise mottok, liknet denne, som TV 2 advarte mot i oktober i fjor. Foto: Skjermdump
SLETT DENNE: E-posten Arill Riise mottok, liknet denne, som TV 2 advarte mot i oktober i fjor. Foto: Skjermdump

Phishing-svindel

Formen for svindel som Arill Riise ble utsatt for kalles «phishing». Dette foregår ifølge Nettvett.no, ved at man kontaktes – som regel via e-post – av en avsender som fremstår som en reell virksomhet.

Offeret lures til å åpne et vedlegg eller klikke seg inn på en falsk nettside for å «logge inn» eller oppgi for eksempel konto- eller kredittkortnumer. Denne informasjonen kan siden misbrukes eller selges av bakmennene.

På spørsmål om tilsvarende svindelforsøk er noe som skjer ofte, svarer Netflix følgende på e-post til TV 2:

«Vi tar sikkerheten til våre medlemmers brukerkontoer seriøst og Netflix har flere tiltak for å oppdage uredelig aktivitet for å holde Netflix sitt tilbud og kontoene til brukerne våre trygge. Dessverre er phishing-svindel vanlig på internett og sikter seg mot populære merker som Netflix og andre selskaper med store kundebaser, for å lure brukere til å gi ut personlig informasjon.»