JULESTEMNING A LA HONDA: Ingen som går forbi Knut Bottens hus i Sørum kan være i tvil om at her bor det en MC-entusiast. Foto: Privat
JULESTEMNING A LA HONDA: Ingen som går forbi Knut Bottens hus i Sørum kan være i tvil om at her bor det en MC-entusiast. Foto: Privat

Feirer jul med motorsykkelen i stua

Ikke alle synes det er godt nok å parkere motorsykkelen i en mørk garasje når sesongen er over.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange motorsyklister har et lidenskapelig forhold til sine kjære kjøretøy. Men motorsykkelkjøring er ingen helårsaktivitet i Norge. Når kulda setter inn og veiene blir glatte, velger de aller fleste å sette bort sykkelen.

Spørsmålet er hvor man skal gjøre av motorsykkelen. En garasje eller en bod gjør nytten, men en god del rydder plass til motorsykkelen inne i huset og parkerer den der for vinteren.

Kanskje får det tiden til å gå litt fortere mens de venter på at våren skal komme.

Teller ned til våren

– Jeg går jo og koser litt med sykkelen, humrer Rolf Anders Klerud (44) i Fredrikstad.

Han kjøpte sin 2013-modell Harley-Davidson Iron 883 i høst. Sykkelen står tørt og trygt i gangen mens han teller ned dagene til vår og sesongstart.

– Der skal den stå hele vinteren. Jeg har bare carport og gjør det slik i stedet for å leie garasjeplass, forklarer Klerud, og legger til:

– Jeg er skilt og kan gjøre som jeg vil.

HARLEY I GANGEN: Motorsykkelen til Rolf Anders Klerud i Fredrikstad står tørt og trygt i gangen. Foto: Privat
HARLEY I GANGEN: Motorsykkelen til Rolf Anders Klerud i Fredrikstad står tørt og trygt i gangen. Foto: Privat

Honda-kjærlighet

Knut Botten (45) i Sørum i Akershus har samboer, men hun kom bare med en kort kommentar om at hun syntes det var harry da kjæresten trillet Hondaen inn i stua.

– Etter det har jeg ikke hørt noe mer, ler Botten.

Sykkelen er en 2000-modell Honda CBR 1100 XX Super Blackbird. Botten forteller at det ligger en spesiell historie bak at «dobbel X-en» fikk plass i stua i høst.

– Vi er en gjeng på Østlandet som kjører denne typen Honda. Vi hjelper hverandre med skruing og sånne ting. I forbindelse med omlakkering av sykkelen fikk jeg hjelp med demontering og montering. Etterpå ba jeg alle de involverte på en lang og fuktig middag, og som en gimmick satte jeg sykkelen i stua så de skulle se den gjennom vinduet når de kom. Det var egentlig ikke meningen å la den bli stående, men nå er det for glatt til å ta den ut, sier Botten.

Ingen protester fra samboeren

MC-entusiasten Bernhard Øyangen (55) i Ålesund forteller at han har 15-20 motorsykler. Hver vinter restaurerer han en sykkel. Vinterens prosjekt er en 1940-modell.

ISFRITT: Bernhard Øyangen har parkert sin flotte BMW fra 1951 i stua. Foto: Privat
ISFRITT: Bernhard Øyangen har parkert sin flotte BMW fra 1951 i stua. Foto: Privat

Motorsykkelen som overvintrer i stua er selve juvelen i samlingen, en 1951-modell BMW R 67/2.

– Jeg tar den ut om våren og bruker den litt om sommeren, sier Øyangen, som også har mer moderne brukssykler.

Å ha den staselige BMW-en i stua byr ikke på noen problemer for den MC-glade 55-åringen.

– Samboeren protesterer ikke, forsikrer han.

MØBEL: Denne sjeldne Norton Commando 850 Super Charged fra 1974 pynter opp i stua til Gudvin Skogen. Foto: Privat
MØBEL: Denne sjeldne Norton Commando 850 Super Charged fra 1974 pynter opp i stua til Gudvin Skogen. Foto: Privat

Tre er bedre enn én

Gudvin Skogen (44) i Vikebygd i Rogaland nøyer seg ikke med bare én motorsykkel hjemme. Han trillet to stykker inn i stua og en inn i gangen etter at kona flyttet ut.

– Disse syklene bruker jeg egentlig ikke, dette er møbler, på sett og vis investeringsobjekter, forteller Skogen.

BRITISK INGENIØRKUNST: Norton og Triumph hjemme hos Gudvin Skogen. Foto: Privat
BRITISK INGENIØRKUNST: Norton og Triumph hjemme hos Gudvin Skogen. Foto: Privat

Han har to Triumph Bonneville «Hardtail Bobber», en fra 1965 og en fra 1972. I tillegg står en Norton Commando 850 Super Charged Fuel Injected fra 1974 i stua. Norton-sykkelen er meget sjelden, forteller entusiasten.

– Den gikk fra 0 til 100 på 3,2 sekunder, noe som var rått for en sykkel i 1974. Den har rørramme og trommelbremser, sier Skogen, som i tillegg til de flotte britiske syklene har to bruksmotorsykler.

VAKTHUND: Boxeren Konrad ser bare ut til å være middels interessert i Knut Bottens Honda CBR 1100 XX Super Blackbird. Foto: Privat
VAKTHUND: Boxeren Konrad ser bare ut til å være middels interessert i Knut Bottens Honda CBR 1100 XX Super Blackbird. Foto: Privat