Du husker kanskje de elleville priskrigene i 2015 og 2016, hvor man kunne finne både surkål, grøtris og marispan til én krone?

Dessuten var det mulig å gjøre kupp på andre julevarer.

Mange er allerede godt i gang med juleforberedelsene, og prisbevisste forbrukere lurer kanskje på om vi får de samme tilstandene i år.

– Situasjonen før jul kan sammenlignes med situasjonen før første verdenskrig der ett enkelt pistolskudd i Sarajevo var nok til å utløse en krig. Det er veldig hard konkurranse mellom kjedene. Det er ingen som ønsker krig, men hvis noen gjør noe som kan misforstås, kan det utløse en priskrig. Men jeg tror ikke at det er noen av kjedene som ønsker krig, sier Sigmund Festøy, dagligvareekspert og daglig leder i markedsrådgivningsfirmaet Plot, til TV 2.

Slaget om handlekurven

Han forklarer at priskrigene tidligere er blitt utløst av tilbud på ribbe, og at kjedene ønsker å vinne kundenes handlekurv.

Flere dagligvarebutikker i Oslo har i disse dager senket prisene på varer som frossenpizzaen Grandiosa og julebrus, for å nevne noe.

– Det handler om kampen om handlekurvene. Hvis noen andre rabatterer en vare, fører det til at folk går og handler et annet sted. Da er det ikke bare salget av Grandiosaen man mister, men man mister en hel handlekurv, sier eksperten.

– Isolert sett er det ikke lønnsomt med priskrig, men det er enda mindre lønnsomt hvis en konkurrent tar handlekurven fra deg, legger Festøy til.

EKSPERT: Sigmund Festøy tror ikke at noen av dagligvarekjedene ønsker priskrig. Foto: Privat
EKSPERT: Sigmund Festøy tror ikke at noen av dagligvarekjedene ønsker priskrig. Foto: Privat

– Selger med tap

De store lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra bekrefter alle at de følger med på hverandres priser, og samtlige lover å være like billig eller billigere enn konkurrentene.

Flere hevder at priskrigen allerede er i gang.

– Prisene på julevarer er presset, og det er tøff konkurranse på julevarene i år også. Noen varer har gått kraftig ned i pris de siste ukene, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, til TV 2.

Hun viser til flere eksempler. Torsdag ettermiddag kostet pepperkakedeig 15,60 mot normalt 39,90, klementiner i nett 7,90 mot 16,90 og en hel kalkun 29,90 mot 49,90 for to uker siden.

– Det er mange varer som er presset ned i pris og som er kunstig lavt priset i år også. Vi selger mange julevarer med betydelige tap, spesielt ferskvarer. Men vi tror at kundene er mer tjent med at prisene er lave hele året, enn at de får surkål til 1 krone før jul, fortsetter hun.

– Priskrigen har eskalert

Hun viser til at det er priskrig hver eneste dag hele året, og at konsumprisindeksen fra SSB for november, som viste at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer har gått ned med 0,8 prosent i løpet av de siste 12 månedene, bekrefter dette.

– I 2015 og 2016 var det noen ekstremtilfeller, som surkål og grøtris til én krone. Det er fortsatt beinhard konkurranse, men det er på et litt mer normalt julenivå. Vi har ikke sett de samme ekstremtilfellene med «én-kroners-varene» i år.

Også erkerival Rema 1000 bekrefter at de følger med på hva konkurrentene foretar seg.

– Vi lover alle kunder at de får den laveste sluttsummen på handlelappen på REMA 1000 og vi har redusert prisene på en rekke varer. Vi følger nøye med på prisene i markedet hele året, for å sikre at vi alltid har laveste pris på alle varene i våre butikker. Priskrig er det hele året – men eskalerer inn mot jul, skriver prisdirektør Stian Mårdalen i en e-post.

– Følger etter på sekundet

Coop, som blant annet står bak dagligvarekjeden Extra, bekrefter at også de har senket prisene på enkelte varer de siste ukene.

– Det er lave priser nå, og vi justerer prisene flere hundre ganger om dagen. Vi har sagt at vi skal være minst like billige som konkurrentene. Men vi ser ikke de ville tilstandene som vi gjorde for noen år siden, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen til TV 2.

Tidligere har priskrigene ført til at butikkene har gått tomme for enkelte varer, og ifølge Kristiansen er utvalget like viktig som priskriger for kundenes valg av butikk.

– Vi skjønner at kundene våre ønsker priskriger, men undersøkelser vi har gjort viser at kundene heller ikke liker å komme til tomme butikkhyller. Det er like mange som sier at de ønsker å finne alt på handlelisten i samme butikk, som at priskrig er avgjørende for butikkvalget. Nordmenn vil ha i pose og sekk: Lave priser og stort utvalg, sier han.

– Kommer dere til å følge etter om Rema 1000 eller Kiwi begynner med ekstrempriser?

– Da er vi etter på sekundet!

– Følger hverandre som skygger

Prissituasjonen er så langt ikke sammenlignbar med tidligere år, konstaterer Dagligvareekspert ved BI, Odd Gisholt.

– Det kan komme litt mot slutten, men det meste er kjørt nå allerede, sier han til TV 2.

Han viser til at kjedene tidligere har begynt prisdumpingen allerede i slutten av oktober måned.

– Jeg tror vi kan konstatere at det ikke er særlig priskrig på dagligvarer denne julen, fortsetter han.

Gisholt tror at kjedene har lært av tidligere år, og mener at grunnen er åpenbar.

– Vi har hatt helt ville tilstander hvor man for eksempel solgte kjøtt med tap. Det har kjøpmennene lidd under. Man følger hverandre som skygger når en begynner å dumpe prisene, og håpet er å få nye kunder. Men man får ikke nye kunder når alle gjør dette, forklarer han.