NYE TIDER: Denne uka endres melkekartongene fra Tine. Datomerkingen slik vi kjenner den blir endret til «Best før, men ikke dårlig etter».
NYE TIDER: Denne uka endres melkekartongene fra Tine. Datomerkingen slik vi kjenner den blir endret til «Best før, men ikke dårlig etter». Foto: Scanpix

Nå forsvinner dette fra alle Tine-melkekartonger

Tine følger i fotsporene til Q-Meieriene for å redusere matsvinn. «Best før»-stempelet blir byttet ut med «Best før, men ikke dårlig etter».

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– I første omgang vil melk, syrnet melk, fløte, juice, yoghurtpakker og skolemelk endre merking, og målet er at alle andre produkter blir merket tilsvarende gjennom 2018.

Det sier Tines direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar, Lars Galtung.

Tines meierier begynner denne uken å bruke tilleggsmerkingen, og de første produktene med den nye teksten vil være i butikk fra og med neste uke.

Mindre matsvinn

Tine følger i fotsporene til Q-Meieriene, som i fjor begynte å tilleggsmerke melkekartongene sine med «Best før, men ikke dårlig etter».

– Matsvinn er en stor samfunnsutfordring, og vi har felles interesse i å få ned matsvinnet i Norge. Derfor er det veldig positivt at vi kan stå sammen om felles merking, sier Q-Meierienes administrerende direktør Bent Myrdahl.

Også Prior begynte i fjor å merke egg med tilsvarende tekst.

Småbarnsfamilie stod bak endringen

Det var familien Havre som i fjor sørget for at Q-Meieriene endret merkingen.

– Familien min og jeg utfordret Q-Meieriene i mars i fjor, til å gjøre noe med datomerkingen fordi vi ser at melk, så lange du oppbevarer den kjølig, så varer den lenge. Lenge etter den datomerkingen som står på, sa tobarnsmor Mette Nygård Havre til TV 2.

ENDRET: Slik ser Q-Meierienes melkekartong ut nå. Foto: TV 2
ENDRET: Slik ser Q-Meierienes melkekartong ut nå. Foto: TV 2

Familien hennes driver Facebook-siden «Spis opp maten», som inspirerer og sprer informasjon for å redusere matsvinnet i Norge.

– Det er et utrolig engasjement rundt konseptet. Jeg tror det er fordi vi er en helt vanlig familie som får det til. Heldigvis er det flere av oss for vi får inn masse bilder fra engasjerte folk av matvarer som spises etter best før-datoen. Det begynner å bre seg en stolthet blant folk som gjør en innsats og det er kult å se, sa Havre.