I april 2015 la amerikanske Tawny Dzierzek ut et bilde på Facebook, hvor hun viste frem de enorme hudskadene hun hadde fått etter å ha tatt sol fire til fem ganger i uken.

Tawny var akkurat blitt ble diagnostisert med hudkreft.

På bildet kunne man se Kentucky-kvinnens ille tiltrede ansikt under hudkreftbehandlingen.

I bildeteksten kom hun med et alvorlig budskap, som på bare to døgn ble delt 50.000 ganger på Facebook:

«Hvis noen trenger litt motivasjon for å ikke ligge i solsenga og i sola, så vær så god! Slik ser hudkreftbehandlingen ut. Bruk solkrem og bruk spraytan. Lær av andres feil. Ikke la soling hindre deg i å se barna dine vokse opp. Min største frykt nå er at jeg har en to år gammel gutt selv», skrev hun.

Google eksploderte

Tawnys selfie kan ha reddet mange liv. I en studie nylig publisert i Science Direct, blir det skrevet at Facebook-bildet førte til rekordmange Google-søk.

just say no to tanning. ⛅️ #battlewounds #skincancer #skincancerawareness #scars

Et innlegg delt av tawny ♡ (@tawnybelle)

Mange som hadde sett bildet og lest Tawnys advarsel ønsket å lære seg mer om forebygging av hudkreft.

Medieprofessor Seth M. Noar, lege Eric Leas ved kreftsenteret Lineberger Comprehensive, lege Benjamin Althouse ved Stanford University School of Medicine og lektor i datavitenskap, Mark Dredze, er noen av dem som står bak studien «Kan en selfie fremme offentlig engasjement for hudkreft?».

Her kan man lese at det 13. mai, altså rundt en måned etter at bildet ble lagt ut, var det 162 prosent flere enn normalt som hadde googlet forebyggelse av hudkreft.

Dagen etter var søkeprosenten 155 prosent høyere.

De tre påfølgende dagene var også søkingen langt høyere enn normalt.

FRISKMELDT: Tawny er nå ferdig med den omfattende hudkreftbehandlingen, og har holdt seg langt unna solariet siden. Foto: Tawny Dzierzek/Facebook
FRISKMELDT: Tawny er nå ferdig med den omfattende hudkreftbehandlingen, og har holdt seg langt unna solariet siden. Foto: Tawny Dzierzek/Facebook

«Med andre ord: Søkene nådde rekordhøye nivåer. For eksempel var 13., 14. og 15. mai henholdsvis det 6., 8. og 40. mest søkte dagene for hudkreft siden 1. januar 2004, da Google begynte å registrere søk», skrives det.

Kan hjelpe helsepersonell

Forskerne mener at deres studie kan bidra til at helsepersonell øker den positive effekten sosiale medier-innlegg kan føre med seg.

«Vi konkluderer med at en vanlig persons sosiale medier-innlegg fanget folks interesse, og førte til en betydelig økning i offentlig engasjement for forebygging av hudkreft. Digitale overvåkningsmetoder kan kjapt fange opp disse hendelsene nærmest i realtid, og gjør at helsepersonell kan engasjere og potensielt øke den positive effekten», skrives det.

I innlegget som gikk viralt, skrev Tawny at hun var takknemlig for at hun ikke hadde fått melanom, som er den farligste formen for hudkreft.

I stedet fikk hun basalcellekarsinom på fem steder på kroppen, samt SCC (squamous cell carcinoma, journ.anm) et annet sted.

Mens basaliomer ofte blir omtalt som den «snille» krefttypen, er SCC karakterisert som en mild kreftform som bare ved enkelte tilfeller sprer seg

«Hudkreft er ikke alltid føflekker. Bare én av mine har vært en føflekk. Få alle mistenkelige, nye og voksende flekker sjekket», skrev hun.