«Merry Christmas» var det glade budskapet i den aller første SMS-en.

Papworth forklarer på sin egen nettside at tjenesten i utgangspunktet var designet for at teleselskapet skulle sende korte meldinger til sine kunder, for eksempel at de hadde en ny beskjed på svareren.

– Jeg var del av teamet som utviklet en meldingstjeneste (SMSC) for vår kunde, Vodafone UK, og fikk i oppgave å dra til anlegget i Newbury for å installere, integrere og teste programvaren og få det hele til å virke, skriver han.

– Siden telefoner den gangen ikke hadde tastatur, skrev jeg ut beskjeden på en PC. Teksten var «Merry Christmas», og jeg sendte den til Richard Jarvis i Vodafone, som var på en julefest med jobben, forteller ingeniøren.

Tok av

Å si at denne måten å kommunisere på slo an, er ingen overdrivelse. I fjor ble det sendt over 5,6 milliarder tekstmeldinger – bare i Norge, ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Men det tok noen år før teksting tok av for alvor. Så sent som i 1995 sendte folk i snitt bare 0,4 tekstmeldinger per måned, skriver Gizmodo.

På SMS-ens 25-årsdag kan man spørre om hvorfor denne formen for kommunikasjon holder stand i en tid hvor de fleste har tilgang til andre tjenester som Messenger, Whatsapp og Snapchat.

EN DEL AV HVERDAGEN: SMS holder foreløpig stand, men andre tjenester er i ferd med å ta over, sier Magnus Brøyn til Nyhetskanalen. Foto: TV 2
EN DEL AV HVERDAGEN: SMS holder foreløpig stand, men andre tjenester er i ferd med å ta over, sier Magnus Brøyn til Nyhetskanalen. Foto: TV 2

Magnus Brøyn, daglig leder i Coxit PR, tror noe av forklaringen ligger i at folk føler at en SMS er til å stole på.

– Når du har sendt en SMS, har du i hvert fall sendt den fra deg. Så spørs det jo om mottakeren vil ha meldingen, forteller Brøyn til Nyhetskanalen søndag.

– Det andre er at SMS er blitt en del av måten vi interagerer med en del gjøremål i hverdagen og i livet, som bekreftelse på legebesøk. SMS-en har derfor fått en sentral og pålitelig ramme, påpeker Brøyn.

Har passert toppen

Samtidig er det ingen tvil om at SMS-en er på vikende front. Flere foretrekker andre plattformer når de skal kommunisere.

– Vi er over peak, og når noe peaker, så går det fort ned. Det tar riktignok noen år, men vi må ikke glemme at det er en generasjon som er født med å bruke Snapchat og Messenger i stedet for å bruker tekstmeldinger, sier Brøyn.

Han vil nødig spå for mye i hva som blir det neste store teknologiske høydepunktet, men mener at teknologi man snakker til er det neste som kommer for fullt.

– Den store utfordringen er å se det vi ikke ante kom. Hvis du spådde fremtiden før internett, så hadde du helt sikkert tatt feil. Hvis du spådde fremtiden etter internett, men før sosiale medier, så tok du også antakelig feil, sier Brøyn.