Forbrukerrådet fått over 50 henvendelser og klager på selskapet Norsk Radon og Strålevern.

– Over 50 henvendelser på et selskap som er så lite som dette, er mange, forteller juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Thomas Iversen til TV 2 Hjelper deg.

Iversen forteller at de fleste av henvendelsene har kommet i høst. Flere av forbrukerne de har vært i kontakt med forteller at de har fått måleutstyr av selskapet, men at de deretter ikke har hørt noe mer, og at de nå ikke får tak i selskapet.

Ingen rapport

En av kundene som ikke har hørt noe mer fra selskapet er Magne Lysåker. Sist vinter kjøpte han en pakke med tre sporfilmer og målerapport fra filmene.

– Da selskapet ringte så tenkte vi at dette var greit å si ja til, siden dette var noe vi hadde tenkt på å gjøre en stund, forteller Lysåker.

På dette tidspunktet ventet han og samboeren barn, og de hadde derfor lyst til å få en sjekk på hvordan ting stod til.

– Sporfilmene lå ute i to-tre måneder før de ble sendt tilbake til selskapet, forteller Lysåker.

Magne Lysåker og Lillian Landvik har ikke fått svar på sporfilmene de sendte inn.
Magne Lysåker og Lillian Landvik har ikke fått svar på sporfilmene de sendte inn. Foto: TV 2 hjelper deg

Månedene gikk, men Lysåker fikk ingen rapport i posten. Da han skulle lete opp nummeret for å ta en prat med firmaet, så var nettsiden blitt stengt.

– Da følte jeg meg litt dum, og begynte å tenke at her var jeg kanskje blitt lurt, sier Lysåker.

Navneforvirring

Forbrukerrådet forteller at forbrukerne som har tatt kontakt også har blitt forvirret av navnet på selskapet.

– Forbrukere har forvekslet dette firmaet med Statens Strålevern, sier Iversen.

Seniorrådgiver i Statens Strålevern Bård Olsen bekrefter at også de har blitt kontaktet av forbrukere angående dette selskapet.

– Noen har lurt på om dette er et seriøst firma og andre har reagert på salgsmetodene til firmaet. Andre lurer på om vi har resultatene av målingene de har gjort, forteller Olsen.

Vil ikke snakke

TV 2 hjelper deg har gjentatte ganger prøvd å få selskapet til å møte til et intervju, uten resultat.

I 14 dager har TV 2 hjelper deg ringt, sendt e-post og oppsøkt firmaadresser knyttet til selskapet for å få de i tale.

Selskapet har nå gått konkurs.

Forbrukerrådet sier til TV 2 hjelper deg at siden det nå er konkurs i bedriften så må de som mener å ha krav i boet melde kravet inn til boet innen den fristen som er satt.

Krav i boet meldes bostyrer, Adv.Bjørn Dyrland, Postboks 3084 Handelstorget, 3707 SKIEN, e-post dyrland@wexels.no innen 15.12.2017