Slik blir nye Facebook

Facebook ruller ut endringer som skal gjøre nyhetsfeeden din mer personlig.

Facebook annonserte torsdag store endringer i hvordan nyhetsfeeden din kommer til å se ut. Foto: Justin Tallis
Facebook annonserte torsdag store endringer i hvordan nyhetsfeeden din kommer til å se ut. Foto: Justin Tallis

Facebook kommer med en ny oppdatering som gjør at nyhetsstrømmen prioriterer innlegg fra venner og familie foran annet innhold.

Ifølge produktsjefen for det sosiale mediets nyhetsstrøm, John Hegeman, skal endringen vektlegge sosial interaksjon og relasjoner.

– Det blir store endringer, sier Hegeman.

Oppdateringen, som rulles ut i løpet av de nærmeste ukene, skal sørge for at mindre relevant innhold ikke tar over nyhetsstrømmen din.

– Folk vil faktisk bruke mindre tid på Facebook, men vi er positive til det, fordi det betyr at tiden de tilbringer der, vil være mer verdifull, sier Hegeman.

Som eksempel skal en familievideo lastet opp på Facebook av en ektefelle anses for å fortjene mer oppmerksomhet enn en video fra en kjendis eller en favorittrestaurant.

– Vi mener menneskelige interaksjon er viktigere enn å passivt konsumere innhold. Dette vil være en av de viktigste oppdateringene vi har gjort, fortsetter produktsjefen.

Selskapets grunnlegger Mark Zuckerberg bekrefter nyheten på sin Facebook-side.

– Når vi gjør disse oppdateringene, vil du se mindre felles innhold som for eksempel fra bedrifter, merkevarer og medier, skriver han.

(©NTB/TV 2)