– Gutten min er 17 år og skulle selge et par sko på Finn. Vi fikk svar av en som var interessert, men han kunne ikke komme før om en ukes tid, så vi ble enige om at han skulle betale depositum på 200 kroner på Vipps, forteller Morten Røstad (48) til TV 2.

Etter en uke møtte kjøperen opp som avtalt. De ble enige om prisen for skoene og mannen vippset over den resterende summen.

– Jeg slo på Vipps og kjente at det vibrerte og så at 2600 kroner var overført, sier Røstad.

Noe som ikke stemte

Da kjøperen dro, fikk Morten en følelse av at noe var galt.

– Jeg syntes bare at den meldingen som kom inn, at det var noe som ikke stemte der, sier han.

Han satte seg i bilen, åpnet Vipps og sjekket overføringen en gang til. Det viste seg at kjøperen bare hadde sendt en tekstmelding i appen, i stedet for å gjennomføre en faktisk pengeoverføring.

– Han hadde bare sendt en tekstmelding i Vipps, hvor han skrev «Navnet sitt» og «sendte kr 2600», og så stod det «Vipps» to linjer nedenfor. Så han prøvde jo å få dette her til å se ut som det var ekte, forteller Røstad.

– Når det faktisk er en betaling som kommer inn, står det en hake under og «penger sendt». Det gjør det ikke med tekstmeldingene. Hadde jeg vært mer kjent med Vipps, så hadde jeg nok ikke gått på dette, legger han til.

Da han skjønte at han ikke hadde fått pengene for skoene, ringte Morten Røstad opp kunden, som til slutt gjorde opp for seg.

– Han sa at han hadde tastet feil, så jeg kan ikke beskylde han for å bevisst prøve å lure meg, jeg vet bare det som skjedde, sier Røstad.

FORSKJELLEN: I den øverste meldingen har avsender kun skrevet en melding med "Navn sendte kr 100". Den nederste viser hvordan det ser ut når pengene faktisk er overført.
FORSKJELLEN: I den øverste meldingen har avsender kun skrevet en melding med "Navn sendte kr 100". Den nederste viser hvordan det ser ut når pengene faktisk er overført. Foto: Skjermdump Vipps

– Burde vært mye tydeligere

Røstad synes at Vipps burde gjøre det lettere å se klart og tydelig at det er en faktisk betaling man får inn, og ikke bare en tekstmelding som er sendt i appen.

– Det burde jo egentlig være en stor knapp som lyser rødt med at pengene kommer inn, sier han.

Han mener at grensesnittet i appen burde endres.

– Det er litt for dårlig sånn som det er nå. Det burde vært mye tydeligere at det faktisk kommer inn penger, sier han.

– Jeg tenker at det må i hvert fall gå klart frem hva som er betaling og hva som er en melding, legger han til.

Ikke utbredt

Pressevakt for Vipps, Kristin Iversen, sier de nå skal endre utseendet på meldingene.

– På bakgrunn av ønsker fra flere kunder er det planlagt en endring som gjør at det blir en mer markant forskjell mellom pengeoverføringer og rene tekstmeldinger i Vipps-appen, sier Iversen.

Endringen vil etter planen bli innført i månedsskiftet mars/april.