78.000 anrop blokkert på én uke:

– Har du fått en slik telefon? Ikke ring tilbake

78.000 svindelanrop til nordmenn er blokkert på én uke. Men fortsatt blir mange lurt.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange nordmenn opplever å få telefon fra ukjente utenlandske numre. Det ringer gjerne bare en gang, før det legges på.

Dette er et svindelforsøk som kalles «wangiri-anop». Wangiri betyr «ett ring og legg på» på japansk, og svindelen går ut på at nysgjerrige mobileiere ringer tilbake til nummer med skyhøye takster.

– Dette er en type kriminalitet som går i bølger. Vi hører om det gjennom hele året, men vi har hatt en topp de siste par ukene, sier informasjonssjef i Telenor, Caroline Lunde, til TV 2.

Forrige uke blokkerte Telenor 78.000 verifiserte svindelanrop til norske telefoner. Mange av disse kom fra Kazakhstan.

Dette er en liste med eksempler på verifiserte svindelnummer. FOTO: Telenor
Dette er en liste med eksempler på verifiserte svindelnummer. FOTO: Telenor

Telefonene kommer ofte fra Kazakhstan, Guinea og Somalia, men også fra andre land. Får du et anrop fra telefonnummer som begynner med +7. +224 eller +252, er det stor sannsynlighet for at du har blitt utsatt for et slikt svindelanrop.

Telenor har blokkert for tilbakeringing til anrop fra disse landene, men de klarer ikke sile ut alle svindelforsøkene.

Råd om hva du kan gjøre hvis du mistenker telefonsvindel:

  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent utenlandske nummer har ringt deg
  • Ikke svar hvis du får anrop fra ukjente utenlandske nummer
  • Google nummeret. Det finnes mange «telefonterror»-sider på internett med oversikt over svindelnummer
  • Hvis du oppdager at noen har misbrukt nummeret ditt, ta kontakt med kundeservice hos din leverandør så kan de ofte hjelpe deg.
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre
  • Det finnes gratisapper som tilbyr å sperre anrop fra nummer som er registrert som spam.
  • Aldri gi personopplysninger til noen over telefon.
  • Hverken Micorsoft eller andre PC-leverandører kontakter kunder over telefon. Bare legg på røret.

Telefonsvindel av denne wangiri-typen gjennomføres som regel av datamaskiner. I hele 2016 ble mer enn to og en halv millioner anrop blokkert av Telenors sikkerhetssystem.

– Det sparer svært mange for å bli forsøkt svindlet, men vi får ikke stoppet alle, sier Lunde.

Operatør dekker mellomlegget

– Vi jobber løpende med å beskytte våre kunder mot de verste formene for denne svindelen. Ringer våre kunder til et utenlandsnummer som er tilknyttet en teletorgløsning, betaler kunden kun utenlandstaksten som er forhåndsdefinert. Det betyr at om nummeret er taksert høyere, så dekker vi mellomlegget. Men det kan naturligvis fortsatt bli dyrt. Hvis du for eksempel ringer tilbake til et nummer i Kazakstan eller Somalia kan det koste deg omtrent 15 kroner i minuttet, sier Lunde.

Flere svindelmetoder

Det er flere typer telefonsvindler. Denne «wangiri-svindelen», og den mer velkjente «Microsoft-svindelen» eller «spoofing», er de to vanligste.

Det som kalles «Microsoft-svindel» er personer som ringer fra t norsk eller utenlandsk nummer og utgir seg for å være fra Microsoft, eller en annen PC-leverandør. De hevder ofte de skal hjelpe deg med et problem, eller en nødvendig maskinoppdatering. Målet er å få deg til å laste ned skadevare på datamaskinen din, eller få deg til å opplyse pin-koder, passord, eller annen personinformasjon de kan bruke for å svindle deg.

– Hverken Microsoft eller andre PC-leverandører kontakter deg for å be deg laste ned programmer. Det viktigste er derfor at flest mulig kjenner til denne svindelmetoden, da den er lett å avsløre, sier Lunde.

Nummeret ditt kan misbrukes

En tredje og foreløpig mer sjelden svindelmetode er å bruke programvare som gjør at internasjonale svindlere utgir seg for å ringe fra et vanlig norsk telefonnummer.

– Hvis svindlere bruker for eksempel mitt nummer for å ringe tusen nordmenn, vil mange av dem svare. Og vi har kunder som har fått flere hundre sinte anrop av sinte nordmenn som ikke skjønner hvorfor de har mottatt disse anropene.

– Hvis man opplever å få nummeret sitt misbrukt på denne måten må de ta kontakt med oss, så legger vi inn et filter som hindrer misbruk av nummeret, sier Lunde.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook