Statsadvokat Geir Evanger ber om 20 års forvaring med en minstetid på 14 års fengsel for Betew.

De legger også ned påstand om 14 års forvaring for Harnes, med en minstetid på ni år.

Politiet mener Betew og Bandidos-topp Lars Harnes planla å drepe Imran Saber, også kjent som Nokas-dømte David Toskas «finansminister» og «Onkel Skrue».

Til sammen 13 menn i alderen 25 til 55 år står tiltalt i saken, som startet i Oslo tingrett 20. september. Tiltalen omfatter 14 punkter.

De alvorligste gjelder innførsel og forsøk på innførsel av store kvanta narkotika, drapsplaner og planer om å rane et fly med verditransport på Gardermoen.

Politiet satt på informasjon om planene og aktiverte «operasjon Sult».

Kriminelt comeback

Betew var i 2004 en av de som ble dømt for ranet mot NOKAS i Stavanger. Etter å ha sonet en forvaringsdom på 10 år som følge av NOKAS-ranet i Stavanger i april 2004, ble Metkel Betew løslatt 16. oktober i fjor. Ifølge politiet har han planlagt tidenes kriminelle comeback.

Et tungt kriminelt miljø i Oslo skal ha fått innsideopplysninger om at et Swiss-fly av og til frakter med seg verdier for for flere hundre millioner kroner. I fjor høst startet kriminelle planleggingen av det som skulle bli norgeshistoriens største ran.

Sammen med et lite ranslag bestående av fire personer skulle Metkel Betew slå til mot en pengetransport på et Swiss-fly fra Sveits.

Fikk hjelp av kamerat

Like etter løslatelsen skal Betew ha tatt kontakt med en barndomskamerat som jobbet på Oslo lufthavn Gardermoen. Betew spurte om han kunne ta bilder av Swiss-flyet en dag pengetransporten var på rullebanen.

Seks bilder ble senere printet ut og overlevert Betew. Bildene viser Swiss-flyet med pengetransporten parkert på siden. Bildene ble tatt i februar 2015, knappe tre måneder etter at Betew ble løslatt fra Ila fengsel og forvaringsanstalt.

Det meste klart

Flere kjøretøyer, våpen, klær og falske skilter var klargjort for ranet og stod lagret i forskjellige garasjer, blant annet på Lamberseter og på Østensjø.

Planen var å klippe seg gjennom gjerdet på Norges hovedflyplass og gjennomføre et væpnet ran på rullebanen i det pengene ble flyttet fra Swiss-flyet til en ventende pengetransport fra NOKAS.

TV 2 har fått opplyst at ranslaget hadde skaffet to dekkleiligheter i nærheten av flyplassen som skulle brukes som skjulested i etterkant av ranet.

Operasjon Sult

Det Metkel Betew ikke visste, var at seksjon for organisert kriminalitet ved Oslo politidistrikt (SO), fulgte nøye med på hva ranslaget planla. Selv om mye av kommunikasjonen foregikk gjennom telefonkiosker i Oslo og ved personlige møter i en leilighet Betew disponerte, kunne politiet høre hva som ble sagt. Politiet hadde nemlig fått tillatelse til å rigge opp romavlyttingsutstyr og skjulte mikrofoner, kommunikasjonskontroll og intens spaningsvirksomhet over tid. De visste at ranet var under oppseiling.