I 2005 lanserte Cliff Arnall (57) sammen med et britisk reiseselskap en helt spesiell – og høyst uformell – utregning som skulle bevise at årets tredje mandag er årets verste dag.

Slik lød formelen: [W+(D-d)]xTQ MxNA.

W står for vær, og D for gjeld, og d står for tiden siden jul. T for tiden som har gått siden du mislyktes med nyttårsforsettet ditt, M for motivasjonsnivå og NA for hva du har å glede deg til.

Arnall lanserte begrepet «Blue Monday», altså «Blåmandag», som et PR-stunt sammen med et britisk reiseselskap.

Målet var å få britene til å ønske seg langt, langt vekk, og da aller helst med det aktuelle reiseselskapet, men med årenes løp har dagen kanskje blitt mest deprimerende for Arnall.

Siden 2005 har britiske medier årlig omtalt dagen i dag som årets verste, og Cliff har fått «skylden» for at britene føler seg enda trøttere og mer deppa enn de egentlig er.

– Ideen hjalp ikke noe særlig. Det ble en selvoppfyllende profeti, sa Arnall til The Guardian i 2016.

Ville inspirere og motivere

Arnall sier til Independent at han beklager at PR-stuntet har ført til at mange synes at denne dagen er mer deprimerende enn andre.

Han forklarer at intensjonen bak den matematiske formelen var å inspirere andre til å ta grep og bli gladere.

Arnall har nå slått seg sammen med et annet reiseselskap for å få britene til å assosiere denne dagen med noe positivt.

– Vi innså at det første vi må gjøre er å minne folk på at januar ikke trenger å være «blå», og hva er da bedre enn å slå seg sammen med mannen som «skapte» det som nå blir forbundet med årets verste mandag, sier direktør Joe Thompson i reiseselskapet Virgin Holidays.

Ny start

Arnall og reiseselskapet skal nå jobbe for at briter slutter å forbinde «Blue Monday» med noe negativt, og for at de i stedet bruker dagen blir brukt til å planlegge noe gøy.

– Uansett om det handler om en ny karrière, møte nye venner, begynne med en ny jobby eller å booke et nytt eventyr, så er januar en perfekt tid å ta de store valgene for året som kommer, sier han.